آشنایی با کسب و کارهای پر طرفدار پاره وقت

آشنایی با کسب و کارهای پر طرفدار پاره وقت

شغل پاره وقت به مشاغلی گفته می‌شود که ساعات کاری آن کمتر از ساعت کاری تمام وقت یعنی 44 ساعت است. تعیین تعداد ساعات و روز کاری هر شغل پاره وقت نیز بر عهده کارفرما یا خود شخص است. مشاغل پاره وقت طرفداران زیادی دارد؛ به‌طوری‌که بسیاری از افراد آن را به‌عنوان شغل دوم انتخاب می‌کنند و برخی دیگر برای داشتن اوقات فراغت بیشتر روی به شغل پاره وقت می‌آورند.

 

توجه داشته باشید که کار فریلنسری با شغل پاره وقت متفاوت است. در شغل پاره وقت فرد می‌تواند در شرکت و سازمان‌های مختلف به‌صورت پاره وقت استخدام شود و حقوق ثابت دریافت کند؛ اما در کار فریلنسری، فرد دیگر استخدام شرکت خاصی نیست و بسته به نیاز و تعداد ساعات کاری که خود تعیین می‌کند، برای کارفرمایان مختلف کار انجام می‌دهد.

 

در این مطلب قصد داریم بهترین و محبوب‌ترین مشاغل و کسب و کارهای پاره وقت را که نیازی به سرمایه اولیه ندارند، به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم تمایل به انجام کار پاره وقت دارید؛ ولی نمی‌دانید کدام‌یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است، در این مقاله همراه ما باشید.

 

محبوب‌ترین مشاغل پاره وقت کدامند؟

در سال‌های اخیر برخی از شغل‌های پاره وقت در بین مردم بسیار محبوب شده‌اند که از دلایل این محبوبیت می‌توان به میزان حقوق بالا و امکان دورکاری در آن‌ها اشاره کرد. در ادامه این مشاغل پاره وقت را معرفی خواهیم کرد.

 

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از بهترین مشاغلی است که می‌توان آن را هم به‌صورت تمام وقت و پاره وقت و هم به‌صورت فریلنسری انجام داد. علاوه بر این، امکان دورکاری در این شغل وجود دارد و به همین دلیل یکی از مشاغل محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود. البته این شغل نیاز به قدرت نویسندگی و گاهی مترجمی از زبان انگلیسی به فارسی دارد و هرکسی نمی‌تواند در آن موفق شود. همچنین تسلط به اصول سئوی محتوا یکی از مهم‌ترین شرایط استخدام تولید محتوا برای کارفرمایان است. وبلاگ نویسی، تولید محتوا برای فضای مجازی یا سایت های اینترنتی و… از حوزه‌های مرتبط در این شغل محسوب می‌شوند.

 

تدریس خصوصی

تدریس خصوصی یا نیمه‌خصوصی یکی دیگر از مشاغل محبوب پاره وقت است. بسیاری از آموزشگاه‌های زبان یا مدارس نیاز به معلم و مدرس پاره وقت دارند و به همین دلیل بازار کار این شغل همیشه خوب است؛ مخصوصاً اگر مدرس زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی باشید. علاوه بر این، با توجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر و رونق دورکاری، هم‌اکنون بسیاری از تدریس‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند که کار در این شغل را بسیار راحت‌تر کرده است. اگر شما هم تمایل دارید به‌عنوان معلم زبان پاره وقت کار کنید، می‌توانید آگهی‌های استخدام مدرس زبان پاره وقت را مشاهده کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ

حوزه دیجیتال مارکتینگ در دهه اخیر رونق زیادی یافته است که دلیل آن هم آنلاین شدن بسیاری از کسب و کارها و نیاز آن‌ها به شناساندن برند خود به مشتریان بالقوه بوده است. مانند تولید محتوا در این حوزه نیز امکان کار پاره وقت و دورکاری وجود دارد و به همین دلیل آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ به‌صورت پاره وقت در سایت‌های کاریابی به تعداد زیادی موجود است.

 

ادمین شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از مشاغل پاره وقت و محبوب که امکان دورکاری و کار در منزل نیز در آن وجود دارد، ادمین شبکه‌های اجتماعی و کسب درآمد از اینستاگرام یا تلگرام است. بسیاری از کسب و کارها برای فروش و شناساندن محصولات خود به مشتریان نیاز به کسانی دارند که بتوانند به‌عنوان ادمین و به بهترین شکل پیچ آن‌ها را مدیریت کنند تا به فروش خوبی از این راه برسند. در اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها، ادمین شبکه‌های اجتماعی شغلی پاره وقت است؛ زیرا اغلب به‌صورت تمام وقت نیاز به کار ندارد. همچنین با گذراندن دوره های آموزشی و کسب مهارت‌های لازم، می‌توانید به‌راحتی در این شغل استخدام شوید.

