تکرار درخواست وزیر نیرو برای کاهش مصرف آب و برق

مجموعه : مجله خبری
تکرار درخواست وزیر نیرو برای کاهش مصرف آب و برق
وزیر نیرو با بیان اینکه سطح سفره‌های زیرزمینی آب روزبه‌روز پایین‌تر می‌رود، گفت: در گذشته در عمق 20 متری به آب می‌رسیدیم اما در زمان حاضر در برخی مناطق با 500 متر حفاری به آب دسترسی پیدا می‌کنیم. این درحالی است که 298 دشت کشور دارای بیلان منفی هستند.
 
وزیر نیرو بار دیگر از مردم درخواست کرد که با پرهیز از اسراف در استفاده از آب و برق، در مصرف این دو کالای ارزشمند مدیریت کنند.

 حمید چیت‌چیان – وزیر نیرو – امروز سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود. او با بیان اینکه با کنترل سامانه سرمایشی اداره‌ها و سازمان‌ها می‌توان تا بخش زیادی در مصارف انرژی صرفه‌جویی کرد، ابراز امیدواری کرد: همان‌گونه که در بخش عرضه آب و برق در جهان پرافتخار بوده‌ایم، در بخش مصرف نیز با درست مصرف کردن، جزو کشورهای پیشرو در سطح جهانی باشیم.

 
تکرار درخواست وزیر نیرو برای کاهش مصرف آب و برق
 

چیت‌چیان با بیان اینکه در بخش برق بیش از 200 هزار میلیارد تومان و در بخش آب و تاسیسات آن بیش از 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در بیشتر کشورهای جهان، کشاورزی براساس کشت دیم بوده و کشت آبی محدود است و جمهوری اسلامی ایران در کشاورزی براساس کشت آبی با 8.2 میلیون هکتار زمین زیرکشت، رتبه چهارم را پس از چین، هند و آمریکا داراست.

وی ادامه داد: کشور ما از نظر منابع انرژی فسیلی و تجدیدشونده بسیار غنی بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم در این زمینه صورت گرفته است اما از نظر منابع آبی فقیر هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نحوه مصرف ما از این دو منبع گران‌قدر یعنی آب و برق صحیح نیست و آن را هدر می‌دهیم، گفت: طبق تحقیقات دانشمندان، ثابت شده است که اگر کشوری 40 درصد آب تجدیدشونده خود را مصرف کند، آن کشور در حالت پایدار از نظر منابع آبی قرار دارد اما با کمال تاسف ما از این حد گذر کرده و در حال مصرف 80 درصد منابع آبی هستیم و این امر موجب ایجاد مشکلات حاد برای کشور خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: بیشتر تالاب‌های کشور و همچنین دریاچه بزرگ ارومیه خشک شده و یکی از دلایل این خشک‌شدن‌ها، به‌خاطر مصرف بیش از حد آب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سطح سفره‌های زیرزمینی آب روزبه‌روز پایین‌تر می‌رود، گفت: در گذشته در عمق 20 متری به آب می‌رسیدیم اما در زمان حاضر در برخی مناطق با 500 متر حفاری به آب دسترسی پیدا می‌کنیم. این درحالی است که 298 دشت کشور دارای بیلان منفی هستند.

او ادامه داد: درمقایسه جریان آب سطحی رودخانه‌ها در چند سال اخیر با 46 سال گذشته ملاحظه می‌شود که میزان جریان آب رودخانه‌ها به نصف کاهش یافته و برخی از رودها نیز خشک شده است؛ به‌طوری که در شهرهایی مانند اصفهان بویژه شرق اصفهان آبی در رودخانه جریان ندارد و این درحالی است که مرتب با تقاضاهای جدید و افزایش مصرف نیز مواجه هستیم.

وزیر نیرو مصرف آب کشور را بسیار بالا دانست و افزود: درمقایسه با کشور آلمان ما 1.5 برابر آلمان‌ها آب مصرف می‌کنیم و به‌طور معمول مصرف آب شهری ما به‌ازای هر نفر 250 لیتر است، درحالی که در کشوری مانند آلمان که ازنظر اقتصادی و بهداشت و رفاه دارای رتبه بالایی است، هر فرد آلمانی 159 لیتر آب مصرف می‌کند.

