ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

نمایش تصویری از ازدواج های سیاسی در ایران

 

 در بین سیاست مدران ایرانی ازدواج های صورت گرفته است که با وجود دارد همیشه زیر ذره بوده اند. آنها چهره های سیاسی اند دوست و دشمن حرکات شان را زیر نظر دارند. هر آن ممکن است دوربین ها در یک برنامه رسمی در حالتی که دوست ندارند ثبت شان کنند.

 

به گزارش تکناز:ممکن است یک لحظه غفلت و یک حرف نسنجیده برای چندین روز سوژه شان کند و آن وقت جوک و کامنتی است که در شبکه های اجتماعی با هشتگ اسم شان سرازیر می شود.

 

همان قدر که خودشان مورد توجه اند، خانواده شان هم در معرض حاشیه اند. یک عکس، یک حرف یا حتی یک تصمیم می تواند بهانه مطرح شدن آنها در صحبت های روز باشد؛ مانند تصمیم برای ازدواج.

 

هر از گاهی عکس یا خبری از ازدواج فرزند یکی از مسئولان سیاسی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان هیا مجازی دست به دست می شود. گاهی با بغض و کینه و گاهی با طنز و کنایه. خبرهایی که تکذیب شده یا نشده بعد از مدتی به هشتگدان تاریخ می پیوندند و فراموش می شوند. اما این پایان ماجرا نیست.

 

همیشه عروسی ها و مراسم های ازدواج سیاسی دیگری در راه است. مثلا یکی از آخرین آن مربوط به عقد پسر لاریجانی بود که چند ماه پیش در تالار مدائن شهر قم با حضور بسیاری از فعالان سیاسی از جمله عموهای داماد یعنی ایت الله صادق لاریجانی (رییس قوه قضاییه) و محمدجواد لاریجانی (معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه)، دایی داماد علی مطهری (نایب رییس مجلس)، شوهرعمه داماد دکتر مصطفی محقق داماد، استاندار قم و… برگزار شد.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

البته از جزییات این عروسی اطلاعاتی چندانی وجود ندارد و تنها مطالب و تصاویر این عروسی از سوی رسول جعفریان روحانی که استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رییس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران است در شبکه اجتماعی اش منتشر شده است؛

 

او با اشاره به اینکه این عروسی در تالار مدائن شهر قم برگزار شده است و داماد (پسر علی لاریجانی) فارغ التحصیل دانشگاه شریف است و حالا مشغول طلبگی است؛

 

به خاطره ای که دکتر مصطفی محقق داماد (داماد خانواده لاریجانی) در این مراسم برای عده ای تعریف کرده است، پرداخته و نوشته: «دکتر مصطفی محقق داماد بسیار خوش محفل و خوش مجلس هستند و سرشار از خاطره. آقای دینانی یک بار می گفتند ایشون لوح محفوظ است.

 

آن شب (در جشن عقد) نکته جالبی نقل کردند. گفتند زمانی که رییس بازرسی بودم، حاجب خبر داد که شخصی آمده و می گوید پسر کسروی است. خوب آمد داخل اتاق. مشکلی در ارتباط با خوزستان داشت که پیگیری کردم. بعد از او پرسیدم نکته ای درباره پدرت بگو که ما نشنیده باشیم.

 

گفت زمانی که خواستیم پدر را دفن کنیم، مانع می شدند (ظاهرا خوساتند قبرستان ظهیرالدوله دفن کنند که آنجا دست صوفی ها بود و رییس شان مانع شد «از من») بالاخره او را بردیم در جای دیگری.

 

مردم آن روستا گفتند اینجا دفن نکنید، آب زمین ما خشک می شود. ما گفتیم تعهد می دهیم اگر خشک شد، خسارت شما را بدهیم. اتفاق آن سال باران زیادی آمد و سیل خسارات فراوانی به درختان آنها زد. آمدند و گفتند شما گفتید خسارت شما را می دهیم.