 

تایپ و ترجمه متون

یکی دیگر از مشاغلی که می‌توان به‌راحتی به‌صورت پاره وقت آن را انجام داد، تایپ و ترجمه متون از زبان‌های مختلف است. در حقیقت اگر مهارت‌های زبان انگلیسی یا سایر زبان‌هایتان خوب است و می‌توانید به‌راحتی متون مختلف را به زبان فارسی ترجمه کنید، این شغل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین میزان حقوق آن متناسب با کاری است که انجام می‌دهید و بازار کار آن نیز به دلیل نیاز بالای شرکت‌ها به مترجم معمولاً خوب است.

 

بازاریابی و فروش

بازاریابی و فروش یکی از حوزه‌های شغلی است که می‌توان آن را هم به‌صورت پاره وقت و هم تمام وقت انجام داد. در حقیقت بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها که شاید نیاز چندانی به فروش تمام وقت محصولات خود نداشته باشند، نیروی فروش به‌صورت پاره وقت استخدام می‌کنند. همچنین اگر با شرکت‌های نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای آشنا باشید، حتماً می‌دانید که بسیاری از نیروهای فروش و بازاریابی در این شرکت‌ها به‌صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند.

شرکت‌هایی که در حوزه نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، فروش محصولات خود را بر پایه شبکه‌های انسانی و اجتماعی می‌سازند؛ به‌طوری‌که افراد یا شرکت‌های مختلف محصولات این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و به شیوه‌ها و در مکان‌های مختلف آن‌ها را به فروش می‌رسانند و سود آن را دریافت می‌کنند.

 

پرستاری از کودکان یا سالمندان

کسانی که در رشته پرستاری درس خوانده باشند، می‌توانند به‌صورت پاره وقت از بیماران یا سالمندان در مراکز درمانی یا در خانه‌هایشان پرستاری و مراقبت کنند. علاوه بر این، مراقبت و نگهداری از کودکان یکی دیگر از مشاغل پاره وقتی است که نیازی هم به تخصص در رشته پرستاری ندارد و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد. به همین دلیل این شغل برای بسیاری از افراد مخصوصاً خانم‌هایی که نیاز چندانی به کار تمام وقت ندارند؛ ولی تمایل دارند استقلال مالی داشته باشند، بسیار مناسب است.

 

کار در کافه

کار در کافه در موقعیت‌های شغلی مختلف مانند باریستا یا سالن کار، محبوبیت بسیاری بین دانشجویان دارد؛ زیرا اغلب موقعیت‌های کار در کافه به‌صورت پاره وقت است و درآمد آن خوب است. همچنین کار در این محیط‌ها برای جوانان و دانشجویان معمولاً هیجان‌انگیز است و بسیاری از آن‌ها تمایل زیادی به کار در کافه دارند. البته فعالیت زیاد در این شغل مخصوصاً در کافه‌های شلوغ، از معایب این شغل پاره وقت است.

 

مربی در باشگاه‌های ورزشی

اگر شما مدرک مربی‌گری داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی در باشگاه های ورزشی مختلف به‌عنوان مربی پاره وقت استخدام شوید. این شغل حقوق بسیار خوبی دارد و بسیاری از افراد آن را به‌عنوان شغل دوم خود نیز انتخاب می‌کنند. علاوه بر باشگاه‌های ورزشی، می‌توانید با راه اندازی کسب و کار خودتان، به‌عنوان مربی خصوصی نیز مشغول به کار شوید و با تبلیغ کار خود، به درآمد خوبی برسید.

 

منشی

بسیاری از مطب‌ها، باشگاه‌ها، دفاتر مختلف، شرکت‌ها و… نیاز به استخدام منشی پاره وقت دارند و حقوق خوبی نیز به این افراد پرداخت می‌کنند. کار کردن به‌عنوان منشی پاره وقت برای افرادی که می‌خواهند منبع درآمد و اوقات فراغت بیشتری داشته باشند، بسیار مناسب است. همچنین کار به‌عنوان منشی نیاز به تخصص یا مدرک خاصی ندارد و معمولاً آموزش‌های لازم قبل از کار به آن‌ها داده می‌شود.

 

جمع‌بندی

مشاغل پاره وقت بین دانشجویان یا افرادی که می‌خواهند اوقات فراغت زیاد و منبع درآمد داشته باشند، بسیار محبوب است. از محبوب‌ترین مشاغل پاره وقت می‌توان به تولید محتوا، ادمین شبکه‌های اجتماعی، منشی، مربی باشگاه‌های ورزشی، تدریس خصوصی، بازاریابی و فروش، دیجیتال مارکتینگ و… اشاره کرد.

در آخر امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید یک شغل پاره وقت مناسب خودتان از بین این مشاغل انتخاب کنید.