انواع سطح پرداخت فولادهای ضد زنگ

مجموعه : مجله خبری
انواع سطح پرداخت فولادهای ضد زنگ

سطوح ورق های فولادی موضوعی است که ارتباط چندانی با مواد اولیه و سازندگان ورق های فولادی ندارد. همین موضوع باعث می شود برای شناخت بهتر و بیشتر این ورق ها به دنبال شناخت روش هایی باشیم که باعث شکل گیری سطح این ورق ها به روش های مختلف شده است. معمولا روش های مختلف فرآوری که بر روی سطوح ورق های فولادی شکل می گیرد، باعث می شود سه نوع مختلف ورق فولادی خش دار، ورق استیل براق و ورق استیل مات تولید شود.

 

ورق استیل خشدار چیست؟

فولاد خراشیده چیست؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که به چه نوع ورق استیل خشدار می گویند. ورق فولادی پولیش شده با برس زدن ورق فولادی ضد زنگ تولید می شود که به پولیش کدر نیز معروف است.

 

همانطور که می دانیم ورق فولادی ضد زنگ حاوی درصد بالایی از کروم است که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی آن می شود. در واقع، فولاد ضد زنگ به آسانی فولاد کربن خورده نمی شود. با افزودن سایر عناصر آلیاژی مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و غیره، خواص درجات مختلف ورق فولاد ضد زنگ را بهینه می کنند. به عنوان مثال، مولیبدن مقاومت به خوردگی را در محیط های نمکی یا حاوی کلرید افزایش می دهد.

 

ورق های استنلس استیل به دلیل استحکام، دوام، چکش خواری، نسبت استحکام به وزن، مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت جوشکاری و ظاهر زیبا و متنوع در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه های نگهداری و تعمیر قطعات تولید شده از ورق استنلس استیل به دلیل دوام بالا بسیار پایین است. در واقع اگر عیار ورق استنلس استیل را به درستی انتخاب کنیم، طول عمر قطعه افزایش می یابد.

 

اغلب از ورق استیل خشدار در محیط هایی که در معرض آب و رطوبت هستند استفاده می شود و رعایت بهداشت و نظافت سطح اهمیت دارد. ورق استیل خشدار یکی از پرطرفدارترین مصالح مورد استفاده در صنعت معماری و دکوراسیون است. زیرا علاوه بر تنوع بالا در ظاهر (نهایی سطح نهایی) و مواد آلیاژی، بسیار مقرون به صرفه است.

 

کاربرد ورق استیل خشدار:

از کاربردهای ورق فولادی موجدار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در دکوراسیون داخلی یا خارجی استفاده کنید

دیوارپوش آشپزخانه های صنعتی و خانگی

ساخت درب استیل در مراکز تجاری، اداری و بیمارستانی

ساخت قطعات تزئینی

ساخت سازه های مورد استفاده در صنعت هوافضا

تولید تجهیزات آشپزی و آشپزخانه

پوشش روی لوازم برقی خانگی (زیرا با این روکش نهایی اثر انگشت روی سطح ورق فولادی باقی نمی ماند و ضد اثر انگشت است و زیبایی و نظافت وسایل آسانتر می شود)

تجهیزات پردازش مورد استفاده در صنایع غذایی

استفاده در آسانسور

کشتی سازی

ساخت زیورآلات و ساعت

 

مزیت استیل خشدار:

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از مهمترین مزایای ورق فولادی ضد زنگ، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازیافت و دوام بالا آن است. از معایب این ورق می توان به فرآیند پیچیده تولید ورق استنلس استیل اشاره کرد که در نتیجه امکان تولید ورق استنلس استیل در ایران وجود ندارد و ورق فولادی وارداتی است و این به این معناست که پایه اولیه تولید ورق کاروگیت است. ورق فولادی نیز وارد می شود و عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی خراشیده افزایش می یابد.

 

ورق استیل مات چیست؟

با توجه به کاربردهای گسترده ورق فولادی ضد زنگ، تعجب آور نیست که سطح ورق ها متنوع باشد. ورق استنلس استیل از صفحات کوچک لوازم جانبی گرفته تا آسمان خراش ها استفاده می شود و می توان گفت استفاده از فولاد ضد زنگ در تمام قسمت های زندگی مدرن دیده می شود.

