جامع ترین راهنمای دوخت کاور مبل

جامع ترین راهنمای دوخت کاور مبل

روشی که برای دوخت یک روکش باید دنبال کنید، این است: اندازه گیری کنید، به اندازه‌ی اندازه‌گیری‌هایتان پارچه بخرید، پارچه را به مبل سنجاق کنید، برش دهید و سپس قطعات را بهم بدوزید.

 

در این مقاله می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه رومبلی بدوزیم.

 

همیشه بیش‌تر از نیاز و اندازه گیری‌ها، پارچه بخرید که اگر دراندازه‌گیری و برش اشتباه کرده بودید، بتوانید آن را جبران کنید. نگران اضافات پارچه نباشید؛ اگر از پارچه چیزی اضافه آمد، با آن می‌توانید روبالشی بدوزید. 

 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت دوخت کاور مبل را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک دوزنده کاور مبل در تهران باشید می‌توانید درخواست دوخت کاور مبل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

 

«دوبار اندازه بگیرید و یکبار برش بزنید‍!»

از اندازه‌گیری‌های خود مطمئن باشید. زیرا اگر در اندازه‌گیری دچار اشتباه شدید، مجبورید دوباره از اول پارچه بخرید و علاوه بر صرف هزینه، وقتتان را نیز تلف کرده‌اید. برای شروع کار، به عریض‌ترین قسمت کار، توجه کنید. قسمت‌های بیرونی پشت کار و قسمت پشتی دسته‌ها، از قسمت‌های جلویی عریض‌تر هستند. توجه به این نکته برای یک اندازه‌گیری دقیق و اصولی، ضروری است. 

 

در طراحی روکش، خلاقیت به خرج دهید. این خلاقیت و توجه به جزئیات، کار شما را از یک محصول آماده و بازاری، متمایز می‌کند. مثلا از وسایل گوناگونی برای فیکس کردن رومبلی به روی مبل می‌توانید استفاده کنید:

 

زیپ، چسب ولکرو، بند و یا حتی دکمه. هم چنین می‌توانید برای قسمت جلویی مبل، از یک پارچه به حالت دامن استفاده کنید تا کارتان جذاب‌تر شود. توجه به جنس و نوع پارچه نیز مهم است؛ زیرا هر پارچه‌ای در برابر شست و شو، رفتار گوناگونی را از خود نشان می‌دهد. مثلا روش شست و شوی پارچه‌های رومبلی با دیگر پارچه‌ها متفاوت است. 

 

جامع ترین راهنمای دوخت کاور مبل

اگر تشکچه‌ی مبل، به درستی روی مبل جا نگرفت، چه کار باید کرد؟

یکی از نکاتی که توجه به آن حیاتی و مهم است، درست قرار گرفتن تشکچه روی مبل است. یکی از متدها برای حل این مشکل، استفاده از کشیدن الگو بر روی یک پارچه‌ی کتانی است. کاغذ به درستی نمی‌تواند روی مبل جا بگیرد  و نمی‌شود از آن به عنوان الگو استفاده کرد.

 

از چه جنس پارچه‌ای برای دوخت روکش استفاده کنیم؟

بهترین پارچه‌های برای دوخت روکش مبل، پارچه‌هایی از جنس کتان است. این پارچه‌ها را می‌توان بارها و بارها شست به شرطی که از خشک‌کن استفاده نشود. از انواع پارچه و رنگ‌ها و طرح‌بندی‌های مختلفی می‌شود برای دوختن روکش استفاده کرد اما توجه کنید که رفتار پارچه دربرابر شست و شو چگونه است مثلا برخی از پارچه‌ها آب می‌روند و همین می‌تواند روکش را دچار مشکل کند.

جامع ترین راهنمای دوخت کاور مبل

بعد از اندازه گیری‌ها، ابتدا قطعاتی را که می‌خواهید بهم بدوزید، بهم سنجاق کنید. پارچه را روی مبل بیندازید و با سوزن ته گرد، آن را روی مبل فیکس کنید. بعد از فیکس کردن پارچه روی مبل، حالا می‌توانید قطعات را برش بزنید و برای دوختن آماده شوید. با سنجاق کردن قطعات بهم، با خیال راحت می‌توانید قطعات مختلف را برش بزنید و مطمئن باشید که برای هیچ قسمتی از مبل، پارچه کم نمی‌آید. 

 

مرحله‌ی آخر، دوختن است! حالا که مطمئن شدید کدام قطعه را باید به کدام قطعه بدوزید، سنجاق‌ها را در بیاورید و با چرخ خیاطی، شروع به دوختن کنید. در حین کار با چرخ خیاطی، حواستان به دستتان باشد.