بهترین و بدترین شغل ها در سال 2014

بهترین و بدترین شغل ها در سال 2014

با پردرآمد ترین و بهترین شغل ها در سال 2014 آشنا شوید …در ایران بهترین و بدترین شغل ها کدام هستند ؟

 

انتخاب شغل شاید تنها موضوع مشترکی باشد که همه ما در مقطعی از زندگی به آن فکر می کنیم. معمولا هم افراد معیارهایی مثل درآمد، علاقه مندی، استرس روانی، موقعیت اجتماعی و ظرفیت بازار کار را در انتخاب شغل لحاظ می کنند. در حال حاضر هیچ مرجع واحدی وجود ندارد که بتوانیم با استناد به آن بگوییم کدام شغل خوب است و کدام بد. بعضی با تحلیل نتایج کنکور و ظرفیت دانشگاه ها بهترین شغل ها را حدس می زنند و گروه دیگری با تخمین میزان درآمد، شغل ها را رده بندی می کنند.

 

در کشور ما بدون شک الان گروه هایی مثل فوتبالیست ها، هنرمندان و پزشکان متخصص فاصله چشمگیری از نظر کیفیت زندگی با سایر اقشار جامعه دارند. یک وب سایت بین المللی به نام career cast که در زمینه کاریابی هم فعالیت می کند، یک رتبه بندی جالب در مورد بهترین و بدترین شغل های دنیا منتشر کرده و بر هر کدام دلایلی را هم ذکر کرده؛ البته تمرکز اصلی روی جامعه آمریکا بوده اما اکثر آنها قابل تعمیم به سایر نقاط دنیا هم هست.

 

در لیست بدترین شغل های سال 2014 به ترتیب چوب بری، خبرنگاری، استخدام در نیروهای نظامی و راننده تاکسی بدترین شغل های دنیا معرفی شده اند. گفتنی است بعضی شغل های موجود در فهرست برای جامعه ایرانی شناخته شده نیست و به راحتی معادل فارسی برای آنها نمی توان پیدا کرد.

 

پردرآمدترین شغل ها

وب سایت نامه نیوز یکی از گزارش های سایت career cast که در مورد پردرآمدترین شغل های آمریکاست را منتشر کرده است. کسب درآمد شش رقمی طی یک سال آرزوی بسیاری از مردم آمریکا است؛ ولی برای رسیدن به چنین درآمدی نیاز به تلاش زیاد و هزینه بالایی است.

 

طبق گزارش career cast برای رسیدن به 10 شغل پردرآمد سال 2014 نیاز به طی مدارج علمی و دانشگاهی بالایی است. 7 شغل از مجموع 10 شغل پردرآمد سال 2014 متعلق به بخش بهداشت و درمان بوده که نیازمند طی دوره های تحصیلی تکمیلی پس از فارغ التحصیلی اولیه هستند.

 

پزشک جراح که دارای بالاترین درآمد در این لیست است و میانگین درآمد 233,150 دلار در سال را دارد، نیازمند بیش از 10 سال تلاش از زمان فارغ التحصیلی از مدرسه است. سایر شغل های این لیست نیز نیازمند سال ها تلاش هستند و انتخاب آنها نیازمند یک تعهد درونی برای ادامه مسیر سخت پیش رو است.

 

یک مشاور کاریابی در این زمینه می گوید: «دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته ها را دارند باید استعداد و علاقه خود را در نظر بگیرند؛ قبل از اینکه بار سنگین مطالعه این رشته ها را به دوش بکشند. به نظر من قبل از انتخاب این رشته ها حتما با افرادی که در حال حاضر مشغول کار در این رشته ها هستند، مشورت کنید.»

 

تحلیل متفاوت وزارت کار آمریکا و نشریات بین المللی

وزارت کار آمریکا چندی پیش 20 شغل برتر دنیا در سال 2014 از نظر سطح درآمد را اعلام کرد. طبق این گزارش در دنیا توسعه دهنده نرم افزار یا همان برنامه نویسی در رتبه اول و تحلیلگر سیستم کامپیوتر در پله بعدی قرار گرفته است. به این ترتیب، دیگر در صدر جدول برترین مشاغل دنیا، پزشکی دیده نمی شود و دندانپزشک ها هم به رتبه سوم نزول کرده اند.

 

بر اساس این گزارش، برنامه نویس ها، به طور متوسط 90,060 دلار در سال درآمد دارند. البته این تنها میانگینی از کل افراد شاغل در این بخش است. به عبارتی 10 درصدی که درآمد بالایی در این شغل دارند، حدود 138,880 دلار در سال به دست می آورند. این صدرنشینی شغل برنامه نویسی و حاکمیت عصر اینترنت تا جایی پیش رفته که پیش بینی می شود تا قبل از سال 2022، حدود 140 هزار شغل جدید مربوط به توسعه نرم افزار ایجاد شود.

