آموزش نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

مجموعه : نکات مهم مو
آموزش نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

کاشت مو یک تکنیک جراحی است که فولیکول‌های مو را از یک قسمت از بدن به نام «محل اهداکننده» به قسمتی از بدن که تحت عنوان «محل دریافت‌کننده» شناخته می‌شود، منتقل می‌کند. ریزش مو یک پدیده رایج در مردان و همچنین زنان است. عوامل متعددی می‌توانند منجر به ریزش موی زودرس و نازک شدن موها شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ژنتیک، شرایط بدنی، استرس یا آلوپسی اشاره کرد. برخی از مردم برای درمان ریزش مو داروهای گیاهی و یا درمان‌های موضعی موجود در بازار استفاده می‌کنند اما اکثر مردم برای داشتن نتایج بهتر و ماندگارتر تکنیک کاشت مو را انتخاب می‌کنند.

 

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

کاشت مو یک عمل جراحی ساده و سرپایی است و مشکلات و عوارض زیادی را برای بیمار به همراه نمی‌آورد. بااین‌حال، مانند هر جراحی دیگری برای حصول نتایج بهتر و تسریع در بهبودی فرد، یک سری اصول مراقبتی وجود دارند که قبل و بعد از عمل باید توسط بیمار رعایت شود.

 

پس از جراحی، رعایت دقیق مراقبت بعد از کاشت مو ضروری خواهد بود. پزشک شما دستورالعمل‌های زیادی در مورد عوارض احتمالی و اقدامات لازمی که پس از عمل کاشت مو با آن‌ها مواجه می‌شوید، به شما می‌دهد. این اطلاعات و تجویزها در مراقبت و بهبود مو و پوست سر شما خصوصاً ناحیه تحت جراحی به شما کمک می‌کند.

 

بهتر است که جراحی پیوند مو اصولی، با تکنیک مناسب و توسط افراد متخصص انجام شود. در این صورت مراقبت‌های بعد از کاشت مو سبک و آسان خواهند بود. به‌عنوان‌مثال مصرف منظم داروهای تجویزشده، رعایت بهداشت، احتیاط در استحمام و شست‌وشوی مو، رعایت نکات لازم به هنگام خواب و استراحت، پرهیز از استعمال دخانیات و فعالیت ورزشی سنگین و داشتن یک رژیم غذایی مناسب ازجمله این دستورالعمل‌ها می‌باشد.

 

همچنین افرادی که جراحی کاشت مو را تجربه می‌کنند پس از جراحی سؤالات زیادی در ذهن خواهند داشت که یکی از پرتکرارترین سؤالات درباره نحوه مراقبت‌های بعد از کاشت مو ازجمله چگونگی شست‌وشوی سر، حمام رفتن و حتی شامپوهایی که پس از کاشت مو می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، می‌باشد که در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

 

شست‌وشوی سر بعد از کاشت مو

شما می‌توانید ناحیه کاشت مو را دو روز بعد از جراحی بشویید. برای این کار حتماً سعی کنید که از فرد دیگری کمک بگیرید. به‌هیچ‌عنوان از دوش با فشار تند آب استفاده نکرده و اگر قادر به کم کردن فشار آب نیستید آب را به کمک یک ظرف کوچک مانند یک فنجان بر ناحیه اهداکننده بریزید. توجه داشته باشید که آب حتماً ولرم باشد. حتی می‌توانید آب ولرم و شامپو را از قبل باهم مخلوط کرده و کف حاصل را روی موضع موردنظر بمالید.

 

توجه کنید که از وارد آمدن ضربه و خراشیدن ناحیه گیرنده توسط ناخن جلوگیری کنید. سپس کف شامپو را با آب ولرم و به‌آرامی بشویید. برای خشکاندن ناحیه اهداکننده خود حتی‌الامکان از حوله استفاده نکنید و بگذارید در معرض هوا خشک شود. در این مرحله دیگر نیازی نیست بانداژ این ناحیه دوباره انجام گیرد.

 

 در مورد شست‌شوی سر بعد از کاشت مو در ناحیه اهدا کننده باید بدانید که در روز چهارم پس از کاشت مو، می‌توانید این ناحیه را هم بشویید. به این صورت که فشار دوش را کم کنید و بگذارید آب ولرم به‌آرامی روی ناحیه گیرنده شما بریزد. 3 تا 4 دقیقه بگذارید تا آب ولرم در پوسته‌های اطراف موهای کاشته شده نفوذ کند.

 

با کف دست خود (نه ناخن‌هایتان) به‌آرامی شامپو را در این ناحیه قرار دهید و سپس کف شامپو را با آب ولرم بشویید. هرگز سعی نکنید پوسته‌ها و دلمه‌های بعد از کاشت مو را با انگشتان خود جدا کنید زیرا ممکن است موهای کاشته شده را دچار آسیب کنید. به‌مرورزمان پوسته‌ها با هر بار شستشو به کمک جریان آب از بین می‌روند. بگذارید سرتان در معرض هوا خشک شود و از سشوار و حوله‌های ضخیم برای خشک‌کردن این ناحیه استفاده نکنید. برای خشک‌کردن سر حتی با استفاده از حوله‌های نرم نیز از وارد آمدن هرگونه ضربه و فشار بر این ناحیه جلوگیری کنید.

