برای یادگیری گیتار از کجا شروع کنیم ؟

مجموعه : مجله خبری
برای یادگیری گیتار از کجا شروع کنیم ؟

یادگیری گیتار در دو سبک پاپ و کلاسیک بهتر است قبل از شروع دوره آموزشی مشخص گردد و با تعیین سبک آموزش به فراگیری آن اقدام کرد. هر یک از این دوره ها با هدف خاصی برگزار می گردد اما در کل اگر به دنبال یادگیری اصولی هستید سبک کلاسیک را باید انتخاب نمایید و اگر به دنبال بازده زود و نواختن سریع قطعات هستید سبک پاپ را برگزینید.

 

گیتار یکی از سازهای غربی می باشد که در آموزشگاه موسیقی و مراکز آموزشی به صورت یک ساز تخصصی آموزش داده می شود. زیبایی صدای این ساز و قابلیت های ویژه ای که دارد باعث شده تا یکی از پر طرفدار ترین ساز ها باشد. از جمله قابلیت های ویژه این ساز باید به گستره صدایی خوب و دم دست بودن همه نت ها اشاره کرد. همچنین به دلیل قابلیت خاص این ساز می توان برای اجرای ریتم از آن استفاده کرد.این قابلیت باعث می شود تا بتوان همراه این ساز خواندن و آواز را نیز همراه کرد.

 

اما سوال بسیاری از هنرجویان یا علاقمندانی که تازه شروع به یادگیری گیتار نموده اند این است که چه مدت زمانی لازم است تا بتوانند گیتار بنوازند. در جواب به این پرسش باید ابتدا سبک آموزشی مشخص گردد.

 

سبک های آموزشی یادگیری گیتار

برای آموزش گیتار سبک ها مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها سبک پاپ و سبک کلاسیک است.

 

1-سبک پاپ

در آموزش سبک پاپ که تمرکز بیشتر روی قطعه نوازی و آموزش ریتم و آکورد است اساتید به آموزش در این سبک می پردازند.

 

برای یادگیری گیتار در این سبک در مرحله نخست بین سه تا شش ماه زمان لازم است و در این مدت اساتید به آموزش مبانی موسیقی ، نت ها ، مفهوم زمان بندی و … می پردازند ضمن اینکه در این دوره به آموزش تعدادی آهنگ روی ساز نیز می پردازند.شما عزیزانی که مشتاق به یادگیری این سبک هستید می توانید فیلم رایگان آموزش گیتار را از سایت http://www.manzome-music.com/  دانلود نمایید.

 

در پایان این دوره هنرجو قادر خواهد بود تا علاوه بر یادگیری اصول موسیقی تعدادی آهنگ نیز بنوازد. در دوره دوم پاپ آموزش گیتار اندکی تخصصی تر دنبال می شود و اساتید به آموزش تکنیک های مختص این سبک و همچنین آموزش تخصصی ریتم و آکورد می پردازند.

 

در پایان این دوره هنرجو قادر خواهد بود تا تمامی آهنگ های پاپ را اجرا نماید و نیز همراه با ساز بخواند که این مزیت را در این سبک می توان یافت وهمچنین می تواند با دانلود نت موسیقی ، آهنگ های دلخواه خود را نیز به راحتی بنوازد. مدت زمان یادگیری این دوره نیز بین شش ماه تا نه ماه می باشد.

برای یادگیری گیتار از کجا شروع کنیم ؟

مزایا و معایب سبک پاپ

در دوره های آموزش گیتار پاپ هنرجو به راحتی و با اندکی تمرین قادر خواهد بود تا نوازندگی را بیاموزد و با صرف مدت زمانی کوتاه تعدادی آهنگ مطلوب را یاد بگیرد و به علت جذابیت کار روی قطعه و آهنگ، تمرین در خانه نیز با میل و رغبت بیشتری صورت می گیرد و از این بابت می توان گفت که آموزش یادگیری گیتار در این سبک آسان تر می باشد.

 

2-سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک اساتید سازهای کلاسیک از جمله گیتار به آموزش تخصصی موسیقی می پردازند و به نوعی سواد موسیقی را به هنرجویان می آموزند.در این سبک هر چند که شاید آهنگ و قطعه نیز آموزش داده شود اما ملاک کار نیست و هدف آن آموزش صحیح اصول موسیقی است.بدیهی است که اگر بخواهید علاوه بر گیتار نواختن، موسیقی را نیز درست و صحیح بیاموزید باید این سبک را ادامه دهید.

 

یادگیری صحیح موسیقی از جنبه های دیگر همچون آهنگسازی و خلاقیت در موسیقی نیز بسیار حائز اهمیت است.در این دوره ها اساتید موسیقی به آموزش ریشه ای اقدام می نمایند و کلیه مبانی صوت و اصول هماهنگی در موسیقی را آموزش می دهند.در پایان این دوره ها هنرجو قادر خواهد بود تا علاوه بر نوازندگی تخصصی در گیتار ،درک درستی نیز از موسیقی داشته باشد و راه او برای کارهای بالاتر در موسیقی نیز هموار گشته است.مدت زمان یادگیری این سبک بین یک سال و نیم تا دو سال است.

 

مزایا و معایب سبک کلاسیک

این سبک بسیار اصولی و دقیق است و از بابتی کامل ترین سبک برای آموزش گیتار می باشد.در این سبک هنرجو تمامی مواردی را که برای موزیسین شدن لازم دارد می آموزد.همین امر باعث شده تا آموزش این سبک مقداری زمان بر و شاید در برخی موارد خشک و کسل کننده باشد.بنابراین آموزش آن را برای کسانی که بسیار عجولند یا دنبال بازده زود هستند توصیه نمی کنیم.در عوض بهتر است آموزش پاپ را تا حدی پیش ببرند و در ادامه با مشخص شدن ضرورت فراگیری سبک کلاسیک به آن بپردازند.

برچسب‌ها: