این افراد نباید خون اهدا کنند!

مجموعه : پزشکی و سلامت
این افراد نباید خون اهدا کنند!

افرادی که مجاز به اهدای خون نیستند را بشناسید

 

اهدای خون عملی پسندیده برای کمک به دیگران است اما این کار شرایط خاص خود را دارد.

 

یک نفر از هر چهار نفری که وارد بیمارستان می شود به خون احتیاج پیدا  می کند. مثلا یک مجروح حادثه رانندگی ممکن است به بیش از ۵۰ واحد خون یا یک بیمار سرطانی به بیش از ۸ واحد پلاکت در هر هفته نیاز پیدا کند. در نتیجه اهدای خون و تزریق به موقع آن به بیماران و مصدومان بسیار حیات بخش خواهد بود اما نباید از یاد برد که در میان اهدا کنندگان افرادی هم هستند که به دلیل داشتن بیماری های زمینه ای یا عفونی، خونشان برای اهدا مناسب نیست.

 

این افراد مجاز به اهدای خون نیستند:

بیماران دارای سابقه قلبی و عروقی، ریوی شدید مانند آسم، سکته مغزی، تشنج و قندی وابسته به انسولین

افراد با سابقه ابتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت بی، هپاتیت سی و یا ایدز

افرادی که حتی برای یک بار به خود مواد مخدر تزریق کرده اند

مبتلایان به بیماری هموفیلی یا هرگونه فاکتور انعقادی دیگر

کسانی که هرگونه فعالیت جنسی مشکوک داشته اند

افرادی که تزریق خون، پیوند اعضاء یا بافت داشته اند تا یکسال مجاز به اهدای خون نیستند

کسانی که خالکوبی یا حجامت کرده یا گوش یا قسمت دیگری از بدن خود را بتازگی سوراخ کرده اند

افرادی که در معرض حوادث شغلی (حرفه پزشکی و دندانپزشکی) مانند فرورفتن سوزن در بدن قرار گرفته اند

فردی که الکترولیز کرده یا درمان طب سوزنی انجام داده است

مبتلایان به بیماری مقاربتی یا کسانی که تحت درمان قرار گرفته اند و یا  بیشتر از ۷۲ ساعت در بازداشتگاه بوده اند نباید خون اهدا کنند .

 

افراد مشکوک به بیماری‌های خطرناک برای اهدای خون

به دلیل آنکه سازمان انتقال خون به صورت رایگان برخی از آزمایش‌های عفونی مربوط به بیماری های ایدز، هپاتیت ‌B و هپاتیت C را بر روی خون اهداکنندگان انجام می دهد، برخی افراد در زمان احساس بیماری یا مشکوک شدن به آن با اهدای خون خود قصد انجام این نوع ازمایشات را به صورت رایگان دارند. اما باید بدانید این آزمایش ها به خصوص آزمایشات مربوط به بیماری ایدز در مراکز تعیین شده ای در سطح شهر به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد. در نتیجه خواهشمندیم با یک اقدام خودخواهانه جان یکسری افراد را به خطر نیندازید.

 

این را هم بدانید اگر پس از یک ارتباط جنسی مشکوک یا دریافت خون در طی یک تا سه ماه، دچار یکی از علائم و نشانه های ایدز همچون تب و تعرق شبانه، کاهش وزن بدون دلیل، سرفه، اسهال، تورم غدد لنفاوی، لکه های سفید رنگ روی سطح زبان یا لکه های برجسته روی پوست بدن شدید از اقدام به اهدای خون جدا اجتناب کنید زیرا احتمالا در وضعیتی موسوم به «دوره پنجره» بیماری قرار دارید.

 

کسانی که در دوره پنجره بیماری قرار دارند

اگر افراد در دوره پنجره، خون خود را اهدا کنند آزمایش‌های کنونی نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. در تشخیص اغلب بیماری های عفونی، مبنای آزمایش های رایج طبی پیدا کردن آنتی بادی ضد عوامل بیماری زا در خون های آزمایش شده است و نه پیدا کردن خود این عوامل. 

 

از زمان ورود عامل بیماری زا به بدن فرد آلوده تا ساخته شدن آنتی بادی ضد آن ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در واقع دربیماری هایی مانند هپاتیت B، C و ایدز که با خون سرایت می یابند، از زمانی که ویروس بیماری زا وارد بدن می شود تا زمانی که بیماری توسط آزمایش خون قابل شناسایی شود، مدت زمانی طول می کشد. این زمان را «دوره پنجره» می نامند.

 

در این دوره گرچه در خون افراد ویروس وجود دارد ولی نتیجه آزمایش آن ها منفی است. چنانچه این خون به فردی تزریق شود می تواند سبب انتقال بیماری به فرد دریافت کننده خون شود.