ارزش و خواص غذایی خوراک میگو

مجموعه : تغذیه مناسب
ارزش و خواص غذایی خوراک میگو

خوراک میگو چه ارزش های غذایی و خوراکی دارد؟

 

خوراک میگو یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین غذاهای دریایی می باشد که در این مطلب با خواص آن آشنا می شوید.

 

سرزو همچنین خبر داد که لوگوی باشگاه نیز تغییر کرده است. در لوگوی جدید، سعی شده ارزش ها و الگوهای قدیمی باشگاه، همچنان لحاظ شود.میگو حجم بالایی از انواع مواد معدنی مانند ید و سلنیوم را در خود جای داده است. این غذای دریایی، دارای پروتئین بسیار باکیفیتی هم هست و می‌تواند تامین‌کننده حجم مناسبی از پروتئین مورد نیاز بدن باشد. سلنیوم فراوان موجود در میگو به‌عنوان یک ماده معدنی با ارزش به بهبود عملکرد شناختی مغز کمک می‌کند؛ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، قدرت باروری را هم در زنان و هم در مردان افزایش می‌دهد، احتمال ابتلا به بیماری‌ها و گرفتگی عروق را پایین می‌آورد، جریان خون را در رگ‌ها بالا می‌برد، رادیکال‌های آزاد احتمالی در بدن را آزاد می‌کند و در نهایت باعث بهبود فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌شود.

 

یکی از نکات مهمی که همیشه درباره مصرف میگو مطرح بوده و هست، بحث درباره میزان کلسترول موجود در آن است. برخی از افراد به‌دلیل کلسترول بالای موجود در میگو، دور مصرف این غذای ارزشمند را خط می‌کشند. این در حالی است که با وجود بالا بودن میزان کلسترول میگو، باز هم ما ممنوعیت مصرفی برای آن در نظر نمی‌گیریم.

 

بهتر است بدانید که مصرف متعادل انواع خوراکی‌های حاوی کلسترول (انواع گوشت، فرآورده‌های لبنی و فرآورده‌های گوشتی) برای افراد سالم جامعه هیچ ضرری ندارد؛ یعنی اگر یک فرد سالم تا روزی 3 تخم‌مرغ یا 10 عدد میگو هم مصرف کند، مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود. تنها محدودیتی که ما برای مصرف میگو در نظر می‌گیریم، محدودیت مصرف برای افراد مبتلا به چربی خون بالاست که از LDL یا همان چربی بد خون بالا رنج می‌برند. این افراد باید دفعات مصرف میگو را در برنامه غذایی خود به حدود 2 تا 3 مرتبه در طول ماه محدود کنند. از طرف دیگر، افرادی که کلسترول خون بالایی دارند باید میگو را با روش‌های دیگری طبخ کنند تا حجم کلسترول دریافتی پایین بیاید. بنابراین، کباب‌پز، تنوری، آبپز یا بخارپز کردن میگو برای این افراد، بهتر از سرخ کردن آن است.

 

نکته دیگری که می‌توان درباره مصرف میگو مطرح کرد، همراهان این غذا هستند. باتوجه به میزان کلسترول قابل‌ملاحظه موجود در میگو، بهتر است این خوراک دریایی را با حجم قابل‌توجهی از سبزی‌ها و صیفی‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، هویج، فلفل، انواع سبزی‌های برگ سبز یا حتی کدو یا بادمجان همراه کنید تا تعادل مناسبی در بشقاب غذایی‌تان ایجاد شود.

 

رازهایی در مورد میگو و طبخ میگو

1. اگر هنگام خرید میگو به نوشته‌های روی بسته‌بندی دقت کنید، حتما متوجه اعداد و علائمی مانند U10، U8 یا U6 خواهید شد. این اعداد، نشانه اندازه میگوها هستند. بهتر است بدانید که کوچک یا بزرگ بودن میگوها، هیچ تفاوتی در ارزش تغذیه‌ای آنها ایجاد نمی‌کند.

 

2. بهتر است برای تهیه انواع پلوهای مخلوط با میگو از میگوهای ریزتر و برای تهیه انواع خوراک‌های میگو از میگوهای درشت‌تر استفاده کنید.

 

3. حتما پیش از مصرف میگو، آن را خارج کنید، بدین ترتیب که با کمک نوک چاقو، رگ درشت داخل کمر یا به عبارتی روده میگو که همچون نخ سیاه یا سبز رنگ است را خارج کنید. برای این منظور، نوک چاقو را زیر روده قرار دهید و آن را بکشید. سپس، میگو را زیر آب سرد بشویید، زیرا اگر روه میگو در بدن آن باقی بماند می تواند باعث طعم بد میگو بشود.  

 

4. اگر دچار حساسیت‌های غذایی مختلف هستید، باید بدانید میگو هم در گروه غذاهای بسیار حساسیت‌زا قرار دارد و مشورت با پزشک پیش از مصرف آن، ضروری است.

 

5. اگر میگوی تازه و کامل خریدید، حتما آن را با دستکش پاک کنید. میگوهای کامل تیغ‌های بسیار ریزی در ناحیه سر و پوست دارند که به ‌سادگی با چشم دیده نمی‌شوند و فرو رفتن این تیغ‌ها در پوست دست می‌تواند باعث آزردگی و خارش پوست دست برای چند روز شود.

 

6. زمان پخت میگو باید کوتاه باشد تا بافت و طعم مطلوب آن از دست نرود. پختن یا سرخ کردن میگو در کمتر از 7دقیقه بهترین زمان برای طبخ آن است.

 

7. پیاز و سیر همراه زردچوبه و گوجه‌فرنگی یا ادویه مخصوص میگوی جنوبی، بهترین طعم‌دهنده‌های میگو محسوب می‌شوند.

 

مصرف این غذا پیشنهاد می‌شود به:

افراد لاغر یا کسانی که می‌خواهند به هر دلیلی مقدار چربی‌های مفید را کمی در برنامه غذایی خود افزایش دهند، این افراد می‌توانند مقداری تخمه آفتابگردان، گردوی خردشده یا دانه کنجد بوداده روی میگوها بپاشند. اگر دوست ندارید طعم میگوها غالب باشد، می‌توانید سبزی‌هایی مانند جعفری و گشنیز را به سس این غذا و هویج و مقداری جوانه تازه را به میگوهای در حال تفت دادن، اضافه کنید.

 

ارزش تغذیه‌ای یک وعده غذای تهیه شده از میگو عبارت است از:

هر وعده از غذای تهیه شده با میگو حاوی 6 گرم چربی (2 گرم چربی اشباع)، 1 گرم فیبر، 4 گرم کربوهیدرات، 22 گرم پروتئین، 28 میکروگرم فولات، 162 میلی‌گرم کلسترول، 2 گرم قند، 1330 واحد بین‌المللی ویتامین A، 36 میلی‌گرم ویتامین C، 100 میلی‌گرم کلسیم، 1 میلی‌گرم آهن، 270 میلی‌گرم سدیم و 387 میلی‌گرم پتاسیم است. ضمن اینکه می‌تواند 59 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C و 27 درصد به ویتامین A را هم تامین کند.