چیت‌چیان با بیان اینکه 92 درصد کل آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در یک مقایسه بین کشورهای منطقه که از نظر اقلیمی مشابه ما هستند، مشخص شد بازده آب در کشور لببی 60 درصد، در هند 54 درصد، مصر 53 درصد، سوریه 45 درصد و ایران 33 درصد است که پایین‌ترین بازده است.

وی ادامه داد: در جهان مصرف سالانه آب به‌ازای هر هکتار برنج‌کاری 15 هزار مترمکعب است اما در ایران مصرف سالانه آب برای هر هکتار برنج‌کاری 25 هزار مترمکعب است و این مقایسه در مورد کشت‌های دیگری چون چغندر، غلات و غیره نیز با اختلاف فاحشی با کشت‌های سایر کشورها روبه‌رو است.

وزیر نیرو سپس گفت: به‌جز موضوع کمیت آب، با کمال تاسف در حفاظت کیفیت آب نیز توجه کافی نداریم و ورود فاضلاب‌های صنعتی و سموم نباتی و کودهای شیمیایی و ورود پساب‌های کشاورزی به منابع آبی موجب شده است تا شاهد آلودگی این منابع باشیم و این آلودگی دایم در حال افزایش است. این زنگ خطری برای حیات کشور خواهد بود.

چین‌چیان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش آب و برق انجام گرفته است اما شیوه مصرف ما مطابق با قواعد منطقی نیست و همین موجب شده است تا در مصرف انرژی و آب و برق اسراف کنیم، گفت: در تعالیم اسلام و آیه‌های قرآن و روایت‌های معصومان و توصیه بزرگان، بارها آمده است که خداوند اسراف‌کنندگان را دوست ندارد و شیوه زندگی این بزرگواران نیز گواه این است که اسراف در اسلام مذموم و ناپسند است.

وی گفت: چه بسا محدودیت‌های آبی که الان با آن مواجه هستیم، نتیجه اعمال ما در مصرف آب باشد و باید در رفتار خود تجدیدنظر کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف و همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: عمل و توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره رعایت الگوی مصرف، مدیریت در مصرف، رشد بهره‌وری و افزایش تولید داخلی موجب هدایت جامعه به‌سوی رشد و تعالی و پیشرفت و برون‌رفت از چالش‌های کنونی خواهد بود.

چیت‌چیان با بیان اینکه اگر بازده آب در کشاورزی ارتقا نیابد، روزبه‌روز نیازمان برای واردات مواد غذایی افزایش می‌یابد، گفت: مصرف درست آب، اصلاح الگوی آبی از شیوه‌های غرق‌آبی به شیوه‌های تحت فشار، اصلاح الگوی کشت به‌طوریکه کشت متداول نداشته باشیم، توسعه کشت گلخانه‌ای، تغییر کشت‌های پرآب به کشت‌های کم‌آب‌تر، موجب خواهد شد تولید بیشتر، درآمد بیشتر و مصرف آب کمتری داشته باشیم.

چیت‌چیان جلوگیری از ورود فاضلاب‌های صنعتی شهری و کشاورزی به منابع آبی، استفاده از شیرها و سرشیرهای کاهنده مصرف، جداسازی آب شرب از آب بهداشتی، جداسازی سامانه تامین آب موردنیاز فضای سبز شهرها و صنعتی از مصارف شرب، قطع انشعاب مشترکانی که در مصرف آب زیاده‌روی می‌کنند و موجب تضییع حقوق جامعه می‌شوند و همچنین بازچرخانی آب در مصارف صنعتی را ازجمله راهکارهای برون‌رفت از بحران آبی دانست و افزود: در برخی کشورهای جهان، آب صنعتی در همان مکان تصفیه شده و دوباره به چرخه باز می‌گردد و این عمل تا هفت بار تکرار می‌شود.

وزیر نیرو افزایش سالانه هشت درصدی مصرف برق کشور را نیز در جهان بی‌سابقه خواند و از مردم درخواست کرد: در ساعت‌های پیک مصرف (11 صبح تا 15 و 20 تا 23 شب) که اوج مصرف برق کشور است، از استفاده از لوازم پرمصرف پرهیز کنند و لامپ‌های اضافی را خاموش کنند.

وی افزود: با این کار هم به اقتصاد خانواده و هم به اقتصاد کشور کمک خواهیم کرد.

 
 
ایسنا