 

ما گفتیم: تعهد ما این بود که اگر آب شما خشک شد خسارت بدهیم حالا که سیل آمده تعهدی نداریم! (امیدوارم درست نقل کرده باشم). ایشان (آقای محقق) تنها داماد مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی رحمت الله علیه هستند.»

 

اما در شرایطی از مراسم عقد پسر علی لاریجانی رییس مجلس اطلاعات چندانی منتشر نشد که عروسی دختر شهردار تهران محمدباقر قالیباف ماه هاست که پرحاشیه است.

 

یک ویدئو از پدر عروس

حوالی تیرماه بود که ماجرای عروسی دختر شهردار تهران حاشیه هایی به دنبال آورد. خبرهایی که بعدا تکذیب شدند، می گفتند عروسی در هتل شیان واقع در پارک جنگلی لویزان برگزار شده و پارک جنگلی برای این مراسم چراغانی شده. گفته می شد مردم در زمان مراسم نمی توانستند

 

وارد پارک شوند و این محل قرق شده بود. همزمانی انتشار عکس هایی از یک عروسی 3 میلیاردی با چند ماشین عروس لوکس با این ماجرا باعث شد بعضی ها دو ماجرا را به هم ربط بدهند

 

و ماشین های لوکس عروسی دوم را متعلق به مراسم دختر قالیباف بدانند. این ماجرا آن قدر گسترش پیدا کرد که الیاس قالیباف، پسر شهردار تهران هم به آن واکنش نشان داد و گفت انگار فصل شایعه ها رسیده است.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

روابط عمومی شهرداری دست به دامن تکنولوژی شد و در یک ویدئو نشان داد مردم در حال رفت و آمد عادی به پارک بوده اند. تصاویری که نقیضش هم از راه رسید و عکس هایی از مسدود شدن درهای ورودی پارک منتشر شد. جدال عکس ها و فیلم ها طبق معمول به شبکه های اجتماعی رفت و موافقان و مخالفان هم در فضای مجازی اظهارنظر کردند.

 

حاشیه های سینمایی- سیاسی- تجاری یک عروسی

در خرداد 93 هم یک پیوند سینمایی- سیاسی ماجرای ازدواج های فرزندان سیاسی ها را داغ کرده بود. فضای شبکه های اجتماعی پر بود از نظراتی شبیه به این: «می خوام بدونم اگه یه جوان با وضعیت مالی خوب هم به ایشون پیشنهاد ازدواج می داد قبول می کرد؟ یا حتما باید داماد وصل به حلقه های قدرت و ثروت باشه؟»

 

سوال هایی مثل این و اظهارنظرهای تند درباره مهناز افشار بازیگر سینما وقتی از راه رسید که خبر ازدواج او با یاسین رامین رسید. داماد، فرزند کسی بود که در دولت احمدی نژاد معاون مطبوعاتی بود و بسیاری دل خوشی از او و تصمیماتش نداشتند.

 

خوانده شدن خطبه عقد این عروس و داماد پرحاشیه توسط رییس جمهور اصلاحات باز هم ماجرا را پیچیده تر کرد. یعنی بالاخره موضع داماد چیست و با این ازدواج و شیوه برگزاری اش از خانواده اش اعلام برائت کرده؟

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

چیزی نگذشت که پدر داماد در مصاحبه هایش از اختلاف نظر با پسرش گفت و خودش را از ماجرا کنار کشید. بعد هم پای رقم مهریه به داستان باز شد و قصه را تبدیل به ملغمه ای از شایعه و واقعیت و عصبانیت و طنز کرد. ملغمه ای که قاعدتا اخبار سالم و درست به سختی از آن خارج می شد. این پایان ماجرا نبود.

 

چند ماه بعد با بازداشت یاسین رامین و اتهامش در رابطه با تجارت دارو دوباره این زوج پر سر و صدا به اخبار برگشتند. این ستاره سینما اما بعد از حواشی زندگی شخصی اش هم از دوربین ها چندان فراری نشد.

 

همان روزها مهناز افشار و فرزندش در تبلیغات تجاری ظاهر شدند و البته که کامنت ها و پست ها در فضای مجازی پا به پای آنها می آمدند تا ازدواج سیاسی و پرسر و صدایش به این سرعت فراموش نشود.

 

پیوند بی دردسر چپ و راست

ازدواج های فرزندان سیاستمداران همیشه هم پرحاشیه نیست. گاهی فقط یک خط خبر ساده عروس و داماد را تا خانه و زندگی جدید بدرقه می کند.

 

به خصوص وقتی عروس و داماد هر دو سیاستمدارزاده باشند و ازدواج شان را با تدابیر مخصوص و کم سر و صدا پیش ببرند. ازدواج علی عادلی فرزند محمدحسین عادلی، دبیر کل اپک گازی با نسیم سادات خاتمی فرزند علی خاتمی در بهمن 93 نمونه یک ازدواج آرام بود که البته میهمانان بزرگی داشت.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

ازدواج پسر علی مطهری و دختر محمدهادی ایازی معاون قالیباف هم یک پیوند سیاسی دیگر بود که چندان حاشیه ای نداشت. جز اینکه اختلاف نظرهای پدران اصولگرای عروس و داماد توجه ها را جلب کرد.

 

اختلافی که در ازدواج دختر صادق زیباکلام با پسر احمد توکلی پررنگ تر هم بود و آنها را وادار کرد به شوخی بگویند بچه ها را با حفظ اختلاف نظر سیاسی خودشان به خانه بخت فرستاده اند.

 

دست خانواده عروس در سیاست کشور

پیش از اینها اما در دولت سابق، عنوان وصلت مهم روز برای مدت ها در دست خانواده احمدی نژاد و مشایی بود. وصلتی که قبلا شکل گرفته بود و حالا مهم شده بود.

 

گرچه میان فرزندان کمتر مورد توجه بود اما با پویند مرید و مرادگونه پدرها پررنگ تر شده بود و به نظر می رسید در سیاست بی تاثیر نیست. گرچه مشایی با تاثیر عجیب و غریبش بر رییس دولت سابق آنقدر در مرکز اخبار بود که فرصت را در اختیار عروس و داماد اصلی نمی گذاشت و آنها را کاملا به حاشیه رانده بود.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

البته در دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد، نباید از پیوند غلامحسین الهام و فاطمه رجبی هم غافل شد که کم حاشیه نداشت و یکی از ازدواج های سیاسی بود که بر افکار عمومی تاثیر گذاشت. آنها هم از زوج هایی بودند که در عین تفاهم و دیدگاه های مشترک، خودخواسته با اظهارنظرها و فعالیت هایشان در معرض افکار عمومی بودند.

 

وقتی جمهوری خواهان به عقد دموکرات ها در می آیند

حاشیه های ازدواج سیاسی فقط در ایران نیست که سر و صدا می کند. حتی درخانه های افراد عادی هم سیاست همیشه یک پای این تصمیم بزرگ است. اختلاف نظر سیاسی وقتی تقابل جناح ها بالا بگیرد و تضادها پررنگ شود کم چیزی نیست و می تواند زندگی شخصی را تحت تاثیر قرار دهد. امریکایی ها از حوالی سال 2012 بود که بیش از پیش روی ازدواج بین حزبی حساس شدند.

 

نشریه آتلانتیک در سال 2012 گزارش کرده بود از سال 1960 تا 2010 نمودار حساسیت والدین روی ازدواج فرزندشان با یک غیر هم حزبی با ملایمت بالا رفته بود و از سال 2010 تا 2012 ناگهان عمودی و تند و تیز صعود کرده بود.

 

آنها حالا بیشتر از قبل نمی خواستند در خانواده شان عضوی از یک حزب دیگر حضور داشته باشد. در انتخابات اخیر این مشکل آن قدر بالا گرفت که به یک معضل در خانواده ها تبدیل شد و یکی از سوژه های داغ رسانه ها، اختلافات افراد درباره عقاید سیاسی شان بود.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

تو بوی جمهوری خواه می دهی!

