راهنمای خرید ساز برای شروع یادگیری موسیقی

مجموعه : گوناگون
راهنمای خرید ساز برای شروع یادگیری موسیقی

معمولا این سوال همه کسانی است که تازه به آموزشگاه موسیقی وارد می شوند یا کسانی که در کلاس ها ثبت نام می کنند با سوالات اینچنینی مواجه هستند : خصوصیات ساز خوب چیست ؟ چه مدل سازی باید تهیه کنیم ؟ آیا با قیمت مناسب می توان سازی استاندارد تهیه کرد؟ برای شروع چه سازی مناسب است ؟ از کجا می توان ساز استاندارد تهیه کرد؟ از کجا می شود فهمید ساز مشکلی ندارد؟

 

اگر شما نیز با چنین سوالاتی مواجه هستید می توانید جواب برخی سوالات خود را در مطلب زیر بگیرید.

برای روشن تر شدن قضیه باید چند مورد را در نظر داشته باشید.

ملاک های متعددی برای انتخاب در آموزشگاه موسیقی و از سوی اساتید وجود دارد که در زیر به مهم ترین آن اشاره می کنیم. مابقی بیشتر به سلیقه شما یا بودجه شما برای خرید مربوط است.

 

ساز مورد انتخابتان چیست؟

اینکه قصد یادگیری کدام ساز را دارید می تواند در انتخاب و خرید ساز فرق داشته باشد. اینکه ساز مورد نظر شما از ساز غربی است یا از سازهای ایرانی

 

سازهای ایرانی

سازهای ایرانی نظیر تار ، سه تار ، تنبک ، دف ، کمانچه ، نی ، سنتور و …

معمولا این دسته سازها به طور دست ساز ساخته می شود و در بسیاری موارد باید صدای ساز را شنید. در سازهای دست ساز (حتی در یک برند خاص ) گاهی صداهای متفاوتی از ساز می بینیم و دو ساز از یک سازنده گاهی اوقات تفاوت صدایی بسیاری با هم دارند.

 

به همین دلیل است که در انتخاب این سازها باید دقت بیشتری داشته باشید و اگر در تشخیص صدای ساز خیلی مهارت ندارید ادامه مطلب را بخوانید.

 

معمولا ساخت این سازها به این صورت است که به صورت دستی یا با استفاده از ابزارها و اندازه های دقیق انجام می شود و پس از تکمیل مراحل ساخت ، سازنده یا فرد متبحر در تشخیص صدا ، اقدام به تست ساز می کند.

 

در این مرحله سازهای بی کیفیت یا غیر استاندارد جدا می شوند و بقیه نیز بر اساس صدای بهتر و استاندارد تر طبقه بندی می شود.

 

در اینجاست که سازهای با کیفیت تر را از سوی سازنده سطح بندی می کنند و به صورت یک مهر ، دو مهر یا سه مهر و برخی اوقات با عبارت ویژه یا … دسته بندی می کنند.

 

به این ترتیب سازهای سه مهر ، ویژه یا … با کیفیت تر و یک مهر یا بدون مهر کم کیفیت تر می باشند.

 

برای خرید نیز می توانید بر اساس بودجه خود از بین اینها انتخاب نمایید.

 

نکاتی در مورد سازهای کلاسیک

اول از همه مشخص کنید که دقیقاً به دنبال چه هستید؟ آموزش گیتار؟ آموزش پیانو ؟ یا…. برای همه سازهای کلاسیک مانند ساز گیتار ، پیانو ، فلوت ، کیبورد ، سازدهنی ، ویولن ، ساکسیفون و … برند های مشخصی وجود دارد.

 

هر چند تعداد این برند ها و مدل های تولیدی بسیار فراوان و متفاوت است اما یک ویژگی مشترک در اینگونه سازها وجود دارد و آن هم این است که معمولا دست ساز نیستند.

 

همین موضوع باعث شده که معمولا در یک برند یا یک مدل خاص همیشه تقریبا یک کیفیت را شاهد باشیم. به همین دلیل با دانستن مارک و مدل ساز ، بهتر می توانید انتخاب نمایید.

 

پس با تحقیق در مورد سازی که می خواهید تهیه کنید و با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب آن می توانید بهتر انتخاب نمایید.

 

در اینجا خیلی مهم است که قابلیت هایی که از سازتان می خواهید را تعیین کنید و بر آن اساس انتخاب نمایید چرا که گاهی سازهای گران قیمت به دلیل امکانات اضافه است که شاید به دردتان نخورد.

 

برند هایی مثل یاماها ، هوهنر ، کاسیو و بسیاری برند های دیگر در تولید این ساز ها فعال هستند که مدل های بسیاری را تولید می کنند اما ممکن است برند تقلبی باشد یا اصلا خود ساز در اثر رطوبت یا … مشکلی پیدا کرده باشد.

 

تقلبی نخرید!

مساله ای که در این زمینه هست ، رواج تولید سازهای چینی است که تقریبا شامل تمامی برند های مشهور می شود و تشخیص اجناس چینی از اروپایی نیز بسیار مهم است.

 

بسیاری اوقات این اجناس با کیفیت های پایین تر در همه مدل ها عرضه می شود.

 

گاهی هم با توجه به بودجه می توان از همین مارک ها خرید کرد ولی باز هم تجربه یک فرد خبره در اینجا بسیار کمک کنند است.

 

در نهایت این صدای ساز است که باید تست شود که بسیاری اوقات هم می توان از بین سازهای متفرقه ساز خوبی یافت و گاهی هم برند های خوب امکان دارد در یک ساز یا مدل خاص مشکل داشته باشند.

 

معمولا اساتید یا مشاور خرید ساز چون سازهای مختلف را تست کرده است می تواند راهنمایی بسیار خوبی به شما بکند .( در این زمینه هیچ چیز بهتر از گرفتن یک راهنمایی خوب نیست)

 

در آموزشگاه موسیقی منظومه اساتید و مشاورین آموزشگاه سعی بر آن دارند تا با راهنمایی درست شما را در انتخاب بهتر و استاندارد تر ساز یاری نمایند.

 

منبع : وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه