ته چین مرغ و بادمجان

ته چین مرغ و بادمجان

طرز تهیه ته چین متفاوت مرغ و بادمجان لذیذ و خوشمزه

 

ته چین یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها در کشور ایران می باشد.

 

مواد لازم برای ته چین مرغ و بادمجان :

 برنج چهار پیمانه (۶۴۰ گرم)
 بادمجان پوست کنده و حلقه شده  پنج عدد (۵۵۰ گرم)
 نمک و روغن مایعبه میزان لازم
 سینه مرغ خرد شده۴۰۰ گرم
فلفل سیاه پودر شده به میزان لازم
زعفران حل شده ۱/۴ پیمانه (۴۰ میلی‌لیتر)
تخم مرغ دو عدد (۱۱۰ الی ۱۲۰ گرم)
ماست چکیده ترش۱ و ۱/۴پیمانه (۲۵۰ گرم)
کره یا روغن جامد ذوب شده نصف پیمانه (۸۰ میلی‌لیتر)

 

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان :

برنج را از هفت الی هشت ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس کرده بادمجان‌ها را نیز به مدت یک ساعت در مقداری آب و نمک قرار می دهیم تا تلخی آن گرفته شود. سپس بادمجان ها را شسته و در آبکش ریخته و با دستمال تمیز خشک می کنیم.

 

یک طرف آنها را در روغن سرخ کرده، روی حوله کاغذی گذاشته تا روغن اضافی آن گرفته شود. سینه مرغ را با نمک، فلفل و نیمی از زعفران مزه دار کرده و در روغن تفت می دهیم. در این فاصله، در قابلمه مناسبی آب را جوش آورده برنج خیس شده را داخل آن می ریزیم. در فاصله ای که برنج پخته می‌شود، تخم مرغ ها را با همزن دستی زده، با ماست، نمک، بقیه زعفران و نیمی از کره مخلوط می کنیم. مقداری از مایه را برای کف قابلمه کنار می گذاریم.

 

سپس برنج را در آبکش ریخته، نیمی از برنج را با مایه ته چین مخلوط می کنیم. کف و دیواره ظرف مناسبی را با روغن مایع چرب کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس از روی حرارت برداشته، از مایه ته چینی که کنار گذاشته بودیم، کف ظرف ریخته و بادمجان ها را طوری می چینیم که طرف سرخ نشده آن زیر باشد و روی آن یک ردیف مرغ قرار می دهیم.

 

دوباره مقداری از مایه ته چین ریخته، پس از آن بادمجان و مرغ را می گذاریم. روی آن را با مایه ته چین و برنج پر کرده و روی حرارت قرار می دهیم. زمانی که بخار برنج بلند شد بقیه کره را با حرارت ملایم داغ کرده، روی آن می ریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم دم بکشد.