درمان وسواس و استرس با هومیوپاتی

درمان وسواس و استرس با هومیوپاتی

یکی از راه های درمان وسواس هومیوپاتی

 

طب هومیوپاتی روش درمانی خاصی است كه در آن با تحریك دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار توسط داروهای خاص هومیوپاتی بیماران را می توان به شفا رساند.یکی از کاربران پرسیده اند «نمی دانم مواردی که ذکر می کنم در حیطه تخصص شماست یا نه. من دو تا مشکل دارم یک صداگریزی است.

 

شدیدا به برخی صداها مثل صدای بینی ملج و ملوچ و… حساسیت دارم و بعد از شنیدن مکرر این صداها به شدت عصبانی می شوم و به هم می ریزیم به طوری که دیگر اصلا رفتارم منطقی نیست.

 

دوم اینکه مدتی است دچار وسواس فکری شده ام. کارها را با دقت انجام می دهم اما دچار شک می شوم و گاهی از ترس اینکه کاری را درست انجام نداده ام تپش قلب می گیرم با اینکه به خودم می گویم درسته همه چی درسته اما دیوانه وار دچار اضطراب می شوم. این حالت کاملا پیش رونده است و کنترلی روی آن ندارم.»

 

دکتر اخوان بهبهانی، متخصص علوم اعصاب و روان و عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی به این سوال پاسخ می دهد.

 

به گزارش تکناز:مواردی را که اشاره کردید، با هومیوپاتی قابل درمان است. برای توضیح بیماری بهتر است این مساله را با مثالی شروع کنم. فرض کنید همسر شما هیچ گونه سابقه وسواس و چک کردن بی مورد قفل و کلید منزل را ندارد.

 

اما شما امروز که از سر کار برمی گردید، با خودتون یک جوشکار می آورید و یک درب آهنی آکاردئونی با دو تا قفل بزرگ را روی درب ورودی منزلتان جوش بدهد. به نظر شما آیا انجام اینکار سبب افزایش احساس امنیت شما و همسرتان می شود؟

 

پاسخ برخلاف انتظار منفی است. درواقع افزایش دادن امنیت خانه از روی یک پیش فرض انجام شده و آن امن نبودن خانه بوده است. جالب اینکه این پیش فرض ضمنی و گفته نشده، تاثیر بیشتری بر احساس شما خواهد گذاشت. به عبارت راحت تر وقتی کسی خیلی از سلامتی اش مراقبت می کند، به این دلیل است که فکر می کند

 

به احتمال زیادی بیماری های خطرناک و لاعلاجی مبتلا خواهد شد و انجام این مراقبت ها این وسواس فکری را تشدید می کند. پس می توان گفت یکی از راه های درمان وسواس کاستن کنترل هاست. مثلا در مورد بیماری شما بهتر است کمتر خودتان را کنترل کنید و بگذارید افکار و اعمال وسواس گونه راحت تر بروز کنند و شما خودتان را کمتر ملامت کنید.

 

این یک اصل روانشناسی است. به گونه ای که اگر شما می خواهید فرزندتان خوب غذا بخورد نباید او به صورت مکرر تشویق به خوردن غذا کنید، بلکه باید خودتان خوب غذا بخورید و هیچ وقت از او نخواهید که غذا بخورد.

 

این نسخه در بسیاری از موارد با کمک یک روانشناس مجرب قابل اجرا و اثربخش خواهد بود. اما در بیماری وسواس، شدت و طول دوره شکل گیری وسواس معمولا به ما اجازه صبر و مدارا را نمی دهد. در این موارد مداخله پزشکی برای سرعت بخشیدن به درمان احساس می شود.

 

هومیوپاتی یکی از موثرترین شیوه های درمان انواع وسواس فکری به کمک شما می آید. البته باید به این موضوع توجه کرد که مکانیسم اثر داروهای هومیوپاتی با داروهای اعصاب و روان کاملا متفاوت است چراکه نگرش این دو طب با یکدیگر تفاوت بنیادین دارد. در هومیوپاتی اصل بر یافتن ریشه های اصلی وسواس فکری و عملی است.

 

در هومیوپاتی هر فرد یک مدیر فرض می شود که رفتارش را بر طبق مقتصیات و مصالح شخصی اش تنظیم می کند. بنابراین در صورت بروز مشکلی باید از این مدیر پرسیده شود شما چه نفعی از برطرف نکردن این مشکل می برید.

 

در راستای این نگرش مورد قبول در روانشناسی یک هومیوپات در مواجهه با بیمار وسواس همواره از خود می پرسد که بیمار از انجام این مراسم وسواسی چه سودی می برد؟ یا اگر این کارها را انجام ندهد، مجبور به انجام چه کار ناراحت کننده ای می شود؟ در غالب موارد پاسخ به این سوال، راهگشای خوب تشخیصی خواهد بود.

 

نکته آخر اینکه در طب رایج صرفا آرام کردن بیمار و کاهش موقتی اضطراب هدف است که البته داروهای اعصاب و روان معمولا در این مورد بسیار سریع و کارآمد عمل می کنند اما هیچگاه نمی توانند ریشه بیماری را پیدا و رفع کنند.