استرس را با نوشتن کنترل کنید

استرس خود را با نوشتن کنترل کنید 

 

افرادی که دارای استرس هستند و توانایی کنترل این استرس راندارند با انجام کارهای باعث کم شدن این استرس می شوند یکی از این عملها نوشتن است   ادیدن ارزش های شخصی نوشته شده استرس را کاهش می دهد. بیشتر بیزینس های موفق با پیروی از مجموعه ارزش های اصلی اداره می شوند.

 

چشم انداز و ماموریت آن ها این ارزش ها را منعکس می کند. اجرای روزانه آن ها از این ارزش ها نشات می گیرد و نحوه تصمیم گیری های بزرگ را برای آن دیکته می کند. داشتن چنین ارزش هایی تمرکز و اولویت بندی را آسان می کند.

 

به گزاشر تکناز : همه ما انسان ها برای خودمان ارزش های اصلی شخصی داریم که روی موجودیت ما تاثیر می گذارد.

 

اما داشتن این ارزش ها با این که به آن ها اجازه بدهید زندگی تان را هدایت کنند دو چیز کاملا متفاوت هستند. یکی از مهم ترین کلیدهای موفقیت، خوشحالی و آرامش درونی، درک و زندگی بر اساس این ارزش های شخصی است.

استرس را با نوشتن کنترل کنید

بنویسید

اولین گام برای یک زندگی هدفمند و پر شور و اشتیاق نوشتن ارزش های شخصی است. این ارزش ها  با این که با اخلاق و سیرت شما گره خورده است سیستم خوب و بد نیستند بلکه چیزهایی هستند که به آن ها بیشتر ارزش می دهید. چه چیزی شما را به جلو می برد؟

 

چه چیزی به شما احساس سرزندگی و انرژی می دهد؟ عشق، خانواده، پول، حرفه، شهرت، کمک به دیگران، عدالت اجتماعی یا نجات حیوانات….این لیست همچنان ادامه دارد. لیست چیزهایی که دوست دارید و برایتان مهم است.

 

اکنون که آن ها را تعیین کرده اید  روی کاغذ بیاورید.

چرا؟ محققان نشان داده اند که نوشتن ارزش ها هزاران نتیجه مثبت دارد:به تصویری حقیقی از آنچه که هستید و آنچه که می خواهید باشید می رسید. برای آن که به خواسته واقعی تان برسید باید خود واقعی تان باشید.زمان تان را بهتر مدیریت می کنید و در مورد این که کجا زمان تان را صرف کنید بهتر تصمیم می گیرید.

 

با دانستن چیزهایی که برای تان مهم است اشتیاق بیشتری به هدف پیدا می کنید و رسیدن به هدف این اشتیاق را بیشتر می کند. این دو کاملا مستقل هستند و انگیزه شما را برای پیشروی بیشتر می کنند.

 

این ارزش ها مثل قطب نما می مانند که ما را به سمت هدف واقعی هدایت می کنند. وقتی بیراهه می رویم نوشتن آن ها باعث می شود که زودتر متوجه شویم و به مسیر درست برگردیم.

 

ارزش های ما ریشه های ما هستند که باعث بناء چیزهایی که برای مان مهم هست می شوند. نوشتن آن ها باعث می شود نسبت به آنچه که در واقع هستیم واقع بین باشیم.به طور خلاصه کشف، تعیین، نوشتن و زندگی کردن با ارزش های اصلی به شما کمک می کند کارهای درست را انجام داده و این سفر برای تان لذت بخش تر باشد.دیدن ارزش های شخصی نوشته شده استرس را کاهش می دهد

 

بر اساس تحقیقاتی که دکتر کلی مک گونیگال انجام داده است فواید نوشتن ارزش های شخصی به این صورت می باشد:

 

در طولانی مدت، نوشتن ارزش ها نشان داده است که میانگین نمرات را بالا می برد، مراجعه به پزشک را کاهش می دهد، سلامت ذهن را تقویت می کند و از در رابطه با هر مسئله ای از کاهش وزن گرفته تا ترک سیگار کمک می کند.

 

همچنین ما را از مواجهه به تبعیض حفظ می کند و خودناتوانی را کاهش می دهد. این فواید نتیجه مداخله نگرشی هستند. کسانی که این ارزش ها را فقط یکبار به مدت ۱۰ دقیقه بنویسند ماه ها و یا حتی سال ها از فواید آن بهره مند می شوند.

 

دکتر مک گونیگال معتقد است نوشتن درباره این که چگونه وقایع روزانه ما با ارزش های شخصی مان تطبیق داده می شوند هم از نظر ذهنی و هم از نظر بیولوژیکی توانایی ما برای مقابله با استرس را تقویت می کند.

 

به کار بردن این روش

وقتی فعالیت های ما با ارزش های مان جور در نمی آید نسبت به زندگی بی انگیزه می شویم. با این روش های ساده می توانید کاری کنید که فعالیت ها و اهداف تان با ارزش های شما هم تراز باشند:

 

موارد زیر را بنویسید:

۵ تا از مهم ترین چیزهایی که در زندگی برای آن ها ارزش زیادی قائل هستید بنویسید.تعیین کنید که هر کدام از این ارزش ها چه مفهومی برای شما دارند.درباره یک روز (یا هفته) گذشته فکر کنید. چه چیزی خوب پیش رفته است؟ چه زمانی استرس داشتید؟

 

چرا؟یک یا دو نقطه اوج و یک یا دو واقعه استرس زا را انتخاب کرده و ارتباط آن ها با ارزش های تان را بنویسیدیک یا دو ارزش اصلی را انتخاب کرده و کارهایی که می توانید در طول روز بعد یا هفته بعد جهت انعکاس این ارزش ها انجام دهید را بنویسید. 

 

استرس را با نوشتن کنترل کنید

خود ارزیابی

در طی زمان تعداد فعالیت هایی که باعث انعکاس سیستم ارزش های شما شده است را بنویسید.سطح استرس خودتان را ارزیابی کنید. آیا بعد از شروع این تمرین استرس کمتری دارید یا بیشتر؟

 

اشتیاق و انگیزه شما در چه حد است؟سلامت جسمی خود را ارزیابی کنید. در کل چه احساسی دارید؟ متوجه چه تغییراتی شده اید؟ (این مشکلات کمتر شده اند یا بیشتر: سردرد، کمر درد، گردن درد، تنش، ناراحتی معده.)

 

برنامه ریزی کنید: برای این که این لحظات تداوم داشته باشند چه کارهایی باید انجام دهید؟

 

مهم ترین کاری که می توانید برای موفقیت شخصی تان انجام دهید تنها دانستن ارزش های اصلی نیست بلکه باید با آن ها زندگی کنید و به آن ها اجازه دهید که بخشی از زندگی تان شوند.

 

ارزش های تان را بنویسید و آن ها را در تمام کارهایی که انجام می دهید ببینید. زندگی که با ارزش های شخصی شکل بگیرد یک زندگی هدفمند است.