با باقیمانده غذاهای ظهر غذاهای جدید درست کنید

با باقیمانده غذاهای ظهر غذاهای جدید درست کنید

یکی از معضلات خانواده‌ها، به خصوص بعد از مهمانی شام یا ناهار، غذاهای باقیمانده است.

آموزش آشپزی سایت تکناز به شما یاد خواهد داد که چگونه با باقیمانده غذاهای خود غذایی جدید درست کنید دیده شده گاهی تا یك هفته اعضای خانواده مجبورند غذاهای تكراری بخورند و دم برنیاورند. در بدترین حالت هم غذاها راهی سطل زباله می‌شوند و كوله باری از عذاب وجدان برای آدم باقی می‌گذارند. البته راه‌های دیگری هم وجود دارد. می‌شود به جای غذای تكراری خوردن و عذاب وجدان حمل كردن، كمی خلاقیت به خرج داد و بسته به ذائقه خانواده، با غذاهای مانده، غذای جدیدی درست كرد. ما برایتان چند پیشنهاد داریم.

پلو سفید
توپ برنجی

برنج پخته را با كمی جعفری خرد شده، كمی زیره و پنیر پارمزان رنده شده مخلوط كنید. در 2 ظرف جداگانه پودر سوخاری و كنجد بریزید و در ظرفی دیگر یك تخم‌مرغ بشكنید. در ماهیتابه‌ای روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود. با مایه برنج، گلوله‌هایی به اندازه گردو درست كنید، ابتدا در تخم مرغ بغلطانید، بعد در پودر سوخاری، دوباره در تخم‌مرغ و بعد در كنجد، در نهایت هم در روغن بیندازید تا كمی سرخ شود. حالا شما یك وعده غذایی خوشمزه و سبك دارید.

ته چین

می‌توانید برنج‌های اضافی را حتی اگر پلو قاطی (عدس پلو، لوبیاپلو، باقالی پلو) هستند، با تخم‌مرغ و ماست و كمی زعفران مخلوط كنید و یك ته‌چین خوشمزه با آن درست كنید. اگر كمی گوشت یا مرغ پخته ریش ریش شده هم بین لایه‌های برنج بگذارید كه دیگر یك ته‌چین مجلسی خواهید داشت. روی ته‌چین را با كمی زرشك و خلال بادام و خلال پسته و كشمش پلویی كه در روغن و كمی زعفران تفت داده شده‌اند تزیین كنید. هیچ‌یك از اعضای خانواده متوجه نمی‌شوند قبلا از آن غذا خورده‌اند.

ماكارونی و لازانیا
سالاد ماكارونی

اگر لازانیا درست كردید و ورق‌های لازانیای غوطه ور در آب جوش زیاد آمد، نگران نباشید. می‌توانید آنها را درحالی‌كه بین‌شان سلفون یا نایلون قرار داده‌اید در فریزر نگه‌دارید و یك‌بار دیگر از آنها استفاده كنید. یا اینكه آنها را در قطعه‌های كوچك برش بزنید و با آن سالاد ماكارونی درست كنید. كافی است كمی ذرت، سوسیس یا كالباس، گوجه‌فرنگی و خیارشور نگینی خرد شده و به میزان لازم سس مایونز و نمك و فلفل به آن اضافه كنید.

كیک اسپاگتی

اگر ماكارونی شب قبل زیاد آمد و اهل غذای مانده خوردن نیستید، می‌توانید به آن دو، سه تخم‌مرغ كامل اضافه كنید و با كمی زعفران مخلوط كنید و در ماهیتابه بریزید و با آن كوكو درست كنید. حتی می‌توانید این مواد را در ظرف كیك بریزید و در فر بگذارید و كیك ماكارونی داشته باشید.

كاهو
كوكوی كاهو

برگ‌های ضخیم و بیرونی كاهو یا كاهوهای سس‌نزده سالاد را دور نریزید. آنها را در میكسر خرد كنید و سبزی معطر، بیكینگ پودر، دارچین، زردچوبه، پودر سیر، گردوی خرد شده و اگر دلتان خواست كمی زرشك و كمی نمك و زعفران به آن اضافه كنید. حالا به میزان لازم تخم‌مرغ در آن بشكنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و در روغن داغ شده بریزید. حتما از طعمش خوشتان می‌آید؛ این یك غذای قدیمی مادربزرگانه است.

با باقیمانده غذاهای ظهر غذاهای جدید درست کنید

مرغ پخته
ساندویچ و پیتزای مرغ

مرغ‌های پخته را می‌توانید خرد كنید و با كمی قارچ و فلفل دلمه‌ای و ذرت تفت بدهید. بعد روی نان تست بگذارید و روی آن پنیر پیتزا بریزید و در ساندویچ ساز قرار دهید تا یك میان وعده یا غذای پیك‌نیكی سریع نصیب‌تان شود. می‌توانید همین مواد را روی نان تست بریزید، با پنیر پیتزا و سس گوجه فرنگی روی همه مواد را بپوشانید و در فر قرار دهید تا نان برشته و پنیر آب شود. پیتزا یك نفره خوشمزه شما آماده است.

