تصویری از انواع تقلب در امتحانات

تصویری از انواع تقلب در امتحانات

تصویری از انواع تقلب در امتحانات دنیا

 
در امتحانات دانش آموزانی هستند که با تقلب به نمرات بالا دست پیدا می کنند تصویری از تقلب ها در دنیا را برای شما به نمایش گذاشته ایم تقلب راه میان بری است که محصلان برای کسب نمره به سراغ آن می روند. تخلفی که رفته رفته وجه غیرقانونی بودنش را بین عموم از دست داده و افراد برای انجامش هر روز از ترفندهای جدید استفاده می کنند.
 
 
به گزارش تکناز: تقلب راه میان بری است که محصلان برای کسب نمره به سراغ آن می روند. تخلفی که رفته رفته وجه غیرقانونی بودنش را بین عموم از دست داده و افراد برای انجامش هر روز از ترفندهای جدید استفاده می کنند.
 
 
«درس بخوانید برای اخذ مدرک نه برای درک  مطلب» این جمله شاید این روزها به بزرگترین مانیفست بچه محصل­های سرزمینمان تبدیل شده است تا جایی که آدم‌ها همه تلاششان در جهت تحصیل در مدرسه و دانشگاه را منعطف به گرفتن نمره می‌کنند و هرز گاهی کار را به جایی می‌رسانند
 
 
که دیگر برای خیلی‌هایمان مهم نیست که هدف وسیله را توجیه می‌کند یا نه ؛ برای همین می‌توان گفت تقلب در ایام امتحانات تنها راه میان بری است که می‌تواند برای بسیاری حکم نجات از مهلکه مردود شدن را داشته باشد و از این رو دانش آموزان و دانشجویان ایرانی همیشه در صدد این هستند که برای موفقیت هر چه بیشتر دست به راه‌ها و سبک‌های متفاوت بزنند.
 
 
به همین بهانه و با سپری کردن ایام امتحانات به سراغ راه و روش‌های متفاوت تقلب رفتیم. روش‌هایی که هر کدامشان با اینکه یک تخلف محسوب می‌شوند ولی درکنارش به خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان ایرانی پهلو می‌زنند.
 
 
تصویری از انواع تقلب در امتحانات 
فرمول را در ماشین‌حساب مهندسی نوشتیم
 

دانشجویان مختلف هرکدامشان بسته به رشته‌هایی که در آن درس می‌خوانند روش‌های متفاوتی برای تقلب کردن در امتحان در پیش می‌گیرند.  علی و امین که هر دو نفرشان از دانشجویان  رشته مهندسی هستند می‌گویند

 
در کنار روش‌های سنتی‌ای که بین دانشجویان تمام رشته‌ها متداول است یکی از روش‌هایی که شاید بیشتر مختص بچه‌های ریاضی و فنی باشد کاربرد و استفاده از ماشین‌حساب است.
 
 
« خیلی‌ها می‌دانند که در رشته‌های مهندسی و فنی بردن ماشین‌حساب سر جلسه امتحان ممنوع نیست و همه دانشجویان می‌توانند سر جلسه از آن استفاده کنند اما یکی از ویژگی‌هایی که ماشین‌حساب مهندسی نسبت به بقیه دارد حافظه آن است.
 
 
یعنی شما می‌توانید به اندازه دو تا سه صفحه ورقه امتحانی در ماشین‌حسابتان فرمول بنویسید و  بعد از آن استفاده کنید مثلاً یک بار یکی از استادهای ما  گفته بود که از ۲۳ سوال مشخص در جزو سه سوال برای امتحان می‌دهد.
 
 
من ۲۱سؤال از آن ۲۳ سؤال را توی حافظه ماشین‌حسابم جا دادم ولی از شانس بدم دو سؤال از سه سؤالی که استاد در امتحان داده بود دقیقا همان‌هایی بود که در حافظه جا نشده بود و من آن امتحان را افتادم. همین شد که ترم بعد ماشین‌حساب بهتری خریدم.(با خنده)»
 
تصویری از انواع تقلب در امتحانات 
با موبایل سؤال را ارسال و جواب را دریافت می‌کنیم
 

با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از تلفن همراه  رفته رفته روش سنتی در تقلب هم جای خودش را به روش‌ها نوین و به روزتر داد به شکلی که این روزها استفاده از موبایل در بین دانشجویان تبدیل به یکی از ابزارهای مهم و کلیدی در تقلب شده است.

