استفاده از کانکس برای خدمات شهری

مجموعه : مجله خبری
استفاده از کانکس برای خدمات شهری

تغییر و گسترش زندگی شهر نشینی باعث به وجود آمد نیاز های جدید در زندگی روزمره افراد گردیده و این تغییرات همواره با سرعت زیادی در حال به روز رسانی می باشد.تراکم و فشردگی بافت شهری از یک سو و کمبود فضا های خدماتی از سوی دیگر همواره جز چالش های این سبک از زندگی بوده و هست.

 

امروزه یکی از راهکار های خدمات رسانی به شهر نشینان در شهر های پر جمعیت استفاده از کانکس خدمات شهری بوده که می توان آنها را در نقاط مختلف به گونه ای که در دسترس عموم باشد نصب نموده. این راهکار تا حد زیادی توانسته خدمات شهرداری ها ، خدمات توریستی و گردشگران و هم چنین بسیار از خدمات اجتماعی را در دسترس عموم قرار دهد.

این سازه ها از نظر شکل و ابعاد با یکدیگر متفاوت بوده چرا که هر کدام متناسب با یک وظیفه مشخصی طراحی و تولید شده اند. برخی از کانکس خدمات شهری دارای کاربری فروشگاهی و در واقع فعالیتی اقتصادی بوده که از این نوع کانکس می توان کیوسک های روزنامه فروشی و دکه های مطبوعاتی مستقر در چهار راه ها را که از دیرباز نیز وجود داشته اند نام برد.

 

برخی از آنها اما جهت افزایش رفاه شهروندی و خدمات رسانی به عموم بوده که از این نوع نیز می توان کیوسک های راهنمای توریست یا کانکس های خدمات شهرداری برای برف روبی و همچنین کیوسک های بازیافت برای جمع آوری کاغذ و پسماند های خشک را نام برد.

چرا بجای استفاده از ساختمان های سنتی از کانکس خدمات شهری برای خدمات رسانی استفاده می شود؟

پاسخ این پرسش در این است که یک سازه پیش ساخته را می توان بصورت موقت در یک مکان نصب کرد که این کار باعث جلب توجه و در دسترس بودن بیشتر آن برای عموم مردم می گردد تا اینکه در طبقه ای از یک ساختمان اداری بخواهیم چنین خدماتی را ارائه نمائیم که در واقع با این کار از طریق کانکس خدمات شهری بهترین نوع تبلیغات را برای این خدمات انجام داده ایم.

 

علاوه بر آن می توان آنها را بصورت فصلی از محلی به محل دیگر جابجا نمود و مانند سازه های برف روبی که فقط در زمستان کاربرد دارند ، آنها را در مواقع نیاز به محل های مورد نظر آورده و نصب نمائیم.

استفاده از کانکس برای خدمات شهری

طراحی و ساخت کانکس خدمات شهری

از آنجایی که خدمات شهری خود کلمه جامع ای بوده که شامل انواع خدمات و کاربری ها می شود سبب آن گردیده که خود این سازه ها نیز بسته به نوع خدمات دارای گونه های مختلف با ابعاد و ظاهری متفاوت نسبت به یکدیگر تولید شوند.

 

بظور مثال کانکس ایستگاه دوچرخه که خود بنوعی سازه ای برای خدمات شهروندی محسوب می گردد باید بگونه ای باشد که عموم رهگذران را به استفاده از آن ترغیب نموده و باعث گسترش این فرهنگ گردد.

 

از همین رو معمولا در ساختار کانکس ایستگاه دوچرخه  از جداره های بزرگ شیشه ای استفاده می شود تا دوچرخه ها از بیرون برای رهگذران قابل رویت باشد.رنگ و نورپردازی بیرونی این سازه نیز در جذب مخاطب اهمیت ویژه ای داشته که می بایست به آن توجه شود.

برخی از این سازه ها نیز بصورت سیار بوده که مدام در حال جابجایی بوده و بیشترین کاربرد آنها خدمات پزشکی و مشاوره های پزشکی می باشد. از کانکس خدمات شهری سیار بیشتر در مواقع ضرورت مانند حوادث طبیعی و یا برای واکسیناسیون در مناطق دور دست و محروم استفاده می شود ، همچنین ممکن است در سطح شهر برای ارائه مشاوره های اجتماعی و پزشکی و حتی موارد آموزشی برای آسیب های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. معمولا نوع های سیار کانکس خدمات شهری دارای چرخ بوده که می توان به راحتی آنها را جابجا نموده و ابعاد آنها نیز معمولا کوچکتر از سازه های بدون چرخ می باشد.