روستای لافت قشم ابتدایی ترین روستای ایران در تور قشم

مجموعه : گردشگری
روستای لافت قشم  ابتدایی ترین روستای ایران  در تور قشم

اگر می خواهید سفری دلپذیر و تاریخی به جایی داشته باشید که هم کویر داشته باشد و هم دریا ، ما به شما روستای لافت قشم را توصیه می کنیم. تور قشم برای شما این امکان را فراهم می آورد که با این جزیره و روستای اعجاب انگیز و بی نظیر خلیج فارس از نزدیک آشنا شوید.

 

روستای لافت به روستای بادگیرها نیز موسوم است. همانند شهر یزد، از جاذبه های مهم گردشگری روستای لافت نوع معماری خانه های این روستاست که از دیرباز به علت نوع اقلیم این روستا ، هویتی خاص داشته است.

 

تاریخچه روستای لافت قشم :

بنابر اسناد تاریخی و حتی منابع موجود و زنده ی جزیره، روستای لافت یکی از مهم ترین بنادر و باراندازها بوده است و به طور خاص ، به نوعی پایتخت جزیره قشم نیز به حساب می آمده است. شغل غالب بومیان مردم لافت ، ماهیگیری و تجارت به وسیله ی قایق های کوچک و بزرگ تجاری بوده است که حتی تجار این منطقه با جاهایی مانند آفریقا و هند تجارت می کردند و در میان بومیان موجود، امروزه مردمی هر چند کم پیدا می شوند که به گویش های هند و افریقا و عربی تسلطی تعجب آور دارند.بومیان این منطقه غیر از گسترش تجارت فرهنگ و دین را نیز با خود به جاهایی که می رفتند می بردند و یکی از دلایل توسعه دین مبین اسلام در شبه قاره هندوستان ، همین تبادلات فرهنگی مذهبی بوده است. ما در تور قشم شما را با تاریخ کامل روستای لافت قشم آشنا خواهیم کرد . بندر لافت به نوعی اولین روستای ایران نیز به حساب می آید.اما هدفمان در اینجا گزیده گویی از تاریخ و جاذبه های روستای لافت قشم  است.

قسمت مهمی از تور قشم ارزان سفر باتو  که می خواهیم به آن اشاره کنیم ، جاذبه های گردشگری روستای لافت قشم است که بعضی از آنها دارای شهرت جهانی هستند.

 

جنگل های حرا:

 

از جمله جاذبه های گردشگری روستای لافت قشم جنگل های حرای این روستا می باشد. این جنگل به حدی معروف است که در سطح جهان ، مشهور است و از اماکن بسیار دیدنی جزیره قشم به حساب می آید. کتب تاریخی که از جهانگردان یونانی الاصل به دست آمده ، این مطلب را بیشتر برجسته می کند . در زمان یکی از آنان حدود قرن 3 میلادی نشانه هایی از این جنگل آبی را به دست می دهد و آن را از زیباترین جاهایی که دیده است ، بیان می کند. اما چرا جنگل حرا تا به این حد مشهور شده است. جواب آن را باید در بافت سبز و درختان این منطقه جویا شد. درختان جنگل حرای روستای لافت قشم بسیار نایابند. این دسته از درختان در برابر شوری آب مقاومت بالایی دارند و در تمام فصول سال نیز برگ هایی، سبز رنگ دارند. به علت این طراوت اقلیمی ، جنگل حرا همواره آشیانه پرندگان زیادی نظیر لک لک ، فلامینگو، مرغ “حواصیل” ، و همچنین جانوران آبزی مانند مارهای بزرگ دریایی ، خرچنگ و کلینک و شیله بوده است. در این آب ها انواع قورباغه را می توانید بیابید ، چه از نوع معمولی و بی آزار و چه قورباغه های قرمز خالدار سمی . به طور خاص جنگل حرا یکی از زیباترین و مرموزترین مناطق روستای لافت است که هر سال تعداد زیادی از گردشگران را در قالب تور قشم یا به صورت های دیگر به سمت خود می کشاند.

چاه های تلا؛ از جاذبه های:

 

همانطور که پیش از این گفتیم، روستای لافت قشم، در حقیقت اقلیمی کویری دارد. از قدیم بنا بر این بوده است که در شهر های کویری از آب انبار ها و قنات ها برای حفاظت و نگهداری از آب نازل شده از باران استفاده می شده است. اما از عجایب این است که در این روستا به جای مواردی که ذکر کردیم، چاه زده شده است! البته در سایر نقاط قشم آب انبارهای زیادی را می توانید ببینید ، اما علت این موضوع این است که چیزی در حدود 450 سال قبل نزول باران بسیار کم می شود. به همین علت سعی می شود چاه های باریکی حفر شود که آب باران را در خود نگه دارد ، چرا که آب انبار یا قنات می بایست سطح آبگیر زیادی داشته باشد و همچنین باران زیادی باید ببارد تا آنها را پر کند ، اما در چاه هایی با عمق بین سه تا شش متر نیازی به این موارد نیست.در آن زمان حاکم جزیره دستور می دهد که این چاه ها در مجاورت تپه هایی که در روستای لافت قشم وجود دارند حفر گردند تا آب باران را در خود ذخیره کنند. وجه تسمیه این چاه ها نیز از همین جا ناشی می شود. در حقیقت نام اصلی این چاه ها “تلاو” یا به زبان بومیان “تَلُو” می باشد . تل معنای شیب تپه را می دهد و آب یا”اُو” نیز به معنی آب است و مجموعا این لغت به این معناست که آبی که از تپه ها سرازیر می شود، درون چاه ها می ریزد.در تور قشم شما را با تاریخ کامل این چاه ها آشنا می کنیم .

 

قلعه پرتغالی ها

از دیگر جاذبه های گردشگری روستای لافت قشم می توان به قلعه پرتغالی ها ، قلعه نادری لافت، بام لافت و بسیاری جاهای دیدنی دیگر این منطقه اشاره کرد ، با ما در تور قشم همراه باشید تا هر چه بیشتر و بهتر با این جزیره سراسر رمز و راز و زیبایی آشنا شوید.