تجهیزات روشنایی خودرو را بهتر بشناسیم

مجموعه : دانش و فناوری
تجهیزات روشنایی خودرو را بهتر بشناسیم

تولید کنندگان خودرو برای تجهیزات روشنایی خودرو از لوازم و قطعات متفاوتی استفاده می کنند تا بتوانند نور خودرو را تامین نمایند به طور عمده لوازم روشنایی که در یک خودرو قرار گرفته است شامل جراغهای عقب و جلو ، چراغ سقف و چراغ مه شکن می باشد.

 

اما امروزه در خودروهای گران قیمت ، تجهیزات و قطعات جانبی نیز ایجاد شده است تا بتواند زیبایی خودرو را دو چندان کرده و نور بهتری را ایجاد نماید بدین ترتیب امنیت خودرو نیز بالاتر خواهد رفت. راهنمای خرید هدلایت D5 را در فروشگاه کابریو مطالعه نمایید.

 

سیستم روشنایی خودرو

شاید بتوان گفت که یکی از مهم ترین بخش های یک خودرو ، تجهیزات روشنایی آن می باشد زیرا حرکت خودرو بدون سیستم روشنایی مجهز و سالم بسیار خطرناک می باشد این تجهیزات روشنایی باید طوری طراحی شده باشند که بتوان از فواصل معینی آن را مشاهده نمود و یا چراغ های اصلی خودرو باید به گونه ای طراحی شوند که تا فاصله ای استاندارد را قابل مشاهده نماید از سوی دیگر چراغ های مه شکن نیز برای شرایط خاص ، به خصوص در کشوهای دیگر امری ضروری به شمار می آید.

 

ویژگی چراغ‌ های خودرو

در تمامی خودروهای تولید شده برای چراغ های اصلی دو حالت تعبیه شده است ، نور بالا و نور پایین . مطابق استانداردهای تعیین شده ، چراغ ‌های اصلی در قسمت جلوی خودرو بایستی فاصله هفتاد تا صدو سی و پنج را از زمین قابل مشاهده نمایند. این تنظیمات باید به شکلی باشدکه که در زمانی که نور پایین دارد تا مسافت سی و پنج متری و در زمان نور بالات تا مسافت صدو پنجاه متری را روشن نماید

 

فلاشر و چراغ های راهنما نیز به شکل اتوماتیک عمل می کند به طوری که با حرکت دادن دسته ی راهنما چراغ های همان سو به صورت اتوماتیک شروع به چشمک زدن خواهد کرد همچنین با فشردن کلید فلاشر به صورت اتوماتیک تمامی چراغ ها چشمک خواهند زد

 

چراغ ترمز و کاسه چراغ

در خودروهای تولید شده عمدتا برای چراغ ترمز عقب دو کنتاکت در نظر می گیرند که یکی از آن ها مربوط به چراغ کوچک عقب بوده و دیگری به پدال ترمز مربوط می شود. از سوی دیگر در کنار قسمت های الکتریکی در تجهیزات روشنایی خودرو ، سالم بودن و تمیزی کاسه چراغ خودرو نیز بسیار مهم است در صورتی که کدر شود می تواند تاثیری منفی بر میزان نور و روشنایی چراغ ها داشته باشد.

تجهیزات روشنایی خودرو را بهتر بشناسیم

چراغ عقب و جلو

هنگام اسپرت کردن خودرو ، یکی از قسمت هایی که می تواند موثر باشد ، تجهیزات روشنایی و کاسه چراغ در خودرو می باشد. تعداد زیادی از رانندگان از میزان و شدت روشنایی نور در خودروی خود ناراضی هستند و تمایل دارند از زنون و یا هدلایت در سیستم روشنایی خود استفاده نمایند. که برای خرید هدلایت می توانید به فروشگاه اینترنتی کابریو مراجعه نمایید.

