آشنایی عوارض و مراقبت های بعد از کاشت مو

آشنایی عوارض و مراقبت های بعد از کاشت مو

می توان گفت شکاف بزرگی که در منطقه پشت سر فرد ایجاد می شود بزرگترین عیب کاشت مو به روش FUT است. از طرفی با بکارگیری این روش حجم بانک موی فرد کاهش میابد به صورتی که در مراحل بعدی برای اینکه مجدد پیوند شکل گیرد بیشتر از یک با دوبار نمیشود از بانک مو برای ایجاد تراکم بهره برد.

 

درد پیوسته و بی حسی بلند مدت

چنانچه پزشکان شکافی که برای برداشت نواری روی پوست میزنند عمق زیادی داشته باشد احتمال دارد که به اعصاب حسی منطقه بانک مو صدمه وارد کند. بافت زخم هم می تواند به به عصب فشار بیاورد و باعث ایجاد درد در آن نواحی سر شود.

 

ریزش موی به صورت شکی

این عارضه بیشتر پس از انجام عمل کاشت مو و در حوالی خط شکاف در بانک موی سر اتفاق میوفتد. علت پیدایش ریزش موی شکی: تغییر در تراکم فولیکول های مو در آن ناحیه، اختلال و التهاب در گردش خون بر اثر بخیه زدن است.

 

دچار شدن به سکسکه

انجمن ترمیم موی امریکا علت سکسکه بعد از کاشت مو به روش میکروگرافت را تحریک موضعی پایانه های عصبی در طول عمل جراحی می داند. با تحریک شدن شبکه عصبی گردن امکان سکسه وجود دارد و بر همین اساس پزشکان برای بعد از عمل پیوند داروهای استروئیدی برای بیمار تجویز می کنند تا بیمار دچار سکسه نشود.

 

نکروز پوست سر پس از انجام عمل کاشت مو

به صورت کلی شیوه کاشت مو در پیدایش نکروز تاثیر گذار نیست. در اصل حفره ها و یا کانال هایی که برای کاشت گرافت ها بر روی پوست سر ایجاد میکنند معمولا به عروق پوست صدمه وارد می کند و مقدار آسیب بستگی دارد به اینکه طول، عمق و تراکم حفره ها چقدر باشد. از این رو ضروری است که در هر دو روش (FUE و FIT) نکات تکنیکی مربوط به چگونگی ایجاد حفره رعایت شود و متخصصان از هر کاری که موجب آسیب بیشتری به عروق پوست می شود خودداری کنند.

 امکان ایجاد نکروز در هر منطقه ای مربوط به کاشت سر وجود دارد اما بیشتر در ناحیه جلوی سر و خط وسط است. این نواحی کاملا قابل مشاهده است و کسی که به قصد زیبایی کاشت مو انجام میدهد توقع و تحمل چنین اتفاقی را ندارد پس باید به دقت و تجربه کافی این کار انجام شود.

 

تورم پیشانی و اطرف چشم پس از انجام عمل کاشت مو

این تورم به علت تزریق سرم در پیشانی و اطراف چشم است که با گذشت زمان در طی چند روز رفع می شود.

 

آشنایی عوارض و مراقبت های بعد از کاشت مو

عوارض کاشت مو به روش SUT

اسکار های نقطه ای

در طی عمل استخراج گرافت، پزشک توسط وسیله ای به نام پانچ حفره های ریزی که قطر کمتر از یک میلی متر دارند بر روی سر شما ایجاد می کند که امکان دارد جای زخم این سوراخ ها باقی بماند و یا تبدیل به اسکار نقطه ای شود.

 

تخریب بانک مو

با توجه به نظر بعضی پزشکان، شخصی که یکبار کاشت مو به روش SUT انجام دهد برای دفعات دوم و سوم کاشت دچار مشکل می شود چرا که بانک مو به مقدار زیادی مصرف و تخریب شده و برای مراتب بعدی تعداد موی کمتری می توان از آن برداشت کرد. لازم به ذکر است که در روش های پیشرفته تر(Micro FIT, SUPER FUE) این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

 

کیست های واقع در زیر پوست

این کیست ها معمولا بخاطر دفن شدن فولیکول ها هستند. چنانچه فولیکول های دفن شده از پوست سر بیرون نیایند امکان بروز کیست بیشتر است.که البته کار آسانی هم هست و این کیست ها متورم و دردآور هستند.

 

عوارض ناشی از شیوه های سنتی کاشت مو

خونریزی

ریزش موی شوکی

تورم

خط رویش ضعیف

رشد کم گرافت‌ها

جوش و التهاب فولیکول‌ها (فولیکولیت)

 

آشنایی عوارض و مراقبت های بعد از کاشت مو

توصیه های بعد از کاشت مو

شایسته تر است که در روز مشاوره قبل از عمل، پرونده پزشکی خود را همراهتان داشته باشید و به پزشک خود راجع به سوابق بیماری های خاص، دیابت،سرع، غش، تشنج و سایر بیماری ها اطلاعات بدهید. علاوه بر این موارد باید سوابق شما در رابطه با ریزش موی وراثتی در خانواده بررسی شود.

 

مصرف کردن انواع مکمل های غذایی یا دارویی

در صورتیکه از انواع ویتامین ها مانند ویتامین E ، D و سایر ویتامین های مشابه … ؛ استفاده می کنید و یا آسپرین و یا داروهایی که آسپرین دارند مصرف می کنید ؛ استفاده از داروهای بدنسازی مثل کراتین ، گینر و غیره ؛ و در صورت مصرف ترکیبات گیاهی مانند چای سبز ، گل گاو زبان و مشابه آن ، لازم است با پزشک مربوطه خود صحبت کنید.

