اهمیت عروسک در زندگی کودکان

اهمیت عروسک در زندگی کودکان

بدیهی است کودکان عروسک ها را دوست دارند. اما…چرا؟ طبق مقاله ای از parents.com تحت عنوان اولین دوستان: نوزادان و حیوانات عروسکی، «چون کودکان می دانند یک عروسک هاپو یا عروسک شاهزاده نمایانگر موجودی زنده است، و راحت‌تر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و احساساتشان را با این عروسک‌ها تقسیم کنند. بازی با این «دوستان عروسکی» به کودکان اجازه می دهد از کشف بیشتر عواطفشان لذت ببرند.

 

بنابراین بازی با عروسک ها بخصوص عروسک‌های پولیشی می تواند به کودکان کمک کند آسان تر به جستجو و ابراز احساسات و عواطفشان بپردازند. اما این واقعا به‌چه معناست؟ دقیقا چطور یک عروسک خرس یا هاپوی عروسکی درک بهتر کودکان از خود و دنیای اطرافشان را راحت تر می سازد؟

 

-عروسک های پولیشی به کودکان کمک می کنند اولین گام را جهت مستقل بودن بردارند.  برای بچه‌ها بدون مراقیت دائمی والدین در کنارشان، دنیا بزرگ، ترسناک و طاقت فرسا به نظر می رسد. با یک دوست عروسکی، کودکان می توانند حس کنند که همیشه یک پشتیبان همراهشان هست که به آن‌ها اعتماد به نفس برای کاوش و جست‌جوی مستقل تر در دنیا را می دهد.

 

-عروسک ها می‌توانند به کودکان در مواجهه و درک عواطف پیچیده تر خود کمک کنند. طبق گفته دکتر Paul Donahue متخصص روانشناسی کودکان در Scarsdale نیویورک؛ «اطفال در این سنین می توانند مدیریت احساسات خود را از طریق ایفای نقش با عروسک‌ها یاد بگیرند. این کار به آن‌ها راهی برای مواجه شدن با تجربیات زندگی به صورت شاد و غیرتهدیدآمیز ارائه می‌دهد.» پس به جای سرکوب عواطفی که حتی درکشان هم دشوار است و بیان نمی‌شوند، کودکان می توانند از عروسک هایشان برای بروز این احساسات بپردازند. بطوری که کاملاً برایشان قابل فهم باشد.

 

-عروسک های پولیشی می توانند به بچه ها کمک کنند مهارت گفتاری خود را بهبود بخشند. وقتی بچه ها با حیوانات پارچه ای و سایر دوستان عروسکی خود حرف می زنند، به صدای خودشان هم گوش می دهند و خودبخود متوجه می شوند بهترین نحوه بیان منظورشان چیست. همچنین مهارت‌های تلفظ را تمرین می کنند. در مجموع، هرچه کودکان بیشتر حرف بزنند -چه با شما و چه با عروسک‌ها- بیشتر تمرین می کنند و در توانایی گفتگو بهتر می شوند.

 

خرید عروسک می تواند به کودک کمک کند با دیگران بهتر سازگاری داشته باشد. مقررات و قوانین اجتماعی می‌توانند از جمله سخت ترین عادت‌ها برای یادگیری کودک باشند. حتی بعضی از ما بزرگتر‌ها هم هر از گاهی با آن دچار چالش می شویم.  با خرید عروسک‌ دخترانه یا عروسک‌ پسرانه برای کودکان بخصوص عروسک پولیشی، بچه ها می توانند به طور ایمن، یادگیری قوانین و محدودیت‌های زندگی را آزمایش و تمرین کنند. عروسک‌ها بهترین وسیله برای تمرین زنگی واقعی برای کودکان هستند.

 

-عروسک پولیشی به کودکان کمک می کند حسی از کنترل بر دنیای خود بدست آورند. همانظور که قبلا هم اشاره شد، برای کودکان دنیا می تواند محلی عظیم، رعب آور و طاقت فرسا، پر از آشوب و ناشناخته باشد. هرچند، وقتی بچه ها نقش والد یا مراقبت کننده را برای دوستان عروسکی خود برعهده بگیرند، ناگهان بخشی از جهان برایشان کاملا قابل کنترل، درک شدنی و امن می گردد.

 

بدون شک تمام این مزایا همه والیدن را به خرید عروسک مناسب ترغیب می‌کند.  ولی نا‌گفته نماند که این ویژگی ها به طور خاص مرتبط با عروسک‌های پولیشی نیست. بچه ها با قدرت تخیل قوی خود کاملا قادر به کسب این ویژگی‌ها از طریق سایر اشیا نیز هستند، مثلا یک اسباب‌بازی پلاستیکی، یک مجسمه کوچک یا حتی یک تکه چوب که حفره‌هایی شبیه چشم داشته باشد. پس عروسک‌ها چه ویژگی خارق العاده ای دارد؟

 

ما معتقدیم پاسخ در چیزی نهفته است که خیلی از ما معمولا به آن اهمیتی نمی‌دهیم، ویژگی نرمی، لطافت و قابل در آغوش گرفتن یا بغلی بودن عروسک ها. مزیت حقیقی عروسک ها صرفاً این نیست که برای کمک به تعامل کودکان، ابراز عواطف و درک دنیایشان خوبند.  بلکه عروسک های نرم و پولیشی برای این خوب هستند که به کودکان می آموزند چطور در آغوش بگیرند، بغل کنند و بیش از پیش، حامی و مهربان باشند. از آن گذشته، کسب مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم برای گردش در جهان، و همچنین قابلیت جستجوی دنیا با حس نوع دوستی و محبت همگی از احساساتی هستند که با عروسک‌ها می‌توان تجربه نمود. و این دقیقاً همان کاری است که عروسک ها به کودکان یاد می دهند.

 

شاید حالا حس می‌کنید که لازمه تعداد بیشتری عروسک نرم به زندگی فرزندتان اضافه کنید! پیشنهاد ما برای همه والدین دلسوز برای تربیت بهتر فرزندان خود، مراجعه به فروشگاه عروسک چیچیلاس است. در فروشگاه عروسک چیچیلاس انواعی از عروسک های پولیشی بر اساس دسته بندی حیوانات برای تمام سنین وجود دارد. جهت مشاهده تنوعی از عروسک پسرانه و عروسک دخترانه می‌توانید به سایت فروشگاه عروسک چیچیلاس مراجعه کنید.