 

یادتان باشد که شستن سر با آب داغ به پیوندهای مو آسیب می‌رساند و همچنین گردش خون را در منطقه موردنظر افزایش می‌دهد که این می‌تواند منجر به خونریزی از پیوندها شود. همچنین گرمای سشوار نیز پیوندهای مو را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

آموزش نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

حمام کردن و دوش گرفتن بعد از کاشت مو

 شستشو و استحمام بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای جلوگیری از بروز عفونت، چربی اضافی، جوش‌های چرکی، کیست مویی و شوره باید به‌طور صحیح انجام شود. در طول 10 روز اول پس از کاشت مو، فولیکول‌های کاشته شده در اوج حساسیت خود می‌باشند و احتمال ریزش مو و از بین آن‌ها زیاد است بنابراین باید با ملایمت بیشتری با آن‌ها برخورد.

استحمام بعد از کاشت مو هیچ محدودیتی ندارد. شما از یک روز بعد از کاشت مو هم می‌توانید به حمام بروید؛ اما توجه داشته باشید که فقط بدن خود را بشویید و از تماس آب با سرتان خودداری کنید. هنگام دوش گرفتن می‌توانید از یک کلاه مناسب دوش گرفتن برای محافظت از موهای خود استفاده کنید. چراکه در روزهای ابتدایی گرافت‌ها بسیار حساس‌اند و ممکن است با کوچک‌ترین فشار و لمس از جای خود خارج شوند.

یک روز بعد از کاشت مو باند سرتان را باز کنید و با آب گرم دوش بگیرید. البته توجه داشته باشید که سرتان نباید به‌هیچ‌عنوان خیس شود. از روز چهارم یا پنجم شستشوی ملایم سر را شروع کنید. تا ۱۰ روز بعد از کاشت مو هر دو روز یک‌بار به حمام بروید اما از نگه‌داشتن سر مستقیماً زیر دوش و برخورد آب با فشار زیاد به سرتان پرهیز کنید. در شست‌وشوی سر پس از عمل جراحی تا مدتی مجاز به استفاده از شامپوهای معمولی نبوده و باید شامپوهای تجویزی پزشک را استفاده کنید. همچنین به‌خوبی سر و موها را شسته تا هیچ‌گونه شامپویی روی سر باقی نماند.

 

شامپو مناسب بعد از کاشت مو

در بازه زمانی 7 تا 10 روز پس از کاشت مو، گرافت­های مو در حال استقرار هستند. در این مدت دلمه‌ها یا پوسته‌هایی روی سر دیده می‌شوند که برای از بین بردن آن‌ها در طی شست‌وشو باید از شامپوهای مخصوصی که توسط پزشکتان تجویزشده استفاده کنید. پزشک شما با توجه به ترکیبات موجود در شامپوها و میزان PH آن‌ها، حالت آنتی‌اکسیدانی و لیپوزیمی شامپو و میزان چربی و شوره سر شامپوی مناسبی به شما پیشنهاد می‌کند. معمولاً برای اکثر بیماران معمولاً توصیه می‌شود که از شامپو بچه استفاده کنند. شامپوی بچه، سر شما را بدون تحریک پوست سر یا بدون آسیب به فولیکول‌های تازه کاشته شده تمیز می‌کند.

 

بعد از کاشت مو، استفاده از شامپوهای نامناسب نه‌تنها بهبودی و رشد موهای تازه کاشته شده را به تأخیر می‌اندازد، بلکه باعث ایجاد عوارض ناخوشایند نیز می‌شود. اکثر شامپوهای موجود در بازار پر از مواد شیمیایی هستند که برای موهای سالم مشکلی ندارند اما به‌هرحال نباید از آن‌ها استفاده شود. برخی از این مواد شیمیایی مضر برای موهای تازه کاشته شده عبارت‌اند از: سولفات فرمالدهید، اسانس‌های مختلف، چرب کننده‌های مصنوعی، دایمتیکون، الکل و تریکلوزان که به طرق مختلف پیوندهای جدید مو را مستعد آسیب می‌کنند.

 

به‌شدت توصیه می‌شود که از محصولات حاوی هرگونه مواد شیمیایی محرک و پارابن و شامپوهای ضد شوره خودداری کنید و در عوض شامپویی با PH خنثی و محتوی مواد طبیعی انتخاب کنید. بهتر است که این شامپوها حاوی موادی از قبیل بیوتین، مس، روی، کراتین، کتوکونازول و ترکیبات آنتی‌بیوتیک (ضد قارچ) باشند.

 

از محلولهای مایع ماینوکسیدیل 2% و 5% هم می‌توانید به‌صورت موضعی روی پوست سر استفاده می‌شوند. این فرمولاسیون در آلوپسی آندروژنتیک در مرحله متوسط در مردان و زنان، موفق عمل می‌کند. اگرچه محلول 5% برای استفاده در زنان تأیید نشده است، اما در موارد خاصی از آلوپسی آندروژنیک توسط متخصصان توصیه می‌شود.

برچسب‌ها: