آمار جدید مصرف دخانیات در بین ایرانی ها

آمار جدید مصرف دخانیات در بین ایرانی ها
بهزاد دماری، مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت و رییس مرکز بیماری های غیر واگیردار پیش از ظهر دوشنبه در نشستی با فرماندار و روسای ادارات مرتبط با سلامت شهرستان البرز گفت: چهره بیماری ها از واگیر به غیرواگیر تغییر کرده است و نیازهای مردم، در بخش سلامت و نسبت به 30 سال پیش متفاوت است.

وی، ارتقاء خودمراقبتی مردم، غربالگری هدفمند و شناسایی زودرس عوامل خطر و تضمین مراقبت از بیماران مزمن غیر واگیر را در مراکز بهداشتی ـ درمانی سطح یک توسط تیم سلامت، از خدمات جدید این طرح دانست و افزود: در این طرح، هر فرد، دارای کارت سلامت می شود تا عوامل ریسکی که ممکن است سلامتی فرد را در آینده به خطر بیاندازد بررسی و نتایج در آن ثبت شود و برای پیشگیری، فرد به پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان متخصص سطح دو ارجاع می شود.

دماری با بیان اینکه توجه به سلامت روان، تغذیه، تحرک بدنی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، سرطان، فشار خون، مشکلات اسکلتی ـ عضلانی، بیماری های چشم و گوش و نظایر آن، نیاز امروز جامعه هستند، افزود: برای دولت، اولویت سلامت مردم، تمرکز بر روی درمان و به موازات آن بهداشت است.

وی ضمن اشاره به ماده 32 برنامه جامع، در بحث شبکه جامع سلامت و افزایش بیماری های غیر واگیر و نیز بروز بیماری های واگیر نوپدید (ایدز و هپاتیت) گفت: بالغ بر 80 درصد مردم برای دریافت خدمات بهداشتی ـ درمانی به متخصصان سطح دو و بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی سطح سه مراجعه می کنند.

رییس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر در سال 90 که دلیل عمده آنها، سکته های قلبی و مغزی، حوادث و سوانح و سرطان بود، افزود: در حال حاضر در کشور، پنج میلیون سیگاری و شش میلیون مصرف کننده قلیان وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه بالغ بر 88 درصد از مردم دارای تغذیه ناسالم، حدود 33 درصد دچار کم تحرکی، بالغ بر 16 درصد مبتلا به چاقی و 19 درصد نیز فشار خون بالا دارند، گفت: برای ارتقاء سطح سلامت مردم، باید اول اطلاعات و سواد آنان در زمینه بهداشت بالا رود، سپس خدمات مرتبط با نیاز روز مردم در سطوح یاد شده ارایه شود و آن گاه، همکاری بین بخشی افزایش یابد.

در ادامه، غلامرضا حسن پور، فرماندار شهرستان البرز ضمن قدردانی از زحمات مدیران و کارشناسان حوزه سلامت استان و شهرستان البرز، اظهار امیدوار کرد که طرح فوق با کارشناسی دقیق و بررسی های لازم بتواند به صورت مداوم و پایدار اجرا شود.

سید سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز ضمن تأکید بر لزوم ارایه خدمات بهداشتی منطبق با نیازهای روز جامعه، نقش مردم را در اجرای این برنامه 50 درصد دانست و گفت: این مردم هستند که باید بدانند چگونه غذا بخورند و چگونه زندگی کنند، البته ابتدا باید به مردم آموزش داد.

 

 
مهر نیوز