آشنایی با ساختار طناب ایمنی برای کار در ارتفاع

مجموعه : مجله خبری
آشنایی با ساختار طناب ایمنی برای کار در ارتفاع

طناب های ایمنی از جمله وسایلی هستند که مانع سقوط فرد در ارتفاع می گردند. هنگامی که فرد در ارتفاع به صورت افقی حرکت می کند استفاده از طناب و کابل نجات الزامی است. طول طناب نجات ایمنی بیست متر با قطر ده و نیم می باشد و جنس آن از پلی آمید ساخته شده است. این طناب نجات ایمنی دارای دو سر قلاب است که جنس آن فولاد گالوانزه با وزن 220 گرم و دهانه 18 میلی متر است. از این طناب برای کار در سقف ها و تراس ها و سوله استفاده می شود.

 

طناب ها دارای انواع مختلفی هستند به عنوان مثال می توان به طناب تکیه گاهی، عملیات، ایمنی، دینامیکی، نیمه استاتیک و پشتبان اشاره کرد.

 

طناب تکیه گاهی: طنابی منعطف است که به تکیه گاهی ایمن متصل می گردد و کار آن حفاظت از شخص در هنگام سقوط  است.

طناب عملیات: یک نوع طناب تکیه گاهی است که برای موقعیت گیری و محدود سازی فرد در صعود و فرود  استفاده می گردد.

طناب ایمنی: این طناب نیز از نوع تکیه گاهی است که در هنگام سرخوردن در ارتفاع فرد را در از سقوط متوقف می نماید.

 طناب دینامیک:  این طناب ایمنی در جهت جذب کردن شوک ناشی از سقوط و به کاهش رساندن نیروی برخورد استفاده می گردد.

 

 طناب استاتیک

عموما از طناب استاتیک برای کار در ارتفاع ، غارنوردی و دره نوردی استفاده می شود. به طناب هایی که کشسانی پایینی دارند طناب های استاتیک گفته می شود. درست است که کشسانی این طناب ها پایین است ولی در مقابل استحکام بالایی دارند.

 

تفاوت های طناب استاتیک و دینامیک

این نوع طناب ها در نوع سقوط و فرودآمدن متفاوت هستند. طناب های استاتیک به دلیل اینکه فاقد کشش هستند در مسیرهای مختلف سنگی استفاده می شوند.

از طناب های استاتیک نمی توان در کوه نوردی استفاده کرد زیرا اگر فرد از ارتفاع بالایی سقوط کند ضربه ناشی از آن باعث مرگ یا بیهوشی فرد می گردد.

در چسب کاری سنگ نما می توان از این طناب ها استفاده نمود. عموما از این طناب ها برای باقی ماندن در موقعیتی خاص مانند نقطه ای خاص در ارتفاع استفاده می شود. اگر طناب های استاتیک از رشته های محکم درست شده باشند پایین ترین میزان کشش را در خود دارند.

 

طول عمر طناب ها چقدر است؟

اگر فقط یک بار از طناب استفاده کردید تا چهار سال بعد از آن قادر به استفاده از آن هستید اما پس از گذشت این مدت به دلیل تغییرات فیزیکی و شیمیایی دیگر قادر به استفاده از آن طناب نخواهید بود.

 

نکات مهم در نگهداری طناب

از نگهداری طناب در مناطق مرطوب و انباری خودداری کنید.

طناب استاتیک را در زیر وسایل تیز مثل ورق های فلزی و کارتون قرار ندهید.

به هیچ وجه طناب را برش ندهید زیرا هسته آن از بین می رود.

اگر تا یک سال به طول مداوم از طناب استاتیک استفاده کنید تاریخ انقضای آن پایان می پذیرد.

اگر به صورت هفتگی از آن استفاده می کنید عمر طناب دو سال خواهد شد.

اگر هر سه ماه یک بار از آن استفاده می کنید عمر آن تا سه سال خواهد بود.

و اگر در سال 10 بار از آن استفاده کنید عمر آن 4 سال خواهد شد.

 

تسمه حمل بار

برای حمل بارهایی که با طناب معمولی قدرت حرکت دادن آن را ندارد یا از سیم بکس نمی توان استفاده کرد تسمه حمل بار بهترین انگزینه پیش روی شما  می باشد. تسمه های حمل بار از نایلون و پلی استر ساخته شده اند. تسمه های نایلونی در محیط های قلیایی دوام بالایی دارند و تسمه های حمل بار پلی استری در محیط های اسیدی به خوبی کار می کنند.

 

طرز ساختن تسمه حمل بار

تسمه های حمل بار در کارخانه های بافندگی تولید می شوند که بهترین روش بافت آن ها دوخت پیوسته است. برای این که این تسمه ها دربرابر نور خورشید و سایش محافظت گردند و همین طور ضریب اصطکاک آن ها افزایش یابد از مواد پلی مری در آن ها استفاده شود.

 

ویژگی های تسمه حمل بار

رنگ های متنوع

دو نوع تخت و گرد

هر رنگ آن نشانه مقاومت تسمه می باشد.

دارا بودن طول های مختلف

در دو نوع تک لا و دو لا استفاده می شوند.

برای افزایش مقاومت تسمه های حمل بار و جلوگیری از سایش آن استفاده از سیم فلزی در داخل بافت تسمه الزامی است.

به طور کلی تسمه حمل بار از جمله وسایلی است که برای جابه جایی بارهای سنگین قابل استفاده است. از تسمه های دوبل می توان برای جابجایی 15 تن بار نیز استفاده کرد.

 

خرید انواع تجهیزات ایمنی

گروه تجهیزات ایمنی ایران با به ساخت تجهیزات و امکانات ایمنی مناسب خطرها را تا حد زیادی کاهش می دهد. این گروه می تواند تسمه های ایمنی و طناب هایی با کیفیت را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای سفارش محصول و یا مشاوره با کارشناسان می توانید با آن ها تماس بگیرید و یا درخواست خود را به صورت مجازی ثبت کنید.

 

برچسب‌ها: