دامیننس بیت کوین چیست؟

مجموعه : دنیای آنلاین
دامیننس بیت کوین چیست؟

با مقالۀ دیگری از مجموعۀ راهبران فردا با موضوع:« دامیننس بیت کوین چیست؟» همراه شما عزیزان هستیم. یکی از پرتکرارترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال، دامیننس (Dominance) است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که با بررسی دامیننس و قیمت بیت کوین، و همچنین استفاده این شاخص برای انجام معاملات، می‌تواند شرایط مناسبی را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

 

دامیننس بیت کوین چیست؟

واژۀ دامیننس (Dominance) به‌معنای تسلط، سلطه و غلبه است که در دنیای ارزهای دیجیتال استفادۀ فراوانی دارد. به بیان ساده هر ارزی که ارزش‌آفرینی بیشتری نسبت به سایر رمزارزها را داشته باشد، شاخص دامیننس بالاتری دارد و بر آلت کوین‌ها تأثیر بیشتری می‌گذارد.

دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد سهم بیت کوین در برابر سایر ارزهای دیجیتال چه درصدی از کل بازار کریپتو را شامل می‌شود.

 

دامیننس بیت کوین چه‌گونه محاسبه می‌شود؟

این شاخص از تقسیم سهم بازار بیت کوین در سهم بازار کل ارزهای دیجیتال به‌دست می‌آید. برای مثال فرض کنید سرمایه کل بازار ارز، 20 میلیون است و شاخص بیت کوین عدد 50 را نشان می‌دهد. این یعنی 50 درصد این بازار که 10 ملیلون است به بیت کوین اختصاص دارد و مابقی به آلت‌کوین‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که روند کلی بازار کاملاً وابسته به بیت کوین است.

 

تاریخچه دامیننس بیت کوین

همانطور که می‌دانید در دهۀ گذشته بیت کوین رقیب قدری نداشته است و به‌تنهایی بر تخت سلطنت خود تکیه داده بود. این یکّه‌تازی طولی نکشید تا رمز ارزهای بسیاری وارد بازار کریپتو شدند.

طبق برآوردهای برخی از سایت‌های معتبر خبری در حوزۀ ارزهای دیجیتال، در سال2021 حدود 6000 رمز ارز وارد بازار شده است.

با توجه به این تاریخچه و تا زمان نگارش این مقاله و همچنین با وجود رقبای قدرتمندی همانند اتریوم، بیت کوین هنوز دامیننس بیشتری را به خود اختصاص داده است.

دامیننس بیت کوین چیست؟

رابطۀ مارکت کپ با دامیننس بیت کوین

ارزش بازار یا مارکت کپ یعنی ارزش کل تمام سکه‌هایی که تاکنون استخراج شده است. مارکت کپ با ضرب تعداد سکه‌های در گردش در قیمت فعلی بازار یک سکه محاسبه می‌شود.

همانطور که در مقالات گذشتۀ وب‌سایت راهبران فردا اشاره شده است، شکل و جهت بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین پیروی می‌کند.

در محاسبۀ دامیننس بیت کوین از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال و ارزش بیت کوین استفاده می‌شود.

 

تأثیر دامیننس برا قیمت ارزهای دیجیتال

همانطور که می‌دانید کار در بازار کریپتو، نیازمند مهارت و دانش است. اگر شما نیز در اطرافیان خود دوست و یا خویشاوندی دارید که زندگی خود را با ارزهای دیجیتال دگرگون کرده است، باید بدانید که ابتدا آموزش‌های لازم دراین زمینه را مشاهده و سپس مهارت‌های لازم را کسب کرده تا توانسته است به درآمد دلاری بالا دست یابد.

 

آکادمی راهبران فردا با پکیج‌های آموزشی که در اختیار شما قرار می‌دهد و با پشتکاری که خودتان باید داشته باشید، این مهارت‌ها را به صورت جامع در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

برای مشاهدۀ دوره‌های آموزشی وب‌سایت راهبران فردا کلیک کنید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و دانش‌ها مربوط به تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است. طبق تجربه، با حرکت صعودی دامیننس بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز افزایش داشته است و آلت کوین‌ها حرکت نزولی و یا ثابت خواهند داشت. اما فصل آلت‌کوین‌ها زمانی شروع می‌شود که دامیننس بیت کوین روند نزولی به خود بگیرد.

 

البته توجه داشته باشید که این قانونی ثابت نیست و ملاک‌ها و معیارهای بسیاری برای تغییر در قیمت و روند بازار وجود دارد ولی گاهی نیز آنچه در بالا اشاره کردیم، مشاهده شده است.

 

نمودار دامیننس بیت کوین

سایت‌های مختلفی به‌صورت آنلاین دامیننس بیت کوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی از اولین و معتبرترین سایت‌ها که دامیننس را به‌صورت نموداری در اختیار کاربران قرار داده است، سایت کوین مارکت کپ است.

سایت‌های معتبر دیگری که تا زمان نگارش این مقالۀ راهبران فردا کاربران زیادی داشته، عبارت اند از:« تریدینک ویو»، «کوین360» و«بیت کوین دامیننس».

دامیننس بیت کوین چیست؟

معایب دامیننس بیت کوین

برخی کارشناسان معتقد هستند که دامیننس بیت کوین، معیار ناقصی در سنجش بازار است؛ زیرا آن‌ها معتقد هستند که ارزش بازار ارزهای دیجیتال که به آن وابسته است اغلب غیر قابل اعتماد است.

همانطور که می‌دانید ارزش بازار، مفهومی است که از بازارهای سنتی وارد بازار کریپتو شده است؛ اما نمی‌توان از آن به‌طور کامل برای ارزها نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از انتقادهایی که به دامیننس بیت کوین وارد می‌کنند، ایجاد سکه‌ها و «airdrops » توسط خود فعالان بازار است که بدین طریق می‌توانند شاخص سلطۀ بیت کوین را تغییر دهند.

 

کلام پایانی

در این مقاله راهبران فردا شرح داده شد که دامیننس بیت کوین چیست؟ و برخی از کاربردهای آن و همچنین برخی از معایب ذکر شد.

برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال و به‌صورت کلی تمامی بازارهای مالی، شما نیازمند داشتن استراتژی‌های معاملاتی هستید که در شرایط مختلف بازار، بتوانید با استفاده از استراتژی خود، سودهای خوبی از بازار کسب کنید و در شرایط حساس و نزولی بازار، دارایی خود را مدیریت کنید.

مجموعه راهبران فردا با پشتیبانی شبانه‌روزی، آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد.

برای بهره‌مندی از خدمات وب‌سایت راهبران فردا کلیک کنید.