آشنایی با غذاهای خسته کننده

آشنایی با غذاهای خسته کننده

آیا می دانید غذاهای خسته کننده چه جور خوراکی هایی هستند؟

 

غذا می خوریم تا خستگی را از خود دور کنیم ، و انرژی مورد نیاز را برای بدن خود فراهم کرده باشیم. اما گاهی با اینکه غذا می خوریم عکس این موضوع رخ می دهد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از خوردن شیرینی احساس خستگی کنید.

 

احساس خستگی بعد از یک روز سخت کاری یا درس خواندن زیاد یا ورزش سنگین یا شب بیداری و حتی بیماری، طبیعی است و معمولا با استراحت یا مسافرت برطرف می شود اما اگر همیشه خسته اید و خستگی شما با علایم دیگری مثل کاهش وزن، کاهش اشتها، درد و تب همراه است، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید…

 

برای رفع خستگی، روش های زیادی وجود دارد و اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن و تغذیه سالم از بهترین روش ها برای مقابله با خستگی هستند. این مطلب، نگاهی می اندازد به بخورنخورهای خستگی.

 

شیرینی و شکلات

بدن ما به قند نیاز دارد پس نمی توانیم قندها را از برنامه غذایی مان حذف کنیم اما اینکه چه نوع قندی مصرف می کنیم، مهم است. افرادی که به جای مصرف قندهای پیچیده (نان های سبوس دار) به مصرف قندهای ساده (شیرینی، شکلات و غلات تصفیه شده و نان های سفید) روی می آورند معمولا بیش از سایر افراد احساس خستگی پایدار و مداوم دارند. درواقع با مصرف قندهای ساده میزان قندخون به سرعت افزایش می یابد و انسولین از لوزالمعده ترشح و مصرف می شود. این قندها خیلی سریع توسط بدن مصرف می شوند و قند خون افت می کند، پس فرد احساس گرسنگی می کند و دوباره میل به خوردن دارد. تولید و مصرف مرتب انسولین، لوزالمعده را خسته می کند و این خستگی به شکل احساسی پایدار در بدن خود را بروز می دهد.

آشنایی با غذاهای خسته کننده

غذای خسته کننده

 

صبحانه، ناهار و شام

هیچ یک از ۳ وعده اصلی غذا را از برنامه روزانه تان حذف نکنید. اگر عادت ندارید صبحانه بخورید، سعی کنید حتما ساعت ۱۰ یک میان وعده میل کنید در غیر این صورت ساعت ۱۱ پرخوری می کنید. صبحانه یا میان وعده شما، باید شامل منابع غذایی قندهای پیچیده، پروتئین، میوه و سبزی ها باشد تا برای چند ساعت شما را سیر و پرانرژی نگه دارد. ناهارتان را در محیطی آرام میل کنید و لقمه هایتان را کامل بجوید. تا جای ممکن چربی کمتری مصرف کنید زیرا هضم چربی دشوار است. برای شام هم غذاهای سبک انتخاب کنید تا سریع تر هضم شوند.

 

چاقی و لاغری

رژیم لاغری دارید یا رژیم چاقی؟ فرقی نمی کند، در هر دو شرایط، بدن شما احساس خستگی می کند. بنابراین نه کم بخورید، نه زیاد! عادت های غذایی صحیح را انتخاب کنید و سعی کنید در تمام طول سال، وزنتان را ثابت نگه دارید. برای این منظور حتما با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

 

میوه و سبزی

میوه و سبزی پایه های رژیم ضدخستگی هستند. اگر زیاد خسته می شوید، بهتر است میوه و سبزی های فصل را انتخاب کنید و آنها را خام بخورید اما اگر نیاز به پختن بود، بخارپزکردن بهترین شیوه طبخ است و ریزمغذی ها و ویتامین های این گروه از مواد غذایی را حفظ می کند. توصیه می شود ۵ واحد میوه و سبزی در طول روز مصرف کنید.

آشنایی با غذاهای خسته کننده

غذای خستگی آور

 

قهوه و نوشابه

مصرف قهوه و نوشابه های گازدار را کاهش دهید زیرا روی خواب خوب تاثیر منفی می گذارند. نوشیدنی های شیرین را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنید زیرا باعث کاهش و افزایش انسولین در بدن می شوند که خود عامل بروز خستگی است. بنابراین به جای انواع نوشیدنی های پرقند و گازدار دمنوش های سنتی را امتحان کنید.

 

ویتامین های B و C

کمبود بعضی ویتامین ها و املاح خستگی می آورد. مصرف مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین C و ویتامین های گروه B برای بدن ضروری است و البته منیزیم، فسفر، کلسیم، زینک و منگنز نیز برای بدن ما ضروری اند. آهن نیز در این میان جایگاه ویژه ای دارد. آهن به تشکیل هموگلوبین در گلبول های قرمز کمک می کند و در رسیدن اکسیژن به ارگان ها، نقش دارد. کم خونی فقرآهن که در میان خانم ها شایع است خود عامل احساس خستگی است، بنابراین مصرف به اندازه گوشت قرمز و در صورت نیاز مکمل آهن، می تواند تا حد زیادی خستگی ناشی از فقرآهن را برطرف کند. ویتامین C در برخی واکنش های شیمیایی بدن نقش دارد و یکی از عوامل هوشیاری ما محسوب می شود. متاسفانه کمبود ویتامین C مساله ای رایج است؛ فلفل، کیوی، لیمو، پرتقال و نارنگی منابع غنی ویتامین C هستند. تحقیقات نشان داده مصرف به اندازه ویتامین C در درمان خستگی نقشی اساسی دارد. ویتامین های گروه B نیز در کارکرد بهتر سیستم عصبی نقش دارند. گوشت، لبنیات و تخم مرغ منابع خوب ویتامین B هستند و جگر و سبزی های برگ سبز مثل جعفری، اسفناج و کلم بروکلی نیز از منابع غنی اسیدفولیک به شمار می روند.