رژیم گیاهخواری 40 روزه

رژیم گیاهخواری 40 روزه

امروز با بررسی رژیم 40 روزه گیاه خواری با شما هستیم.

در مباحث امروز سعی می شود متد رژیم 40 روزه گیاه خواری دکتر کوهدانی به بحث گذاشته شود.

گیاهخواری قصد دارد مقدار کمی برنامه ریزی و تغییر مسیر در زندگی غذایی شما انجام دهد.

غذاهای مورد علاقه ی گیاهخواران:

کدو سبز و فلفل تفت داده شده

نخود سبز، لوبیای سفید، پیاز کوهی، و کاهو

سیب زمینی سیب زمینی شیرین و سالاد خیار

عدسی

ماکارونی با سبزیجات فراوان

سالاد غلات و سبزیجات

گرانولای خانگی و مقدار زیادی میوه غوطه ور

سالاد تخم مرغ

 

ما قرار است برنامه ی غذایی خود را تغییر داده و از پروتئین های مشابه استفاده کنیم مثل عدس و لوبیا. ما همیشه می توانیم از سبزیجات موجود در همان فصل استفاده کنیم و هزینه ها را کاهش دهیم.

 

با انتخاب گیاهخواری احتمالاً از سوالاتی که دائماً از شما پرسیده می شود متعجب می شوید:

گرسنه نیستی؟

مگر می شود گوشت و مرغ نخورد؟

چگونه در رستوران ها غذا می خورید؟

چگونه سیر می مانید؟

 

پاسخ به این سوالات آسان است. نه، من گرسنه نیستم. من در یافتن پروتئین واقعی کوشا هستم و خوشبختانه روش های بسیار زیادی، وجود دارد که بدون مصرف گوشت هم سیر می شوم.

 

نه، من مرغ نمی خورم ، اما مقدار زیادی لوبیا، آجیل و حبوبات به روش های مختلف می خورم. غذا خوردن در رستوران ها مطمئناً سخت نیست. سیر ماندن در طول روز به این صورت است که من همیشه یک مشت آجیل، یک سیب یا یک چوب پنیر در نزدیکی دارم.

 

به طور کلی، 40 روز گیاهخوار بودن بدون هیچ تقلبی حیرت انگیز خواهد بود.40 روز یک زمان مناسب برای احساس این تأثیرات شگفت انگیز و ایجاد برخی روال های خوب در وعده های غذایی است.

 

هنگامی که شما از رژیم غذایی گوشتی به یک سبک زندگی وگان تغییر سبک می دهید، بدن شما به حالت پاک سازی می رود. چیزی که هیچ کس به شما نمی گوید این است که بدن شما شروع به پاک کردن خود از تمام پروتئین های حیوانی مضر ذخیره شده در بدن می کند. این یعنی چی؟ هفته اول وگان بودن، بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید. مهم ترین نکته این است که مصرف غذاهای فرآوری شده را تا حد ممکن کاهش داده و رژیم غذایی تمیز داشته باشید. در طول 40 روز وگان بودن، تا آنجا که می توانید مصرف غذای فرآوری شده ی خود را به حداقل برسانید. همچنین چربی های سالم مانند آووکادو، روغن نارگیل، آجیل را به رژیم غذایی خود وارد کنید.

رژیم گیاهخواری 40 روزه

چند نکته که باید در این چهل روز رعایت کنیم

دلایل خوبی داشته باشید:

اگر می خواهید با جدیت گیاهخوار شوید، احتمالاً مدت زیادی به آن پایبند نخواهید شد نه به این دلیل که سخت است، بلکه به دلیل اینکه تغییر هر سبک زندگی یا تغییر عادت به کمی انگیزه نیاز دارد. ابتدا باید به این فکر کنید که چرا می خواهید گیاه خوار شوید و واقعاً به آن اعتقاد داشته باشید. بقیه کارها آسان خواهد شد.