 

برای این منظور می توان از زنون استفاده نمود تا هم قدرت پرتاب نور در سیستم روشنایی بیشتر شود هم به زیبایی ظاهری خودرو کمک نماید. در کنار آن داشتن لنز اسپرت در کاسه چراغ خودرو نیز چهره زیباتری را به خودرو می بخشد. تجهیزات روشنایی – دی لایت

 

در اوقاتی از روز که هوا روشن است و نیاز کمتری به نور می باشد می توان از دی لایت ها استفاده نمود. دیل لایت ها به شکل خطی در درون کاسه ی چراغ قرار می گیرند و هنگامی که از چراغ کوچکی که در قسمت جلوی خودرو واقع شده است استفاده می شود نور سفید روشنی را از خود می تابانند که این موضوع می تواند زیبایی خاصی را به خودرو بدهد.

 

تجهیزات روشنایی –LED  هدلایت

نسل جدیدی که از چراغ های روشنایی وارد بازار شده است ،ال ای دی هدلایت می باشد. در بسیاری از کارخانه های تولید خودرو ، استفاده از لامپ های هالوژنی منسوخ شده است و از هدلایت ها استفاده می کنند. این نوع از سیستم روشنایی ، برق کمتری مصرف می کند اما در مقایسه با لامپ های هالوژنی دارای قدرت و تابش بیشتری هستند به طوری که نسبت نور آن ها سه برابر لامپ های قدیمی است . همچنین وجود نور سفید رنگ هدلایت برای نور بالا در سیستم روشنایی خودرو بسیار مناسب تر خواهد بود.

 

همچنین رنگ های دیگری از هدلایت ها نیز به بازار عرضه شده است. به عنوان مثال می توان از نور زرد طلایی هدلایت برای مه شکن یا پروژکتور استفاده نمود. این رنگ نور می تواند در شرایط مه و بارندگی ، وسعت و عمق دید بیشتری را ایجاد نماید.

 

تجهیزات روشنایی خودرو را بهتر بشناسیم

تجهیزات روشنایی – مه شکن یا پرژکتور

وجود چراغ مه شکن در تجهیزات روشنایی خودرو بسیار مهم و اساسی است. این چراغ می تواند وسعت دید را برای راننده بیشتر کند به خصوص در هوای مه آلود و یا تاریکی که دید کافی وجود ندارد. همان طور که می دانید قدرت دید راننده در این شرایط به یک چهارم می رسد که در صورت نداشتن چراغ مه شکن مناسب ، می تواند منجر به خطرات جدی شود.

 

تجهیزات روشنایی – چراغ استپ

در تجهیزات روشنایی خودرو ، گاهی قطعاتی وجود دارد که بیش از آن که برای زیبایی خودرو تعبیه شده باشد برای حفظ ایمنی بیشتر در خودرو پیش بینی شده است. چراغ استپ نیز از این گونه تجهیزات به شمار می آید. طبق آمار بدست آمده عمده ترین تصادفات جاده ای و یا درون شهری ، به جهت رعایت نکردن فاصله بین خودرو ها بوده است که گاهی منجر به تصادفات زنجیره ای نیز شده است. اینجاست که چراغ استپ می تواند نقشی موثر ایفا کند و به کمک رانندگان بیاید تا بتوانند سریع تر عکس العمل نشان داده و خودرو را متوقف نمایند.

 

چراغ استپ عمدتا در قسمت عقب خودرو و در بخش میانی آن نصب می شود تا به محض آن که پدال ترمز فشرده شود ، بتواند به رانندگانی که در پشت سر خودرو هستند هشدار دهد که فاصله را حفظ کرده و یا سرعت را کاهش دهند.

 

بنابر این آن چه که امروزه در تجهیزات روشنایی خودرو ها دارای اهمیت است ، در کنار آن که با استفاده از لوازم اسپرت خودرو می توان زیبایی ظاهری را ایجاد کرد ، ایمنی خودرو را نیز تا حد ممکن با ایجاد هشدارهای لازم تضمین نمود.