بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

مجموعه : دنیای آنلاین
بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

دامنه پایه و اساس کسب‌وکار شما است که نام برند و نوع کسب‌وکار را به مشتریان نشان می‌دهد. هر دامنه یک تاریخ انقضا دارد که در زمان سررسید تاریخ انقضا، دامنه توسط مالک دامنه تمدید می‌شود یا کاربر دیگری آن را خریداری می‌کند و یا به فهرست دامنه‌های در دسترس اضافه می‌شود. 

 

با تمدید دامنه به مدت زمان طولانی، خیال خود را از نگهداری دامنه خود راحت می‌کنید. تمدید دامنه به مدت زمان طولانی به اصطلاح آسان‌ترین بیمه‌نامه برای حفاظت از دامنه خود است. در این مقاله سعی داریم به سوال بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید. 

 

دامنه چیست؟

نام دامنه در واقع همان آدرس وب‌سایت شما است. نام دامنه معمولا با پسوندهایی مانند org، ir، com، net و… تمام می‌شود و کاربران در دنیای اینترنت، کسب‌وکار شما را به نام آدرس وب‌سایت،  می‌شناسند. 

دامنه‌ها به  چند نوع تقسیم می‌شوند:

دامنه‌های سطح بالا (TLD)

دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD)

دامنه سطح بالای عمومی (gTLD)

دامنه‌های سطح دوم (SLD)

دامنه‌های سطح سوم

دامنه‌های پریمیوم

 

Whois چیست؟

وب‌سایت Whois، پایگاه اطلاعاتی داده است که اطلاعات عمومی دامنه‌ها را نشان می‌‌دهد. در وب‌سایت‌های Whois، شما می‌توانید اطلاعات عمومی و جزییات هر دامنه‌ای را مشاهده کنید که این اطلاعات شامل نام و آدرس ایمیل دارنده دامنه است. با توجه به حساسیت کاربران بر اطلاعات شخصی خود، امکان کنترل حریم خصوصی در وب‌سایت‌های Whois وجود دارد و کاربران از امنیت اطلاعات شخصی خود مطمئن هستند. کنترل حریم خصوصی و شخصی کاربران باعث می‌شود دیگر اطلاعات آن‌ها قابل مشاهده نباشد و محفوظ بماند. 

 

رجیستر‌نت چیست؟

برای خرید هاست و دامین لازم است با Registrant و Registrar آشنا شوید.

مالک قانونی دامنه‌های شما رجیستر‌نت (Registrant) است. رجیستر‌نت، وظیفه ثبت کردن دامنه‌ها به نام افراد و امکان استفاده، فروش و تغییر مالکیت دامنه ها را دارد.

شاید واژه Registrar برای شما آشنا باشد. Registrar شرکت ثبت کننده دامین در ICANN است. 

 

بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

هر نام دامنه تاریخ ثبت و انقضای خاص خود را دارد. در صورت عدم تمدید در سررسید زمان انقضا دامنه نام دامنه به سرورهای پارکینگ (Namecheap) منتقل می‌شود و بعد از آن، وب‌سایت مربوطه و سرویس پست الکترونیکی آن از کار می‌افتد.

اکثر این نام‌های دامنه منقضی شده به مدت 30 روز پس از تاریخ انقضای اولیه در حساب Namecheap شما باقی می‌مانند.

 

بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

این نام‌های دامنه منقضی شده به صورت زیر در لیست دامنه ظاهر می‌شوند:

 

1) دارای برچسب Grace Status:

در طول این مدت، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً از حساب Namecheap خود دوباره فعال کنید.

در صورت عدم فعال‌سازی مجدد، نام دامنه مربوطه از فهرست دامنه حذف شده و وارد دوره مهلت تمدید می‌شود. ممکن است بازیابی نام دامنه با کمک تیم پشتیبانی مشتری 24 ساعته،  همچنان امکان پذیر باشد.

 

پس از اتمام تاریخ انقضا، صفحه اتمام اعتبار به جای وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود. تمام ایمیل‌هایی که به آدرس ایمیل مبتنی بر نام دامنه شما ارسال می‌شوند، از بین می‌روند.

 

 اگر نام دامنه شما در بازه زمانی 30 روزه مجد فعال شود، تنظیمات DNS مربوطه آن بازیابی خواهد شد. به دلیل انتشار DNS، این ممکن است تقریباً 24 تا 48 ساعت طول بکشد تا هر سرویس مرتبط با دامنه دوباره شروع به کار کند.

 

اطلاعات تماس برای دامنه‌های منقضی شده قابل تغییر یا حذف نیست. دکمه ویرایش در قسمت Domain Contacts به سادگی غیرفعال می‌شود. مگر اینکه دامنه شما دارای اشتراک فعال و تمدید شده و حفاظت از حریم خصوصی باشد، این جزئیات برای نام دامنه شما در Whois عمومی تا زمانی که توسط رجیستری حذف نشود، در لیست باقی می‌مانند.

 

شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، تمدید خودکار را برای نام دامنه خود تنظیم کنید تا به طور خودکار تمدید شوند.

 

در بسیاری از مواقع به دلیل مشغله‌ی بالای کاری و فراموشی تاریخ انقضا دامنه، تمدید دامنه به تعویق می‌افتد و باعث منقضی شدن آن می‌شود. باید بدانید اگر چند روز از انقضا دامنه شما گذشته باشد،‌ دامنه شما برای همیشه از بین نمی‌رود. اما این دلیلی بر تمدید دامنه در لحظه آخر نیست. بیش‌تر کاربران فکر می‌کنند، می‌توانند در لحظه آخر یعنی ساعت ۱۲ روز انقضا دامنه خود آن را تمدید کنند در صورتی که همچین چیزی امکان ندارد. 

 

بعد از انقضا دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

فرایند زمانی انقضا دامنه برای خرید دامنه .ir و خرید دامنه .com به این صورت است:

 

یک روز قبل از انقضا

قبل از زمان انقضا دامنه، هشدارهایی مبنی بر اطلاع‌رسانی سر رسیدن انقضا به شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید خودتان برای تمدید دامنه اقدام کنید یا دامنه را برای تمدید خودکار تنظیم نمایید. 

 

روز تاریخ انقضا

اگر دامنه را تا تاریخ انقضا تمدید نکنید، وارد دوره مهلت تمدید یا به اصطلاح فاز Restore می‌شود. 

 

یک روز پس از تاریخ انقضا

دامنه غیرفعال می‌شود و به اصطلاح “پارک می‌شود” که نشان‌دهنده منقضی شدن ثبت نام آن است. سایر خدمات مرتبط با دامنه مانند ایمیل، ممکن است از کار بیافتد. 

 

۳۰ روز پس از تاریخ انقضا

در این زمان، مهلت تمدید به پایان می‌رسد و دامنه برای یک مزایده دامنه منقضی شده، قرار می‌گیرد. اگر شخص دیگری پیشنهاد دهد و دامنه را برنده شود، ثبت نام دامنه به مالک جدید منتقل می‌شود. هر روز ده‌ها هزار مزایده دامنه منقضی شده وجود دارد و تعداد زیادی از کاربران از خرید و فروش دامنه‌هایی که منقضی شده‌اند، درآمدزایی می‌کنند. 

 

۴۰ روز پس از تاریخ انقضا 

مزایده‌ به پایان می‌رسد و اگر مزایده بدون پیشنهاد‌دهنده به پایان برسد، دامنه به رجیستری بازگردانده می‌شود. در طول این مدت که به عنوان دوره مهلت ثبت نام نامیده می‌شود، می‌توانید علاوه بر هزینه تمدید، هزینه بازخرید را برای بازگرداندن دامنه پرداخت کنید.

 

۴۲ روز پس از تاریخ انقضا

اگر مهلت ثبت نام به پایان برسد، دامنه بدون هیچ گزینه‌ای برای بازیابی دامنه یا وب‌سایت توسط مالک، به رجیستری بازگردانده می‌شود. آخرین گزینه شما ثبت مجدد دامنه از طریق ثبت عمومی است.

 

چگونه از منقضی شدن دامنه خود جلوگیری کنیم؟

وظیفه‌ی رجیسترار اطلاع‌رسانی به مشتریان و کاربران خود به تاریخ سررسید انقضا دامنه است. برخی از رجیسترار به کاربران خود این خدمات را ارائه نمی‌دهند تا بتوانند در صورت منقضی شدن دامنه آن را خریداری کنند و به قیمت بالایی بفروشند. 

 

مالک‌های دامنه‌ها می‌توانند با مشاهده اطلاعات دامنه خود در Whois از تاریخ انقضای آن اطلاع پیدا کنند. اما برخی رجیسترارها با مالک تماس برقرار می‌کنند و برای تمدید دامنه به مالک هشدار می‌دهند. 

برای جلوگیری از منقضی شدن دامنه خود بهتر است این موارد را رعایت کنید:

 

فعال‌سازی اعلان یادآوری تمدید دامنه

فعال‌سازی تمدید خودکار

ثبت تمامی دامنه‌ها توسط یک رجیسترار

 

جمع‌بندی

بهتر است برای جلوگیری از منقضی شدن دامنه خود نکات گفته شده را انجام دهید تا مشکلی برای وب‌سایت و کسب‌وکار شما ایجاد نشود. شما برای تمدید دامنه تا زمانی که دامنه حذف نشده است زمان دارید. در این مقاله سعی کردیم روند انقضا دامنه را توضیح دهیم. با بروزرسانی اطلاعات خود، می‌توانید به اطلاع‌رسانی رجیسترار در مورد تمدید دامنه کمک کنید. شما می‌توانید برای ثبت دامنه و خرید دامنه .ir و .com به وب‌سایت برتینا مراجعه کنید، این مجموعه برای اطلاع‌رسانی تارخ انقضای دامنه‌ها به صورت ارسال پیامک، ایمیل و برقراری تماس با مشتریان خود در ارتباط است. همچنین، شما می‌توانید با مشاوره کارشناسان مجرب و با سابقه مجموعه برتینا،‌ نسبت به خرید هاست و دامین اقدام کنید و از خدمات عالی این مجموعه بهره‌مند شوید. 

 

منبع:

https://support.dnsimple.com/

https://www.bertina.ir/domain/