 

مطالعه قبل از شروع هر کار جدیدی:

 قبل از شروع انجام هر کاری ابتدا در مورد آن مطالعه کنید. من پیشنهاد می کنم این کار را در مورد گیاه خواری هم انجام دهید. چند کتاب خوب از کتابخانه یا از دوستان گیاهخوار خود قرض بگیرید. همچنین سایت های تخصصی زیادی در مورد گیاهخواری وجود دارد.

 

دستور العمل های خوب پیدا کنید:

نیازی نیست که بیرون بروید و یک سری کتاب آشپزی جدید بخرید، اگرچه این مطمئناً یک گزینه ی خوب است اما باز هم، بسیاری از دستور العمل های عالی در سایت های گیاهخواری وجود دارد، که می توانید از آن ها استفاده کنید. فقط دستور العمل ها را مرور کنید، چند مورد را که واقعا خوب به نظر می رسند یادداشت کنید و تصمیم بگیرید چند مورد را امتحان کنید. شما بقیه ی زندگی خود را برای آزمایش سایر دستور العمل ها وقت دارید!

 

 هفته ای یک دستورالعمل امتحان کنید:

در این چهل روز که تصمیم به شروع گیاهخواری گرفته اید، پیشنهاد این است که فقط هفته ای یک دستور غذای گیاهی جدید را امتحان کنید. اگر آن را دوست دارید، آن را به مجموعه دستورهای اصلی خود که به طور منظم می خورید اضافه کنید. اگر دستور العمل آن چنان عالی نیست، هفته ی دیگر یکی دیگر را امتحان کنید. به زودی، شما یک لیست خوب از چند دستور العمل غذایی عالی خواهید داشت که دوست دارید آنها را بپزید و بخورید. می توانید دستورالعمل های غذایی گذشته ی خود را که دوست دارید نیز امتحان کنید، اما به جای استفاده از گوشت، از جایگزین های گوشت استفاده کنید. مثلا به جای اسپاگتی با گوشت از قارچ استفاده کنید. تقریباً برای هر نوع گوشت گزینه های جایگزین دیگری وجود دارد و می توانید آنچه را که معمولاً می خورید، بدون گوشت بخورید.

 

با گوشت قرمز شروع کنید:

من پیشنهاد می کنیم با یک تغییر تدریجی به گیاهخواری بپردازید. اگرچه می توانید همه ی کارها را یک باره انجام دهید اما تجربه نشان می دهد یک انتقال تدریجی بهتر عمل می کند. نیازی نیست همه گوشت ها را یک باره کنار بگذارید. با گوشت قرمز شروع کنید، سپس گوشت های دیگر. پس از چند هفته بدون گوشت قرمز، سعی کنید مرغ را کنار بگذارید.

 

رژیم گیاهخواری 40 روزه

لبنیات و تخم مرغ را در نظر بگیرید:

گیاهخواران در این مورد بسیار متفاوت هستند، بنابراین اگر گوشت را کنار بگذارید هیچ قانونی برای ترک لبنیات یا تخم مرغ وجود ندارد. آنچه را که برای شما مناسب است انجام دهید. اما اگر در این چهل روز به ترک گوشت عادت کرده اید و می خواهید کمی جلوتر بروید، می توانید تخم مرغ را هم کنار بگذارید.

 

مواد غذایی اصلی:

یک تمرین مفید تهیه ی لیستی از غذاهایی است که به طور منظم می خورید. برای صبحانه، ناهار، شام، دسرها و میان وعده ها چه غذاهایی می خورید و مواد تشکیل دهنده ی آن ها چیست. سپس به گزینه های گیاهخواری فکر کنید و یک لیست جدید تهیه کنید و آن را در معرض دید خود قرار دهید.

 

پروتئین کافی:

یک شایعه در مورد گیاهخواری این است که پروتئین کافی دریافت نمی کنید. در واقع، گوشت خواران معمولاً بیش از مقدار مورد نیاز پروتئین مصرف می کنند. نیاز به پروتئین برای یک بزرگسال متوسط ​​کمتر از چیزی است که مردم فکر می کنند. اگر رژیمی که شامل سبزیجات، غلات، لوبیا، آجیل، پروتئین سویا و موارد مشابه است، بخورید، پروتئین مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد. اشتباه دیگر این است که گفته می شود شما باید انواع پروتئین را در یک وعده غذایی (یا حتی یک روز) بخورید تا پروتئین کامل را از گیاهان دریافت کنید ولی در واقع، به شرطی که پروتئین های متنوعی (مانند پروتئین های ذکر شده در بالا) را طی چند روز بخورید، کافی است و پروتئین سویا، درست مثل گوشت، یک پروتئین کامل است.

 

سعی کنید بیشتر  به میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب و سایر غذاهای مغذی را بچسبید.

 

غذای سنتی:

یکی از نکات جالب در مورد گیاهخوار شدن این است که اغلب مردم را به امتحان غذاهای  سنتی جدید و جالب تحریک می کند (یا غذاهایی را که دوست دارند اما زیاد نمی خورند به آنها یادآوری می کند). غذاهای عالی گیاهخواری را می توان در سراسر جهان یافت، از ماکارونی ایتالیایی گرفته تا بسیاری از غذاهای هندی تا غذاهای تند تایلندی و  چینی.

 

به دوستان و خانواده بگویید:

اگر واقعاً گیاهخوار می شوید، باید با افرادی می شناسید و دوستشان دارید صحبت کنید. هنوز با آن ها غذا می خورید، در رستوران ها، در خانه ی آن ها، در اجتماعات، در محل کار خود و غیره همراه آنان هستید. بنابراین اگر همه ی آنان بدانند که شما چه کاری انجام می دهید بهتر خواهد بود. سعی نکنید گیاهخواری را به کسی تحمیل کنید، یا به کسی پند بدهید، اما در صورت علاقه ی آن فرد اطلاعات بیشتری به او بدهید.

 

از پیش برنامه ریزی کنید:

اگر می دانید در مسافرت یا مهمانی خبری از غذای گیاهی نیست بهتر است که یک بسته ناهار بسته بندی کنید یا چند میان وعده با خود داشته باشید. یک سفر تفریحی نباید منجر به این شود که شما به فست فود بروید یا گرسنه بمانید.

رستوران های گیاهی:

اکثر رستوران ها منوهای گیاهخواری دارند، یا می توانند در صورت درخواست شما یک غذای گیاهی برای شما طبخ کنند.

 

چگونه گیاهخوار شوید؟

در رژیم گیاهخواری چهل روزه ممکن است شما بخواهید به تدریج گوشت را حذف کنید یا از همان ابتدای کار این کار را انجام دهید.

ممکن است بهترین کار این باشد که ابتدا گوشت قرمز، سپس مرغ و ماهی را کنار بگذارید. یا ممکن است انبار خانه ی خود را به غذاهای گیاهی تغییر دهید.

همچنین می توانید روزهای خاصی از هفته را برای گیاهخواری انتخاب کنید، مانند تمرین دوشنبه های بدون گوشت. با عادت به پیروی از این رژیم می توانید روزهای بیشتری را آرام آرام اضافه کنید.

 

به چه مقدار پروتئین نیاز دارید؟

توصیه روزانه برای دریافت پروتئین 0.8 گرم در هر کیلوگرم (یا 0.36 اونس در هر پوند) از وزن بدن برای بیشتر بزرگسالان سالم است. این بدان معناست که اگر 135 پوند وزن دارید، روزانه به 49 گرم پروتئین نیاز خواهید داشت، اگرچه ممکن است بسته به سن و سطح فعالیت خود به پروتئین کم و بیش نیاز داشته باشید.

امیدواریم این محتوا از وب سایت دکتر کوهدانی مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد.