خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

مجموعه : مجله خبری
خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس
خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش … اخبار ناگوار و بحث برانگیزی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در خراسان رضوی در کنار کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نگرانی های عمیقی را از آینده حیات وحش و نابودی گونه های جانوری خراسان رضوی به همراه دارد.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران بر اساس اطلاعات موثق دریافتی از فعالان محیط زیست شهرستان قوچان، به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیات وحش توسط گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی وارد دو منزل شخصی در شهرهای قوچان و مشهد شده و به بازرسی از این دو مکان پرداختند.

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

مهدی.ب و اشکان پس از کشتار ۳ راس قوچ وحشی در حال آماده شدن برای سلاخی شکارها

در جریان بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

این قتل عام گسترده توسط اعضای یک باند به نامهای «ابراهیم. ت» ، «مهدی.ب» و فردی به نام «اشکان» صورت گرفته و تصاویر این گزارش تنها گوشه ای از مستندات موجود از کشتارهای صورت گرفته توسط نامبردگان می باشد.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

ابراهیم.ت و مهدی.ب پس از کشتار دو کل وحشی

هم اکنون ۳ متهم مذکور شناسایی و دستگیر شده و پرونده ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است و متهمین به شکار غیرمجاز تمامی موارد فوق الذکر اعتراف نموده اند.

اما نکته تامل برانگیز این حادثه آن است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری نموده و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز پرونده پیچیده ای از کشتار سازمان یافته حیات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوی از طریق همین پایگاه منتشر گردید که در جریان آن از دو مخفیگاه در شهر مشهد مواردی شامل ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط گردید.

بروز چنین مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در استان خراسان رضوی از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نشان از روند رو به نابودی جمعیت حیات وحش در این استان به دلیل همین کشتارهای سازماندهی شده دارد.

کاهش جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد از ۲۸۶۴ راس به ۱۳۶۰ راس در سال گذشته، کاهش جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری از ۳ هزار راس در به ۱۶۷۹ راس و ادامه این روند نزولی مواردی از این دست هستند.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس
 ابراهیم.ت پس از کشتار یک کل وحشی

البته سیر نزولی و بعضا نابودی کامل برخی گونه های شاخص مربوط به شیراحمد و حیدری نبوده و وضعیت اکثر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند. برای مشاهده وضعیت حیات وحش در سایر زیستگاه های خراسان رضوی به لینک مرتبط مراجعه نمایید.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

لاشه یک قوچ و یک میش وحشی شکار شده توسط متخلفین

با نگاهی به دو پرونده کشتار فوق الذکر در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

لاشه سه قوچ اوریال شکار شده در حیات منزل شخصی یکی از اعضای باند

مواردی از این دست فراتر از مبحث شکار غیرمجاز بوده و نشان از فعالیت تجاری باندهایی در زمینه کشتار و فروش گوشت، پوست و اجزای بدن حیوانات وحشی در سطح این استان دارد.

 

خبری تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش !+ عکس

 ابراهیم.ت پس از کشتار چهار بز وحشی

تصاویر منتشر شده در این گزارش تنها بخشی از تصاویر موجود از کشتارهای صورت گرفته توسط اعضای این باند سه نفره می باشد.

همچنین تعداد ذکر شده از گونه های جانوری کشته شده به دست این ۳ نفر تنها مواردی است که لاشه شکار یا مستنداتی از آن کشف شده است و به احتمال فراوان موارد متعدد دیگری از کشتار گونه های جانوری توسط اعضای این باند رخ داده که مستنداتی از آن بدست نیامده است.

 
 
منبع : دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران – عصر ایران