 

در نشریات مطرح دنیا گاهی فهرست هایی از وضعیت مشاغل مختلف منتشر می شود. مثلا نشریه نیوجاب ریویو اخیرا برای کسانی که قصد تحصیل در یک رشته دانشگاهی پولساز را دارند یک فهرست تدارک دیده که خواندن آن خالی از لطف نیست. جالب است بدانید هیچ کدام از رشته های پر سروصدای مهندسی برق، صنایع، حقوق و … که ما ایرانی ها برای تحصیل در آنها سر و دست می شکنیم، طبق ادعای این نشریه جزو رشته های پولساز به حساب نمی آیند و 7 رشته به ظاهر نه چندان مهم در صدر لیست قرار گرفته اند. حسابداری، مدیریت، علوم کامپیوتر، علوم ارتباطات، طراحی گرافیک، مهندسی مکانیک و مهندسی نفت رشته هایی که قبولی در آنها چندان سخت نیست و آینده شغلی خوبی نیز در انتظار دانشجویانش وجود دارد.

 

رتبه اول این فهرست به رشته حسابداری اختصاص دارد که بنا بر اعلام اداره کار ایالات متحده بازار خوبی در اختیار فارغ التحصیلان این رشته است. رشته های مدیریت و علوم کامپیوتر هم در رده های دوم و سوم قرار دارند.

 

با اینحال در ایران کمی شرایط فرق می کند. اگر عمومی تر به موضوع نگاه کنیم مشاغل آزاد پردرآمدتر از سایر شغل هاست. با این همه هنوز هر سال در زمان برگزاری کنکور دانشگاه ها، عده زیادی برای قبولی در رشته های مهندسی و پزشکی سر و دست می شکنند.

 

در سال های پیش از انقلاب مشاغل دولتی و کارمندی به لحاظ اقتصادی برتری محسوسی نسبت به مشاغل آزاد داشتند اما در سال های بعد ورق برگشت تا جایی که در سال های دهه 70 و 80 کمتر کسی میل به فعالیت با حقوق ثابت داشت.

 

رشد نقدینگی و رونق بازار اوضاع کسب و کار آزاد را بهبود بخشید.البته حالا شاید با سختگیری های مالیاتی جدید و شرایط اقتصادی ویژه مردم، دوباره اوضاع به روال قبل برگردد و شغل آزاد مقرون به صرفه نباشد.

 

پردرآمدترین شغل ها در آمریکا

شغل

میانگین درآمد سالیانه

پیش بینی رشد تا سال 2022

پزشک جراح

233,150 دلار

18 درصد

پزشک عمومی

187,200 دلار

18 درصد

روانپزشک

178,950 دلار

18 درصد

ارتودنتیست

149,310 دلار

16 درصد

دندانپزشک

146,340 دلار

16 درصد

مهندسی نفت

130,280 دلار

26 درصد

کنترل کننده ترافیک هوایی

122,530 دلار

یک درصد

پزشک داروساز

116,670 دلار

14 درصد

متخصص بیماری های پا

116,440 دلار

23 درصد

وکالت

113,530 دلار

10 درصد

 

بهترین شغل ها در سال 2014

 

رتبه

عنوان شغل

دلایل افزایش محبوبیت

1

ریاضیدان

درآمد بالا و رشد چشمگیر استخدام تا سال 2022

2

استاد دانشگاه

رشد 19 درصدی ظرفیت های شغلی تا سال 2022

3

آمارگیر

رونق بالا در بخش صنعت

4

حسابدار

درآمد سالانه 93 هزار دلار و رشد 26 درصدی ظرفیت شغلی

5

شنوایی سنجی

افزایش موقعیت های شغلی

6

دندانپزشکی

شغل محبوب 10 سال اخیر

7

مهندس نرم افزار

درآمد بالای 93 هزار دلار و رشد تکنولوژی

8

تحلیلگر سیستم های رایانه ای

رشد 25 درصدی ظرفیت شغلی تا سال 2022

9

کاردرمانی

رشد بالای زمینه بهداشت و درمان

10

گفتاردرمانی

دستمزد بالا و رقابت های اجتماعی

 

بدترین شغل ها در سال 2014

 

 

رتبه

عنوان شغل

دلایل افزایش محبوبیت

1

چوب بری

افزایش دغدغه های محیط زیستی

2

خبرنگار روزنامه

از بین رفتن موقعیت های استخدام تا سال 2022

3

نیروی انتظامی

پراسترس ترین شغل سال 2014

4

راننده تاکسی

درآمد کم و استرس بالا، درآمد سالانه فقط 22 هزار دلار

5

گوینده رادیو و تلویزیون

دستمزد ثابت با توقعات بالا و استرس زیاد

6

سرآشپز

دستمزدهای متغیر و زمینه پیشرفت اندک

7

مامور پرواز

کاهش زمینه استخدام با آشفتگی صنایع

8

آشغال جمع کن

ماشینی شدن کار و درآمد سالانه کمتر از 23 هزار دلار

9

مامور آتش نشانی

خطرات ذاتی و آمار بالای مرگ

10

افسر بازرسی

قرارگیری در موقعیت های پراسترس

 

 

منبع : روزنامه هفت صبح