 

 
سعید دانشجوی مهندسی مواد یکی از دانشگاه‌های سراسر است او درباره کاربرد موبایل در امتحانات این طور می‌گوید:« یکی از کارهایی که در حین امتحانات در دانشگاه ما انجام می‌دهند این است که امکان دسترسی به اینترنت را قطع می‌کنند تا بچه‌ها نتوانند از تلگرام و واتس آپ استفاده کنند
 
 
ولی خب کاری که بچه‌ها می‌کنند این است که از بلوتوث استفاده می‌کنند به شکلی که عده‌ای پشت درهای ورودی می‌ایستند تا بچه‌ها با بلوتوث عکس سؤالات را بفرستند و متقابلاً از بیرون عکس پاسخ سؤالات را هم دریافت کنند.»
 
 

اما پریسا که دانشجوی حسابداری دانشگاه علمی کاربردی است می‌گوید در دانشگاه آنها حتی مشکل اینترنت هم وجود ندارد و بچه‌ها به راحتی می‌توانند از تلگرام استفاده و سؤال و جواب‌ها را با یکدیگر رد و بدل کنند.

 

تقلب نویسی با خودکارهای نامرئی

«به همراه داشتن هر گونه نوشته یا برگه اضافی، جزوه، کتاب و هر وسیله‌ای غیر از برگه امتحانی در جلسه آزمون تقلب محسوب می‌شود.»این جمله آشنایی است که حتماً همگی ما در طول دوران تحصیلمان با آن رو به رو شده ایم؛ ولی نکته جالب توجه درباره این اخطاریه این است.

 

 
که در بیشتر مواقع دانش آموزان و دانشجویان درحین امتحان از خود این برگه برای تقلب کردن استفاده می‌کنند. با این حال نکته جالب‌توجه در استفاده از این برگه که بیش از پیش خیال افراد را راحت می‌کند آمدن نوشت‌افزارهای جدید است.
 
 
تا جایی که نازنین دانش‌آموز سال اول دبیرستان درباره کارایی آنها این‌طور می‌گوید « خوبی این خودکارها این است که در ظاهر نامرئی می‌نویسند.
 
 

یعنی شما از قبل می‌توانید به راحتی پیش از امتحان تمام جواب‌ها و نکات کلیدی را با خیال راحت پشت کارت ورود به جلسه بنویسید بدون اینکه اصلاً چیزی مشخص باشد ولی در حین امتحان با استفاده از نور لامپ کوچکی که روی خود خودکار است به راحتی از پاسخ‌ها استفاده کنید.»

 

با روش دنده‌ای تست می‌زنیم

احسان دانشجوی روابط عمومی دانشگاه پیام نور است او می‌گوید در کنار راه‌های پر دردسر و پر خطر امتحانات تشریحی برای امتحانات تستی راه‌های راحت‌تری وجود دارد تا افراد به آسانی به پاسخ‌های موردنیازشان برسند.

 
یکی از این روش‌ها روش دنده‌ای است.«این روش به شکلی است که بچه‌ها با پاهایشان و با در نظر گرفتن الگوی دنده‌های اتومبیل تست‌ها را جواب می‌دهند؛ یعنی اگر جواب گزینه یک باشد باید پایتان را جلو بگذارید یا اگر جواب دو باشد پایتان را عقب بگذارید و به همین ترتیب جواب سؤالات بعدی»
 
تصویری از انواع تقلب در امتحانات 
با کف کفش کنار دستی هایمان به سؤالات پاسخ می‌دهیم
 
یکی از ویژگی‌هایی که بیش از پیش به کارآمد بودن تقلب در جلسات امتحانی کمک می‌کند همکاری و تعاملی است که در حین برگزاری امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان شکل می‌گیرد تا جایی که حامد؛
 

یکی از دانش آموزان سال دوم دبیرستان می‌گوید یکی از کارهایی که برای تقلب انجام می‌دهند این است که برگه‌های تقلب را در قطعات کوچک و با ماژیک پررنگ  به صورت ریز می‌نویسند و آن را در قطعات متوسط کف کفش آدم‌های کنار دستی شان می‌چسبانند به شکلی که حین امتحان با پا روی پا انداختن طرف مقابل شما می‌توانید از  جواب‌های سؤالات امتحان استفاده کامل را ببرید.

ساخت قرقره در لوله‌های خودکار

یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های تقلب در طی چند سال گذشته شاید به همین روش تعلق بگیرد روشی که شاید ساخت آن کمی زمان بر باشد

 

اما بعد از آن می‌تواند بیشترین بازدهی در نمره آوردن را برای دانشجو یا دانش‌آموز موردنظر داشته باشد به شکلی که شما در این روش می‌توانید با فنر و قرقره در دو طرف خودکارتان جواب‌های مورد نظر را بنویسید و آن را در لوله خودکارتان جاساز کنید.

چرا تقلب می‌کنیم؟/ ما با این سیستم بزرگ شدیم

شب امتحان چیست؟ شبی است که دانشجویان ایران زمین متفق‌القول تصمیم می‌گیرند از نیمسال بعد حتماً در طول ترم ساعاتی را به مطالعه‌ی دروس بپردازند.اما اغلب دچار فراموشی می‌شوند. برای همین هم تقلب شاید اولین و آخرین گزینه برای کسانی باشد که این دوران را با کابوس مشروط و مردود شدن  سپری می‌کنند.

 
«شاید هر حرفی بزنم توجیه به نظر بیاید ولی اتفاقی که نمی‌شود آن را انکار کرد این است که ما با این سیستم بزرگ شدیم شما خودتان از کلاس اول دبستان تا به الان را به یاد بیاورید، می‌بینید که نه معلم‌ها و نه خانواده‌ها هیچ وقت یاد گرفتن و نگرفتن درس برایشان مهم نبود همیشه آن کسی عزیز دردانه بقیه به حساب می‌آمد
 
که نمره بالاتری داشته باشد. این نمره است که همیشه برای همه ما مهم بوده و بعدها تبدیل به یک دغدغه بزرگ‌شده حالا گرفتنش هم می‌تواند با درس خواندن باشد هم می‌تواند با تقلب کردن.»
 
 
تصویری از انواع تقلب در امتحانات 

به خاطر ترس از شهریه‌ها تقلب می‌کنیم

 

رضا دانشجوی سال سوم مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد است. او می‌گوید دغدغه نمره داشتن و ترس از افتادن بین دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه‌های سراسری است و این طور تقلب کردنش را توجیه می‌کند.

 

« راستش را بخواهید من در دوره مدرسه انقدر توی خط تقلب کردن نبودم این موضوع چندان برایم مهم نبود ولی از وقتی که دانشگاه قبول شدم و درگیر شهریه‌ها بیشتر زمانم به جای درس خواندن به کار کردن می‌رود از طرفی هم شهریه‌های هر ترم ما بالای یک میلیون است برای همین اصلاً نمی‌توانم روی افتادن ریسک بکنم و به ناچار به تقلب متوسل می‌شوم.»

معلممان به کلید سؤالات ۱۰ داده بود

اما یکی دیگر از دانش آموزان تقلب کردنش برای تقلب کردن و خلاقیت به خرج دادن در این راه بهانه دیگری می‌آورد و می‌گوید گاه بد درس دادن معلم‌ها و سخت‌گیری بیش از اندازه آنها باعث می‌شود تا ما سراغ تقلب کردن برویم مثلا همین امسال ما معلم ریاضی داشتیم که خودش می‌گفت چند سال پیش مصحح حوزه امتحان نهایی بوده و موقع تصحیح به کلید ۱۰ داده است خب شما تصور کنید به ما چقدر می‌دهد.

 
تصویری از انواع تقلب در امتحانات 
مراقب‌ها بابت حق‌السکوت ۵۰هزار تومان می‌گیرند

تا پیش از این بسیاری از ما تصور می‌کردیم که برای انجام یک تخلف و تقلب در امتحان مهارت خود شخص و در عین حال تعامل بین فردی دانشجویان می‌تواند از دو فاکتور موفقیت‌آمیز این امر باشد اما امین می‌گوید که در کنار این دو مورد، توجه به مراقبان امتحان مورد سومی است

 
که باید دانشجویان در حین تقلب حتماً آن را در نظر بگیرند ولی نکته جالب توجه رویکرد نوینی است که افراد و مراقبان در برخورد با یکدیگر و به تازگی در پیش گرفته‌اند و طی یک معامله به توافق رسیده‌اند.«در طول این چند سالی که من دانشجوی رشته مهندسی هستم شاید از بین مراقبان زیادی امتحانی چهار پنج نفری باشند
 
که کاملاً با فوت های کوزه‌گری تقلب آشنایی دارند و می‌توانند مچ دانشجو را بگیرند که بچه‌ها با آن چند نفر هم وارد مذاکره شده‌اند طوری که به ازای هر تقلبی که از بچه‌ها می‌گیرند بچه‌ها ۵۰ هزار تومان حق‌السکوت به آن‌ها می‌دهند.