بخاری بهتر است یا شومینه؟

بخاری بهتر است یا شومینه؟

نظر شما بخاری است؟یا شومینه؟

 

در انتخاب کردن بین شومینه و بخاری شما کدام را انتخاب می نمایید؟ در این انتخاب چه موضوعی مد نظرتون است ؟حدود 80 درصد از خانه های گران قیمت حتما شومینه دارند. در واقع وجود شومینه جز اقلام لوکس هر خانه ای است، جدا از این چه کسی از گرم شدن کنار یک شومینه با یک فنجان چای گرم خوشش نمی آید؟ وجود آن به زیبایی و ارزش خانه ی شما می افزاید؟

 

به گزارش تکناز:اما همه ی اینها به این معنی است که مصرف انرژی آن بهینه است؟ آیا وجود شومینه ی معنی تضمین گرما و راحتی در کنار مصرف پایین است؟ جواب این سوال خیر است.

 

شومینه های چوب سوز و گاز سوز

شومینه های چوب سوز به رومانتیک بودن و لطافت محیط می افزایند، اما در کنار هدر رفت انرژی معمول در تمام آنها دچار عیب استفاده از چوب به عنوان سوخت نیز هستند. به طور کلی این نوع وسیله ی گرمایشی تنها ۱۵ درصد از انرژی چوب را به گرمایش تبدیل می کند و بقیه یا هدر می رود یا باعث آلودگی محیط زیست می شود.

 

در این بین برخی از شومینه های گاز سوز استفاده می کنند. هر چند این نوع وسیله ی گرمایشی معضل استفاده از حجم زیادی از چوب را ندارد و به بهره وری ۷۵ درصدی دست یافته است، اما به دلیل ساختار طبیعی آن همچنان انرژی بیشتری نسبت به بخاری مصرف می کند.

 

هوای گرم در هر حالتی تمایل به بالا رفتن و فرار دارد. استفاده از شومینه، همانند روشن کردن بخاری یا سایر وسایل گرمایشی در کنار پنجره ای باز است.

 

در واقع با روشن کردن شومینه، هوای سرد به طور مداوم از دودکش آن وارد و هوای گرم خارج می شود. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شومینه، حتی در خانه ای کاملا عایق بندی شده است، میزان مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

 

بخاری برقی

بخاری های برقی بسیار کم حجم و گرمابخش هستند. به محض روشن شدن به توجه به استفاده از فن در دستگاه گرمای آن را حس می کنید.

 

اما نسبت مصرف این بخاری برقی در مقایسه با وسایل گرمایشی گازی ۳۰ به ۹۰ است. این امر به معنی بهره وری پایین آنها در گرمایش خانه است. در عین حال میزان مصرف برق این وسیله نیز بسیار بالا است و درآخر ماه با قبض بسیار چاقی رو به رو خواهید شد.

 

بخاری گاز سوز

بخاری های گاز سوز، هر چند دچار عیب سیاه کردن محیط اطراف خود هستند، اما تا ۹۰ درصد بهره وری دارند. در عین حال با توجه به بسته بودن مسیر ورود هوای سرد از دودکش به خانه و استفاده از شیشه در جلوی شعله، مانع هدررفت گرمای تولید شده در خانه می شوند.

 

بنابراین توصیه می شود در فصل سرما از وسیله ای گرمایشی به غیر از شومینه و بخاری برقی استفاده شود. در عین حال نباید فراموش شود

 

که در صورت وجود شومینه در خانه حتی به صورت تزئینی، دریچه ی دودکش آن باید در فصل سرما توسط بالشتک های مخصوص یا روزنامه مسدود شود. در غیر این صورت هوای گرم تولید شده توسط سایر وسایل گرمایشی به سرعت از راه دودکش فرار کرده و با هوای سرد جایگزین می شود.