اژدرکوه بالاخره ثبت ملی شد!

مجموعه : نکات سفر
اژدرکوه بالاخره ثبت ملی شد!

شهر مشهد جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که می‌توانید بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا از نقاط تاریخی و دیدنی این شهر دیدن کنید. اگر قصد سفر به این شهر دارید، برای رزرو هتل مشهد نزدیک حرم به سامانه معتبر علی بابا مراجعه کنید.

 

یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی مشهد، اژدرکوه است که متاسفانه سالیان سال به‌دست فراموشی سپرده شد. اگر بدانید، در روایت‌ها شکل‌وشمایل اژدرکوه را به اژدهایی نسبت داده‌اند، هوش از سرتان می‌پرد. در ادامه با ما همراه شوید تا آنچه بر اژدرکوه گذشت را به شما همراهان عزیز بازگو کنیم.

 

روایت‌های اژدرکوه از نظر نویسنده‌ها و اسطوره‌ها

به احتمال زیاد بعد از شنیدن نام این جاذبه، کنجکاو هستید معنای اژدرکوه را بدانید. اژدرکوه یک کوه افسانه‌ای است در رابطه با آن، اهالی منطقه داستان‌های مختلفی را بازگو کرده‌اند .به‌عقیده کوه نوردان، روی یال اژدرکوه سوراخ هایی وجود دارد که به نفس اژدها شناخته می‌شود. عجیب‌تر از این موضوع، جریان گردش هوا روی این سوراخ ها است؛ به‌طوری که، اگر دستمالی روی حفره‌ها بیندازید، دستمال چندین متر به هوا می رود!

 

اسطوره سازان باستانی ایران در رابطه با اژدرکوه این‌گونه گفته‌اند: «روزگاری آن اژدها با بندآوردن آب کشف رود (رودی که زمانی شاهرگ حیاتی توس بود و در فاصله اندکی از کوه مزبور جاری است)، خواب و آرام را بر مردم توس حرام کرد؛ در نهایت پهلوانی برای نابودی اژدها دست‌به‌کار شد و با کشتن اژدها، جسدش را از مقابل رودخانه دور انداخت!

 

مهدی سیدی در کتاب «تاریخ جغرافیایی شاهنامه»، این‌چنین روایت کرده: «در دامنه جنوبی اژدرکوه، رگه سرخ رنگی به شکل اژدهایی هولناک (با تنه، دم و دهانی باز) به طول تقریبی یک  کیلومتر دیده می شود  که اهالی توس، آن لکه سرخ رنگ را جسد اژدهایی می پندارند و افسانه ای برای توجیهش دارند».

 

اژدرکوه بالاخره ثبت ملی شد!

در شاهنامه فردوسی روایت دیگری هم وجود دارد؛ فردوسی این دلاوری را به سام (پدر زال و جد رستم) مربوط دانسته است. در صورتی که مردم محلی روستای فارمد، این پهلوان را حضرت علی (ع) می دانند.

 

تخریب اژدرکوه به‌منظور تامین آهک

طبق بررسی‌های انجام شده، مهندسان به این نتیجه رسیدند که در ترکیبات موجود در سنگ این کوه، آهک وجود دارد. بدین سبب، تخریب کوه از بخشی که نام آن به «دُم اژدها» معروف بود، شروع شد. بدین منظور، دینامیت ‌ها را روی رگه های سرخ رنگی که نشانه خون اژدهاست، فرود آوردند تا به کمک این انفجار به آهک دست یابند.

 

این مطلب را هم بخوانید: خلوت ترین زمان حرم امام رضا

تخریب کوه اژدها بسیار غم‌انگیز است که به بهای به‌دست آوردن آهک، آسیب به تاریخ، محیط زیست و منابع طبیعی وارد می‌شود. به گفته مهندسان، آهک اژدرکوه به خاطر میل ترکیبی زیادی که با فلزات دارد، فقط برای زیرسازی جاده ها کاربرد دارد و در صنعت ساختمان سازی قابل استفاده نیست. در کوهپایه اژدرکوه، یک معدن سنگ آهک ساخته شده است؛ ارتفاع ثبت شده معدن نسبت به قله کوه ۱۱۳۰ متر است و تا نوک قله حدود ۵۰۰ متر فاصله دارد.

 

کوه اژدها ایستگاهی برای کوه‌نوردی

این کوه علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های تاریخی مشهد به حساب می‌آید، یک منطقه عالی برای کوه‌نوردان است. اگر به ورزش کوه‌نوردی علاقه دارید، با آماده کردن تجهیزات لازم به سوی اژدرکوه بروید. توجه داشته باشید، برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی هنگام کوه‌نوردی، توصیه می‌کنیم همراه با راهنما به اژدرکوه بروید. بدون شک صعود بر فراز قله کوه اژدها، یکی از هیجان‌انگیزترین تجربیاتی است که در طول سفر به مشهد رقم می‌زنید.

اژدرکوه بالاخره ثبت ملی شد!

اژدرکوه یا کوه اژدها مشهد به ثبت ملی رسید

تا قبل از اینکه کوه اژدها مشهد ثبت ملی شود، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های اهالی روستای فارمد، قرار گرفتن این جاذبه تاریخی در فهرست آثار ملی بود. با پیگیری‌هایی که در رابطه با این موضوع انجام شد، در آخر اژدرکوه به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره اژدرکوه گفت: «در شاهنامه فردوسی به آن اژدرکوه اشاره شده و یک اثر طبیعی و نماد فرهنگی است که در حوزه جغرافیایی توس قرار دارد».

 

 اژدرکوه مشهد کجاست؟

اژدرکوه مهم‌ترین رشته کوهی است که با موقعیت جغرافیایی شمال غربی-جنوب شرقی، در این منطقه از مشهد قرار دارد. این کوه از امتداد رشته کوه‌های هزار مسجد در شمال شرق مشهد است و به‌طور تقریبی ۱۶۵۰متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اژدرکوه در انتهای جاده سیمان و در مجاورت مجتمع صنعتی کارخانجات سیمان شرق جای گرفته است.

 

جالب است بدانید، در دامنه این کوه، روستایی تاریخی به اسم فرمد (پرمه) قرار دارد که قدمت آن به پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد. شما می‌توانید در زمان بازدید از این منطقه از این روستا دیدن کنید.

 

آدرس اژدرکوه مشهد

15 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد کنونی و حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی توس واقع شده است.

در زمان سفر به مشهد اگر از اژدرکوه دیدن کردید، حتما از حال‌وهوای آنجا و حسی که از این جاذبه به شما منتقل شد را با ما به اشتراک بگذارید. با رزرو هتل های مشهد نزدیک حرم از علی بابا می‌توانید با پیمودن مسافتی کوتاه به حرم امام رضا بروید. همچنین دسترسی راحتی به مراکز خرید مانند بازار رضا خواهید داشت. با رزرو بلیط (هواپیما، قطار و اتوبوس)، هتل و تور مشهد با آسودگی خاطر، سفر دل‌انگیز و مطمئنی را با پشتیبانی حرفه‌ای علی بابا سپری خواهید کرد.