 

بررسی بیماری های هورمونی قبل از کاشت مو

لازم به ذکر است که در جلسه مشاوره پزشک باید بیماری های ارثی شما را بررسی کند و البته این کار را باید پزشک متخصص دارنده دانش کافی انجام دهد یکی از مواردی که باعث ریزش مو می شود تاثیر گذاری هورمون ها بر فولیکول های مو است و چنانچه این مشکل قبل از عمل پیوند مو از بین نرود طبیعتا عملکرد مطلوب دریافت نمی شود.

 

کوتاهی و رنگ کردن مو ها قبل از انجام عمل زیبایی کاشت مو

اشخاصی که دارای موهای سفید هستند و برای پوشاندن آن ها از رنگ مو استفاده می کنند لازم است که به مدت سه روز قبل از عمل پیوند مو این کار را انجام ندهند. با این کار پزشک جراح مربوطه، موهای سفید شما را بهتر تشخیص می دهد.

از سه روز قبل از عمل روزی یکبار موهای خود را شستشو دهید تا به طور کامل اطمینان حاصل کنید که حتی مقداری رنگ بر روی سر شما در روز عمل پیوند مو وجود ندارد.

اگر موهای شما در ناحیه بانک مو بیشتر سفید است در شب قبل از پیوند بر روی موهای خود رنگ بگذارید و بعد از اثر گذاری آن رنگ آن قسمت را به طور کامل بشویید.

در باره اینکه چطور موهایتان کوتاه شود نسبت به اینکه چه روشی برای شما انتخاب شده و نواحی مورد نظر اطلاعات مورد نیاز را به شما خواهند داد.

 

توصیه های مهم درباره روز عمل زیبایی کاشت مو

حتما در روز عمل پیوند مو استحمام کنید، موهای خود را با استفاده از شامپو و نرم کننده کاملا تمیز کرده و شست و شو دهید.

 

در صورتی که از کلاه گیس استفاده می کنید، باید آن را در روز عمل و قبل از استحمام بردارید و بعد از عمل پیوند مو هم تا یک مدت به آن نیاز ندارید.

 

نیاز است که حتما لباس گشاد و دکمه دار همراه خود به کلینیک ببرید چرا که بعد از انجام عمل با پوشیدن دوباره آن احتیاج نباشد که لباس را بر روی سر خود بکشید چون با این کار به گرافت های کاشته شده و پانسمان سر شما صدمه وارد می شود.

 

توصیه می شود که اصلا در روز عمل کاشت مو از عطر و ادکلن برای خود مصرف نکنید.

 

بهتر است که در شب قبل از عمل غذای کم و مفیدی میل کنید و صبح روز عمل هم صبحانه را فراموش نکنید و البته اگر عمل پیوند موی شما در نوبت بعد از ظهر انجام میشد حتما ناهار را میل کنید.

 

از آنجایی که کافئین، خونریزی را افزایش داده و موجب حساسیت نسبت به داروهایی می شود که در زمان کاشت مو استفاده می کنید پس در روز عمل پیوند مو از نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های دارای کافئین پرهیز کنید.

 

چنانچه تصمیم دارید با وسیله نقلیه شخصی در روز عمل رفت و آمد کنید، حتما یک نفر را به همراه خود داشته باشید تا در راه برگشت شما را به منزل برساند زیرا در روز عمل داروهایی به شما می دهند که باعث خواب آلودگی شده و سطح هوشیاری شما کم باشد.

 

سعی کنید وسایل شخصی گران قیمت و همچنین وسایل غیر ضروری همراه خود نداشته باشید.

 

سعی کنید در روز عمل طبق زمان تعیین شده در کلینیک حضور پیدا کنید تا شاید استرس ناشی از عمل کم شده و با محیط هم سازگار شوید.

 

لیست آزمایشات قبل از کاشت مو

پس از اتمام جلسات مشاوره و ویزیت در کلینیک، چنانچه فرد مناسبی برای کاشت موی طبیعی بودید ابتدا لازم است آزمایشات ذکر شده در این قسمت را به صورت ناشتا انجام دهید. این آزمایشات عبارت اند از:

CBC

FBS (BS)

BUN

CREATININ

PT

PTT

HIV

HbsAg

HbsAb

HCV

 

چند توصیه درباره تغذیه قبل از انجام عمل زیبایی کاشت مو

در صورتی که شما از سیر استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که سیر بخاطر اثر ضدپلاکتی خود، خونریزی را افزایش می دهد. پس لازم است که یک هفته قبل از انجام کاشت مو آن را مصرف نکنید.

دقت کنید که زنجبیل را طولانی مدت استفاده نکنید چراکه تاثیر ضدپلاکتی پیدا می کند.

مصرف جیبینگ با توجه به تاثیر آن در رفع خستگی اما باز هم باعث افزایش یافتن خونریزی می شود و بهتر است که به دلیل کاهش یافتن قند خون از مصرف آن خودداری کنید.

شما همراهان عزیز می توانید برای آگاهی از اطلاعات بیشتر راجع به کاشت مو ، سایر مقالات موجود در سایت کلینیک رونیا به آدرس www.roniyabeautycenter.ir را مطالعه بفرمایید.

 

برچسب‌ها: