تولد دوباره هواپیما سوپرسونیک‌ + عکس

تولد دوباره هواپیما سوپرسونیک‌ + عکس

هواپیماهای سوپرسونیک‌ دوباره متولد شده اند

 

یکی از وسایل نقلیه مهم بشریت هواپیماها می باشند. هواپیماهای سوپرسونیک دوباره متولد شده اند.

 

 40 سال از پرواز کنکورد، نخستین هواپیمای مسافربری مافوق صوت می‌گذرد. صبح 21 ژانویه سال 1976، دو هواپیمای کنکورد که هرکدام متعلق به شرکت‌های هواپیمایی «بریتیش ایرویز» و «ایرفرانس» بودند، به‌طور هم‌زمان از زمین برخاستند تا طعم نخستین سفر مافوق سرعت را به کام مسافرانی که پول هنگفتی برای رزرو آن پرواز پرداخت کرده بودند، شیرین کنند. جت بریتیش‌ایورویز، فرودگاه «هیترو» لندن را به مقصد بحرین در خلیج‌فارس و همچنین ایر‌فرانس فرودگاه پاریس را به قصد برزیل، از مسیر سنگال ترک کردند. اواخر همان سال بود که این دو شرکت به طور رسمی کنکوردها را برای انجام پروازهایی از اروپا به آمریکا وارد زنجیره خدمات خود کردند. این جت‌ها پس‌از گذشت 30 سال بازنشسته و به موزه صنایع هوایی بدل شدند. امروز، 10 سال از بازنشستگی کنکوردها می‌گذرد اما تجربه به یادماندنی پرواز با این هواپیما همچنان خاطره‌انگیز است.

 

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، تحرکات اخیر شرکت‌های نوپای هواپیمایی نشان‌دهنده این موضوع است که رویای غرورآفرین کنکوردها هنوز به فراموشی سپرده نشده است. روز سه‌شنبه هفته گذشته، بنیانگذار گروه ویرجین با پیوستن به شرکت «بوم» که یک شرکت استارت‌آپ در حوزه تولیدات هوانوردی است، از نمونه اولیه هواپیمای مسافربری مافوق سرعت «XB-1» رونمایی کردند. طبق گزارش‌های اولیه این هواپیما قرار است پروازهای میان نیویورک و لندن را در سه و نیم ساعت و با قیمتی مناسب (در حدود 5 هزار دلار) پوشش دهد. راه‌اندازی پروازهای مافوق صوت مقرون به‌صرفه یکی از بزرگ‌ترین رویاهای برانسون از زمان بازنشستگی کنکورد در سال 2003 بوده است.

تولد دوباره هواپیما سوپرسونیک‌ + عکس

هواپیما سوپرسونیک

 

برانسون در کنفرانس خبری که به‌تازگی برگزار شد، در این مورد می‌گوید: «مدت زمان زیادی از علاقه بی‌حد من به نوآوری در حوزه هوافضا و توسعه پروازهای پرسرعت تجاری می‌گذرد. آغاز همکاری «ویرجین گالاکتیک» که به‌عنوان یکی از مبتکران در حوزه هوا فضا شناخته می‌شود، با استارت‌آپ «بوم» یکی از آسان‌ترین تصمیماتی بود که تا امروز گرفته‌ام. از این که در تولید 10 فروند نخست این هواپیما با شرکت «بوم» شراکت داریم، بسیار هیجان زده‌ام. ما از طریق بازوی تولید سفینه فضایی «ویرجین گالاکتیک»، علاوه بر مهندسی و خدمات تولیدی، این شرکت را در زمینه‌هایی چون آزمون پرواز و … همراهی خواهیم کرد».

 

وی ادامه می‌دهد: «بوم با الهام گرفتن از کنکورد و با هدف ساخت یک هواپیمای امن، سریع، و لذت‌بخش قصد دارد به طراحی پرنده‌ای مافوق صوت که سفری 2.6  برابر سریع‌تر از هواپیماهای جت امروزی دارد، بپردازد. برخلاف کنکورد بازنشسته، این هواپیما نیازی به «پس‌سوز» ندارد و این موضوع کمک شایانی به کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت خواهد کرد».

 

«مایک بوید» رئیس شرکت بین‌المللی مشاوره حمل‌و‌نقل هوایی «بوید» معتقد است هواپیمای جدید «بوم» بخشی اصلی ناوگان هواپیمایی میان‌قاره‌ای خواهد بود. وی در ادامه توضیح می‌دهد: «مسافران مشتاق پروازهایی سریع‌تر هستند و شرکت‌های هواپیمایی از ارائه گزینه‌های جدید برای مسافران ویژه خود نیز هیجان‌زده خواهند شد.» با بهره‌گیری از موتور شرکت «جنرال‌الکتریک، اویونیک شرکت «هانی‌ول»، فیبرکربن شرکت «تنکیت» و کامپوزیت ساخته‌شده توسط «بلو فورس»، «XB-1» سریع‌ترین هواپیمای مسافربری خواهد بود که تا امروز ساخته شده است.

تولد دوباره هواپیما سوپرسونیک‌ + عکس

مدل های جذاب هواپیما

 

اگر توضیحاتی که تا به اینجا ارائه شد چندان برایتان کافی نبوده است، توجه شما را به ادامه این مطلب جلب می‌کنیم. این هواپیما امکان پذیرایی 45 تا 55 مسافر خود را با  بهره‌گیری از صندلی‌های بزرگی که در دوطرف راهرو هواپیما قرار دارند، فراهم آورده است. همچنین، هر یک از این صندلی‌ها دارای پنجره اختصاصی و فضای چمدان بسیار جادار هستند؛ دقیقا همان چیزی که آرزوی هر مسافر هوایی است.

 

همراه با «بلیک شول»، مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار «بوم»، برانسون در نظر دارد تا از نخستین هواپیمای مافوق صوت تولید خود با نام مستعار «بچه بوم – Baby Boom» در فرودگاه «سنتنیال» واقع در شهر دنور، ایالت کلدارو آمریکا، پرده‌برداری کند. شول و برانسون هر دو امید زیادی به این هواپیمای مافوق صوت دارند، تا جایی که در این زمینه می‌گویند: «با وجود گذشت 60 سال از سپیده‌دم دوران جت‌های تجاری، ما همچنان با سرعت دهه 60 میلادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم». آنها معتقدند خالقان سوپرسونیک دانش و تکنولوژی کافی برای ارائه سفرهای مافوق سرعت مقرون به‌صرفه نداشته‌اند، اما امروز این تکنولوژی را در اختیار داریم». شول و برانسون خبر از آغاز فعالیت این هواپیماها تا پایان سال آینده میلادی دادند.