 

فولاد با چرخه عمر طولانی و قابلیت بازیافت 100 درصدی، از نظر آسیب کمتر به محیط زیست، ماده ای عالی محسوب می شود. ورق های استنلس استیل در ضخامت ها، ابعاد و رنگ های مختلف به صورت ورق یا کلاف تولید می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی ورق های استنلس استیل در دو نوع صنعتی و تزئینی با درجه بندی های مختلف و پرداخت های سطح نهایی تولید و به بازار عرضه می شوند.

 

از آنجایی که فولادهای زنگ نزن حاوی حداقل 10.5 درصد کروم وزنی هستند، به راحتی مانند فولاد معمولی خورده یا زنگ نمی زنند، بنابراین می توان از آنها در اکثر کاربردهای استراتژیک و مهم استفاده کرد. این مقدار کروم باعث غیرفعال شدن فولاد ضد زنگ می شود و از خوردگی یا زنگ زدگی آهن جلوگیری می کند.

 

عناصر دیگری مانند نیکل، منگنز، مولیبدن و غیره نیز در گریدهای مختلف به منظور دستیابی به خواص فیزیکی و مکانیکی مطلوب به آلیاژ آهن-کربن-کروم یا ورق فولاد ضد زنگ اضافه می شود. ورق های استنلس استیل موجود در بازار جهانی دارای تنوع بالایی در پوشش نهایی سطح از مات تا براق و براق می باشد.

 

سطح نهایی ورق تنها بر ظاهر آن تاثیر نمی گذارد. علاوه بر ظاهر، حساسیت ورق به خوردگی و قابلیت تمیز کنندگی ورق را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. پرداخت نهایی به ویژه برای ورق های مورد استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی اهمیت دارد.

 

انواع سطح پرداخت فولادهای ضد زنگ

ورق استیل براق چیست؟

فولاد ضد زنگ به طور گسترده در تولید تجهیزات و قطعاتی که نیاز به عملکرد ویژه ای مانند مقاومت در برابر خوردگی بالا در شرایط کاری و همچنین دوام و استحکام (در دماهای بالا تا 1000 درجه سانتیگراد و پایین تا 200- درجه سانتیگراد) دارند، استفاده می شود. برای داشتن چکش خواری و جوشکاری خوب استفاده می شود. برای حفظ مقاومت خوردگی ذاتی فولاد ضد زنگ، ورق فولادی باید حاوی کمتر از 2 درصد کربن وزنی و حداقل 10.5 درصد کروم وزنی باشد تا با ایجاد یک فیلم اکسید غیرفعال کروم از خوردگی ورق فولادی جلوگیری شود.

 

پرداخت سطح نهایی ورق های استنلس استیل به دلیل گستردگی کاربرد آنها متفاوت است، به طوری که در کاربردهای مختلف، پرداخت و یا کیفیت سطح نهایی بیشتر از آنچه تصور می شود نقش دارد. یکی از پرداخت ها سطح نهایی براق یا آینه ای است که در پایان آماده سازی سطح مانند ورق با سمباده ریز صیقلی می شود و تمام ناهمواری ها و حتی خطوط ریز روی ورق از بین می رود و باعث بالا رفتن می شود. بازتاب و بازتاب نور. به آن ورق استیل براق می گویند.

 

در هنگام خرید و استفاده از این نوع ورق ها می توانید موارد ذکر شده در این مقاله در مورد ورق های فولادی خش دار را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که هر کدام از ورق های فولادی می توانند ویژگی های خاص خود را داشته باشند و به همین دلیل می دانیم که باید به فروشگاه مورد نظری که در آن خرید خود را انجام می دهید توجه کنید.

 

برای خرید انواع ورق استیل های خش دار، ورق استیل مات و ورق استیل براق می توانید به سایت https://felez.org/ و یا با شماره 02122011620 تماس بگیرید و در امر خرید با مشاوران ما در ارتباط باشید.