پلو مرغی

اگر مرغ‌تان از قیافه افتاده و خرد شده بود، می‌توانید پلو مرغی درست كنید. به این ترتیب كه برنج را بپزید و آبكش كنید و بعد مرغ را كه كمی ادویه (دارچین، فلفل و زعفران) زده‌اید، لایه لایه، بین برنج قرار دهید و به‌جای آب و روغن، آب مرغ را روی آن بریزید. در آخر با زرشك و برنج زعفرانی تزیینش كنید.

كوكوی مرغ

مرغ‌های پخته‌ای را كه رب ندارند ریش ریش كنید. 2یا 3سیب‌زمینی متوسط را بپزید و رنده كنید. حالا مرغ‌ها و سیب‌زمینی‌ها را با 3تخم‌مرغ و كمی نمك، فلفل، زعفران، زردچوبه و دارچین خوب مخلوط كنید. در ماهیتابه روغن بریزید و بعد از اینكه داغ شد همه مواد را در آن بریزید. بعد از سرخ شدن یك طرف، كوكو را قطعه قطعه كنید و برش گردانید. یك شام پیك‌نیكی خوشمزه در انتظار شماست.

سیب زمینی شكم پر

سیب‌زمینی را خوب بشویید و بگذارید تا بپزد ولی له نشود. وقتی خنك شد، بخش كوچكی از سر آن را ببرید و داخل آن را تا نیمه خالی كنید. حالا تكه‌های مرغ پخته و فلفل دلمه‌ای و پنیر پیتزا را با كمی پودر آویشن داخل شكم سیب‌زمینی بریزید و آن را در فویل بپیچید و در فر بگذارید، آنقدر كه پنیر آن آب شود. حالا خانواده خود را به یك عصرانه هیجان‌انگیز دعوت كنید.

نام: مربای بالنگ
شغل: درمان درد مفاصل

آنها كه دستی در طب سنتی دارند، بالنگ را به نام «اترج كبیر» یا «بادرنج» می‌شناسند. این میوه‌ كه از مركبات است ظاهری شبیه گریپ‌فروت دارد. اگر بالنگ را قاچ كنید، بعد از پوست، یك لایه نرم می‌بینید كه قطور است و پالپ‌هایی كه نسبت به لایه نرم، حجم كمتری دارد.بالنگ را شسته و پوست آن را خیلی نازك بكنید. حالا میوه را از وسط 2نیم كرده و مغز آن را جدا كنید، آب آن را بگیرید و كنار بگذارید. بالنگ را در اندازه‌های دلخواه خرد و سپس هم وزن آنها شكر كنار بگذارید. بالنگ‌های خرد شده را یك ساعت در آب سرد بگذارید.

حالا آنها را از آب خارج كنید و اگر دوست دارید مربای تردی داشته باشید یك شبانه‌ روز در آب آهك نگه دارید. (یك كیلو آهك را در 15لیوان آب خوب هم بزنید تا آهك به‌صورت دوغ غلیظی درآید. سپس صبر كنید تا آب در سطح ظرف كاملاً زلال بایستد.) بعد از اینكه بالنگ‌ها را از آب آهك خارج كردید و شستید، آنها را در آب در حال جوشیدن بریزید تا20دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی كنید و دوباره در آب جدید بجوشانید.

این كار را 3یا 4بار تكرار كنید تا تلخی پوست بالنگ گرفته شود. بعد از همه این مراحل، بالنگ‌ها را با 2لیوان آب و شكری كه كنار گذاشته بودید روی شعله گاز قرار دهید و بگذارید آنقدر بجوشد تا شربت آن غلیظ شود. می‌توانید كمی زعفران و گلاب هم به آن بیفزایید. در آخر آب مغز بالنگ یا یك قاشق مرباخوری آبلیمو را به مربا اضافه كنید تا شكرك نزند .این میوه طبیعت خاصی دارد؛ پوست زرد آن كمی گرم و خشک است و لایه نرم گوشتی‌اش در انواع شیرین آن سرد است و تر. برگ و شكوفه بالنگ هم گرم و خشك است.

پوست این میوه قلب، فكر، كبد و معده را قوی و دهان را خوشبو می‌كند و محلل غذاست. اگر این پوست را با شكر یا عسل، مربا كنند، مربایی مقوی و مفرح با خاصیت ضدسمی خواهد شد. اما یادتان باشد در خوردن آن زیاده‌روی نكنید چون مصرف بیش از حدش باعث شدت حرارت در افراد گرم مزاج می‌شود.در روزگاران قدیم از این میوه به‌عنوان درمان دریازدگی، مشكلات ریوی و بیماری‌های روده استفاده می‌شد. چینی‌ها از ریشه و پوست بالنگ، جوشانده‌ای درست می‌كنند كه ضدسرفه و نرم‌كننده سینه است و این خوب است که دیگر نمی خواهید از دارو استفاده کنید.