جالب است بدانید در امریکا همفکران دو جناح سیاسی هیچ علاقه ای به وصلت ندارند. یک تحقیق نشان داده دموکرات ها و جمهوری خواهان اصلا علاقه ای ندارند به هم نزدیک باشند، با هم رفاقت نمی کنند، ازدواج نمی کنند و حتی دوست ندارند نزدیک هم زندگی کنند.

 

ایتن هرش استاد علوم سیاسی دانشگاه بیل نویسنده این تحقیق می گوید: «کنجکاو شده بودم بدانم وضعیت ازدواج بین حزبی چگونه است. می خواستم بدانم امریکایی ها از حزب های مختلف چقدر با هم ازدواج می کنند؟ پیرند یا جوان و رای می دهند یا نه؟»

 

او بعد از تحقیقاتش متوجه شد 70 درصد ازدواج ها داخل حزبی اتفاق می افتد. ازدواج جمهوری خواهان با همدیگر و دموکرات ها با همدیگر بیشترین احتمال را دارد. و البته مستقل ها هم علاقه مندند با مستقل هایی ازدواج کنند که به هیچ حزبی تعلق ندارند. گویی بحث سیاسی در خانه موضوع خوشایندی نیست و نتایج خوبی به بار نمی آورد.

 

بیشتر ازدواج های بین حزبی را زوج های مسن تر ثبت  کرده اند و تعصب شان کمتر است و تحمل شان بیشتر. اما اگر می خواهید از تعصب جوان ترها بدانید، یک تحقیق دیگر نشان داده افراد دو حزب در امریکا حتی از شامپوها و صابون های متفاوتی استفاده می کنند و بوی شان با هم فرق دارد!

 

خاطره های سیاسی از ازدواج های سیاسی

* علی مطهری روز خواستگاری رییس مجلس شورای اسلامی از خواهرش را این گونه تعریف کرده است: «به یاد دارم وقتی که آقای لاریجانی برای خواستگاری به منزل ما آمد، شهید مطهری که معمولا درباره موارد قبلی این طور اظهار نظر می کرد که «آدم عمیقی نیست»،

 

پس از اولین جلسه ملاقات، شخصیت او را با آنکه 21 سال بیشتر نداشت، پسندید. رفتار بزرگوارانه او با همگان از جمله خانواده ما در این سی سال و اندی که از آن می گذرد، گواهی است بر تشخیص درست آن شهید. آقای دکتر علی لاریجانی با اخلاق نیکویی که دارند همواره یک داماد محبوب و مطلوب برای خانواده ما بوده اند.

 

ازدواج افرادی سیاسی با هم در ایران

 

* فائزه هاشمی ماجرای ازدواج خود و فاطمه هاشمی با دو فرزند آیت الله لاهوتی را این گونه تعریف کرده است: «به دعوت آقای لاهوتی به شمال رفتیم، به ولایت ایشان… بعد از سفر، بابا به من و فاطی به صورت جداگانه گفت که حمید از من و سعید از فاطی خواستگاری کرده است.

 

من و فاطی هم قبول کردیم. بعداز پیروزی انقلاب، 13 اسفند بود که آقای لاهوتی به همراه پسرانش برای شام به منزل ما آمدند. آقای لاهوتی پیله کرد که باید امشب عقد کنیم و همان شب آقای لاهوتی وکیل ما دو خواهر شد و با با هم وکیل آن دو تا شد و عقد انجام شد.»

 

* احمد توکلی هم ماجرای ازدواج پسرش با دختر زیباکلام را این گونه تعریف کرده است: «عروس من (دختر صادق زیباکلام) با من هم خط است. ایشان و پسرم هر دو روزنامه نگار بودند که یکدیگر را پیدا کردند و تصمیم گرفتند با هم ازدواج کنند.

 

ایشان به شدت به پدرشان احترام می گذارند و رابطه عاطفی بسیار خوبی با آقای زیباکلام دارند. من همراه با آقای زیباکلام چند سال در زندان بودم. در لحظه عقد هم به شوخی به ایشان گفتم آقای دکتر ما با حفظ موضع بله می گوییم.»