راهنمای خرید تراز، چگونگی کار با تراز و انواع آن

مجموعه : مجله خبری
راهنمای خرید تراز، چگونگی کار با تراز و انواع آن

تراز چیست؟

تراز یک وسیله‌‌ی کاربردی دستی در مشاغل مختلف است که کار عمومی آن تشخیص شیب سطوح می‌باشد. از آن برای کنترل و اندازه گیری عنوان‌های مختلف مهندسی استفاده می‌گردد. در بازار انواع تراز با کاربرد‌های مختلف وجود دارد.

 

ترازها عموما ازپنج قسمت تشکیل می‌شوند:

-بدنه‌ی تراز:این بدنه پوششی است که از اجزای  داخلی ترازمانند مایع تراز و درجه‌ی آن محافظت می کند و جنس آن می تواندآلومینیوم، چوب، آهن، چدن و… باشد.بدنه تراز باید در برابر ضربه و خوردگی  استحکام بالایی داشته باشد و بتواند از اجزای داخلی تراز محافظت کند.در ترازهای بدنه چدنی، قسمت پشتی برای اینکه راحت‌تر روی سطوح گرد قرار بگیرد، مانند جناق  طراحی شده است.

 

-کپسول:به قسمت استوانه‌ای شکلی که در تراز وجود دارد، کپسول تراز گفته می‌شود. این بخش وظیفه‌ی نگهداری از مایع تراز را به عهده دارد.این استوانه‌ها به دو صورت ثابت و متحرک طراحی می‌شوند. مایع داخل ترازی که در این استوانه قرار می‌گیرد، باید بسیارغلیظ باشد و به دیواره نچسبد و باعث خطای دید کاربر نشود.مایع  داخل ترازبه‌هیچ عنوان نباید تبخیر شود و به‌همین علتاز مخلوط کردن الکل و آتر به وجود می‌آید.

 

– محافظ کپسول: وظیفه‌ی این قطعه جلوگیری از ضربه دیدن کپسول حاوی مایع تراز می‌باشد. این قطعه از جنس تلق  یا شیشه است و به راحتی نمی‌شکند.

پیچ اتصال‌: این پیچ، قطعات مختلف تراز را به بدنه متصل می‌کند و مانع جدا شدن آن‌ها میشود.

-پیچ تنظیم: همه‌ی ترازها پیچ تنظیم ندارند. ازاین پیچ برای افقی کردن کپسول شیشه‌ای به کار می‌رود و بیشتر در ترازهای مدرج وجود دارد.

 

چگونه از تراز استفاده کنیم؟

در تراز‌ها حباب روی کپسول و درجه‌ای که در روی بدنه قرار دارد نشان‌ دهنده‌ی هم سطحی است. اگر حباب در بین دو خط موجود در بدنه محصور باشد، سطح مورد نظر تراز است. اگر حباب به سمت راست برود، سطح مورد نظر در قسمت چپ شیب دارد و اگر حباب به سمت چپ برود، سطح مورد نظر در قسمت راست شیب دارد.

راهنمای خرید تراز، چگونگی کار با تراز و انواع آن

انواع تراز

ترازها انواع مختلفی دارند و کارایی هر کدام از آن‌ها نیز مختلف است.

 

۱_تراز مدرج:این مدل تراز علاوه بر کنترل شیب، میزان انحراف آن را نیز نشان می‌دهد و دارای درجه بندی است.روی بدنه‌ آن اعدادی نوشته شده است که میزان قابلیت تفکیک را نشان می‌دهد.

 

۲_تراز غیر مدرج: این مدل تراز مناسب کنترل است و قابلیت تنظیم شدن را ندارد. این تراز درجه بندی ندارد و هنگامی که حباب در وسط دو خط موجود روی استوانه‌ی شیشه ای قرار می گیرد، نشانه‌ی تراز بودن سطح مورد نظر است.

 

۳_تراز افقی یک‌جهته:این تراز یک استوانه‌ی شیشه‌ای طولی دارد و اگر مدرج باشد برای کنترل شیبافقی سطح مورد نظر به کار می‌رود و اگر غیر مدرج باشد در جهت کنترل شیب عمودی سطح به کار می‌رود.

 

۴_تراز افقی دو جهته: این مدل تراز دارای دواستوانه‌ی شیشه‌ای است. یکی طولی و دیگری عرضی. این نوع تراز دارای دو مدل مدرج و غیر مدرج است و به کاربر این امکان را می‌دهد که هم به‌صورت عمودی و هم به‌صورت افقی سطوح را کنترل کند.

 

۵_تراز چهار گوش:این نوع تراز می‌تواند کار تراز دو جهته را انجام دهد و سطوح استوانه‌ای را نیز کنترل کند.

 

۶_تراز شیلنگی: این تراز‌ها یک شیلنگ به طول چند متر و دو استوانه شیشه‌ای مدرج شامل مایع داخلی تراز دارند. این تراز‌ها بیشتر در ساختمان سازی استفاده می‌شوند و با قرار دادن  استوانه‌های آن روی دو ستون، تراز بودن سطح بررسی می‌شود.

 

۷_تراز کروی: استوانه شیشه‌ای این تراز به شکل کروی است ومی‌تواند انحرافات را در جهات  مختلف نشان ‌دهد.این نوع تراز در دوربین‌ها نیز استفاده می‌شوند.

راهنمای خرید تراز، چگونگی کار با تراز و انواع آن

۸_تراززاویه سنج: این نوع تراز مقدار زاویه‌ی شیب سطوح را نشان می‌دهد.

 

۹_تراز میکرومتری: این نوع مجهز به میکرومتر است و میزان انحراف در هر متر را نشان می‌دهد.

 

راهنمای خرید تراز

شاغلانی که در شغل خود از تراز استفاده می‌کنند برای خرید تراز بهتر است مارک‌های نووا، نولان، استبیلا، کاپرو، استنلی و  رونیکس را خریداری کنند.دهکده ابزار یکی از برترین فروشگاه‌های ابزارفروشی آنلاین میباشد که شما میتوانید تمامی ابزارهای مورد نیازتان را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.