رادیاتور خودرو چیست چه وظایفی دارد؟

رادیاتور خودرو چیست چه وظایفی دارد؟

بسیار غیر طبیعی و دور از ذهن است که در سیستم یک خودرو با تمام جرقه و سیم کشی، هیچ قطعه ای وظیفه خنک سازی قطعات خودرو را بر عهده ندارد. یک ماشین در حال حرکت را تصور کنید. بعد از مدتی موتور جرقه می زند و آتش می گیرد. این شعله ها از طریق شلنگ پمپ بنزین به باک می رسد و اتفاقی می افتد که نباید بیفتد. انفجار!

 

بله، این داستان در زمانی که ماشین رادیاتور نداشته باشد کاملا درست و مسلم است! همانطور که می دانید موضوع مقاله امروز رادار رادیاتور خودرو می باشد و ما تمامی نکات مفید در مورد آن را در اختیار شما قرار می دهیم. قطعه مهمی که اختلال در آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. رادیاتور خودرو همان سیستم مهم یا مخزن آب است که در غیر این صورت خودرو در مدت زمان بسیار کوتاهی منفجر می شود. این انفجار به این دلیل است که پای موتور خودرو در وسط قرار دارد و به هم ریختگی رادیاتور به طور مستقیم بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد. اگر رادیاتور خودرو آسیب ببیند، پیستون گرم می شود، به سیلندر یا موتور خودرو می چسبد و موتور از کار می افتد.

 

قیمت لوازم یدکی ام وی ام را در سایت ببینید.

 

عملکرد رادیاتور ماشین چیست؟

مخزن آب خودرو که رادیاتور نام دارد به خنک شدن موتور و سایر قسمت های خودرو کمک می کند و اجازه نمی دهد دما در خودرو بالا برود و از این اتفاق جلوگیری می کند. در واقع رادیاتور به وسیله پمپ آب، خودروی مایع را در اطراف خودرو به حرکت در می آورد و با انتقال سریع حرارت از آب به هوا، دمای خودرو کاهش یافته و حرارت ناشی از احتراق موتور مهار می شود. پس از این عمل مایع به رادیاتور برمی گردد و گرمای دریافتی به هوا منتقل می شود. جریان مداوم آب.

اما اینطور نیست که بگوییم برای عملکرد صحیح خودرو بهتر است دمای خودرو بسیار پایین باشد. کمبود گرما برای موتور خودرو نیز مضر است و سردی موتور باعث اختلال در عملکرد اجزای آن و کاهش راندمان می شود. به همین دلیل محدوده خاصی برای دمای آن در نظر گرفته شده است و این حد بین 8 تا 82 درجه سانتیگراد برآورد شده است. حالا وظیفه رادیاتور این است که دمای موتور را در این بین نگه دارد و از آن محدوده بالاتر یا پایین تر نرود.

 

رادیاتور از چه چیزی ساخته شده است؟

 بد نیست بدانید رادیاتورهای فعلی برای دفع هرچه بهتر گرما از آلومینیوم ساخته شده و دارای ساختاری مشبک هستند. آب گرم از طریق کانال های تعبیه شده در آن با محیط اطراف در تماس بوده و توسط پروانه ای که هوای داخل کانال های رادیاتور را مکش می کند خنک می شود.

 

به مایع داخل رادیاتور خودرو نگاه کنید

نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که آب داخل رادیاتور نباید دارای املاح و ناخالصی باشد. با گذشت زمان، این مواد با رسوب یا خوردگی باعث اختلال در عملکرد رادیاتور خودرو می شوند. با گرم شدن آب رادیاتور، این ناخالصی در ته رادیاتور می نشیند و لجن نامیده می شود. به همین دلیل توصیه می شود برای پرکردن رادیاتور خودرو از آب مقطر استفاده کنید و افزودن ضدیخ را فراموش نکنید. اما شاید بپرسید که نقش ضد یخ در رادیاتور چیست؟ در پاسخ شما باید گفت که این ماده کمک می کند که آب رادیاتور در زمستان یخ نزند و همچنین در تابستان نجوشد. هیچ اشتباهی نکن! دو ماده را نباید به آب مقطر اضافه کرد. هر دو خاصیت ضد یخ و ضد یخ در یک ماده هستند که به آن ضد یخ می گوییم.

 

اگر نمی خواهید با این ترکیبات درگیر شوید، بهتر است از مایع آماده ای به نام آب رادیاتور استفاده کنید که ماده ای سبز رنگ است و خاصیت ضد یخ، جوش، ضد زنگ و ضد خوردگی دارد. و نیازی به مخلوط کردن با آب ندارد.

 

اجزای رادیاتور ماشین

به طور کلی رادیاتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در زیر به عملکرد هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

مخزن رادیاتور:

قسمت اصلی خودرو رادیاتور است و وظیفه انتقال گرما از آب را بر عهده دارد. معمولاً از آلومینیوم ساخته شده و سطح آب آن باید همیشه بررسی شود.

 

پروانه:

این قسمت در قسمت جلوی موتور و پشت رادیاتور خودرو قرار می گیرد. فن رادیاتور با استفاده از تسمه پروانه هوا را از لوله ها به سمت موتور می کشد و آب داخل لوله ها را خنک می کند. واضح است که تعداد این ملخ ها ارتباط مستقیمی با سرد شدن سریع آب دارد و استفاده از پروانه با پره های بلند برای فصل تابستان بسیار راحت است.

 

ترموستات:

ثابت نگه داشتن دمای آب موتور یکی از وظایف ترموستات رادیاتور است. به منظور جلوگیری از فرسودگی موتور خودرو، در هنگام سرد بودن موتور، عملکرد پروانه و ترموستات به صورت اتوماتیک خواهد بود.

 

پمپ آب:

پمپ آب بخشی است که گردش آب از مخزن به موتور و اجزای آن را تسهیل می کند. حرکت این قطعه توسط نیروی موتور و تسمه پروانه تامین می شود.

 

شیلنگ بالا و پایین:

از آنجایی که آب سرد در پایین رادیاتور و آب گرم در بالا قرار دارد، برای خنک کردن قطعات موتور، آب سرد از لوله پایینی از طریق آب پمپ وارد کانال های بدنه سیلندر موتور شده و پس از حرکت در اطراف آن، از طریق کانال های سیلندر به داغ ترین نقاط موتور می رسد. حال پس از عبور از شیرها و شمع ها دوباره از طریق ترموستات و شیلنگ های بالایی وارد رادیاتور می شود.

 

تسمه پروانه:

بین قرقره میل لنگ، قرقره پمپ آب و قرقره دینام وسیله حرکتی به نام تسمه پروانه وجود دارد. این تسمه حرکت را به هر یک از این قسمت ها منتقل می کند و پمپ آب و دینام را به گردش در می آورد.

 

درب رادیاتور:

این قسمت از یک واشر پلاستیکی و یک شیر تشکیل شده و از خروج بخار آب تا فشار معینی جلوگیری می کند. دلیل اینکه باید مطمئن شوید این درب به درستی بسته شده است این است که با خروج بخار آب، رادیاتور می سوزد و این می تواند مشکل ساز باشد