چگونه جوش های دوران بارداری را از بین ببریم؟

چگونه جوش های دوران بارداری را از بین ببریم؟

آیا می دانید چگونه می توان جوش های دوران بارداری را از بین برد؟

 

آکنه و جوش ها اغلب در نوجوانی پدیدار می شوند و تا اوایل دوران جوانی هم ادامه دارند اما بعد از گذشت زمان و ورود به عرصه جوانی ناپدید می شود. اما برخی از بانوان در هنگام بارداری دوباره این جوش ها را تجربه می کنند که می تواند زیبایی و سلامت پوست آنها را تا حد زیادی تحت الشعاء قرار دهد. با دکتر سلام همراه باشید.

 

در مورد ارتباط تغذیه با آکنه و آکنه بارداری تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی مطالعات این ارتباط را تایید کرده‌اند و برخی دیگر خیر. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع تحقیق و نوع موادغذایی به کار رفته نیز بستگی دارد. مثلا در مورد شکلات برخی مطالعات نشان داده که شکلات در بروز یا تشدید آکنه موثر است و برخی دیگر این موضوع را رد کرده‌اند. اما در مجموع مرور تحقیقات ۴۰ ساله نشان داده در جوامعی که رژیم‌ غذایی گیاهی دارند افراد کمتر به آکنه دچار می‌شوند و این‌که ۸۰ درصد خانم‌های مبتلا به آکنه متابولیسم گلوکز غیرطبیعی دارند یعنی رژیم‌ غذایی‌شان پرکربوهیدرات است.  تغییرات هورمونی دوران بارداری و وراثت، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، استفاده از لوازم آرایشی و مصرف برخی دارو‌ها در کنار نوع تغذیه سرشار از قند و چربی در بروز آکنه موثرند.  به تمامی افرادی که دچار آکنه هستند توصیه می‌شود در برنامه غذایی روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر بگنجانند. این فیبر در سبزی و میوه‌ها و غلات سبوس‌دار موجود است. داشتن رژیم‌غذایی کم‌چرب و عدم مصرف غذاهای سرخ‌شده، ایجاد محدودیت در دریافت نمک و حذف غذاهای کنسروی که اغلب چرب هستند، حذف نوشابه، آب‌نبات و شیرینی و شکلات می‌تواند در پیشگیری یا بهبود آکنه موثر باشد. افراد مبتلا لازم است زیر نظر پزشک مکمل کروم، امگا۳، کلسیم، ویتامین A و B۶   دریافت کنند.

 

بارداری، تغییرات هورمونی و آکنه

در دوران بارداری تغییرات عمده هورمونی داریم. در این دوران در بدن جنین، بافت جفت و مادر و هورمون‌های بسیاری ساخته شده و میزان پروژسترون، آندروژن و استروژن به شدت بالا می‌رود. از سوی دیگر غده هیپوفیز مادر،  بزرگ شده و ساخت ترکیبات هورمونی در آن افزایش پیدا می‌کند. حتی NSH که تامین‌کننده ملانوسیت است و عامل سیاه‌شدن دور پستان و خط شکم و… است نیز در بدن بالا می‌رود.غده فوق‌کلیوی مادر نیز تولید آندروژن و کورتیزون را افزایش می‌دهد و همه این مسائل با هم محیط هورمونی بسیار مناسبی برای تغییرات شدید پوست و مو به وجود می‌آورد. یکسری از خانم‌ها وقتی باردار می‌شوند مبتلا به آکنه هستند اما برخی دیگر هرگز مبتلا نبوده‌اند و در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوند. افرادی که قبل از بارداری مبتلا به آکنه بوده‌اند در دوران بارداری آکنه آن‌ها فروکش می‌کند اما گاهی نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه در برخی افراد که هرگز مبتلا به آکنه نبوده‌اند جوش‌های آکنه بروز می‌کند.دلیل این موضوع افزایش هورمون‌های مردانه یا‌‌ همان آندروژن است. گیرنده‌های این هورمون در پوست بالاست. وجود میزان بالای سموم روی پوست به ویژه در دوران بارداری و ترکیب این دو با هم باعث ایجاد آکنه می‌شود. گاهی خانم‌ها «هرپس» بارداری را با آکنه اشتباه می‌گیرند. هرپس بارداری نوعی ضایعه پوستی است که با خارش همراه است و نه‌تنها در صورت بلکه در بدن هم ظاهر می‌شود. عامل این موضوع ضعیف شدن سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری است و بیماری با ختم بارداری بهبود می‌یابد.  آکنه بارداری مانند بسیاری از تغییرات پوستی دیگر در این دوران موقتی است و بعد از خروج جفت از بدن مادر و ایجاد تعادل در هورمون‌ها به حالت اول بازمی‌گردد. مگر آن‌که مادر قبل از بارداری درمانی برای آکنه دریافت می‌کرده که در این شرایط بعد از زایمان نیز ادامه می‌یابد. آنچه مهم است این‌که درمان‌های معمول آکنه به‌خصوص داروهای آنتی‌آندروژن در دوران بارداری نباید مصرف شود. برخی متخصصان پوست از پمادهای موضعی استفاده می‌کنند که البته موثر نیست و توصیه می‌شود خانم‌های باردار این درمان‌ها را انجام ندهند. بهترین توصیه کاهش مصرف موادغذایی پرچرب است.

 

برای خانم‌های بارداری که استرس بالایی دارند و شاید این استرس سبب مشکلاتی مانند آکنه در آن‌ها شده چند توصیه برای کاهش فشارهای عصبی و روانی داریم:

 

1- از سیستم‌های حمایتی عاطفی و عملی استفاده کنید

همسر خانم باردار باید از نظر عاطفی و اقتصادی همسر خود را حمایت کند. لازم است خانم باردار اگر دچار مشغولیت‌های ذهنی در مورد آینده فرزند شده آن را با همسر خود در میان گذاشته و همسر و نزدیکان او را حمایت کنند.

 

2- روابط مناسب را ادامه دهید

برقراری ارتباط تلفنی یا نزدیک با افرادی که احساس‌های خوشایندی منتقل می‌کنند در کنترل استرس موثر است.

 

3- بخندید

خنده فرد را از فضای استرس‌زا دور می‌کند. گفتن طنز یا حتی دیدن یک فیلم کمدی می‌تواند تا حد زیادی سبب خوشحالی خانم بادار شود. خنده سبب ریلکس شدن عضلات صورت شده و در کنترل استرس موثر است.

 

4- هدفتان را بشناسید

یک خانم باردار قرار است فرزندی را به دنیا آورد و او را تربیت کند. پس باید سالم بوده و اعتماد‌به‌نفس بالایی داشته باشد.