سئو تکنیکال برای وب سایت های فروشگاهی

مجموعه : مجله خبری
سئو تکنیکال برای وب سایت های فروشگاهی

وب سایت های فروشگاهی با سرعت بسیار زیادی رو به رشد هستند. حیطه ای که سردمدار آن در ایران دیجی کالا می باشد.

هرچند فروشگاه های اینترنتی کوچک با رعایت استراتژی های بازاریابی مناسب می توانند سهم عادلانه ای از مشتریان را به دست آورند.

اگر شما قصد طراحی فروشگاه اینترنتی را دارید باید به این نکته توجه کنید که سئو تکنیکال برای بهبود جایگاه شما در نتایج جستجو بسیار مهم می باشد.

در این مقاله 12 مورد را در مورد سئو تکنیکال بیان می کنیم که می تواند رتبه شما و ترافیک ورودی وب سایت شما را افزایش دهد.

 

کلمات کلیدی طولانی را جدی بگیرید

کلمات کلیدی طولانی (Long tail keyword) ممکن است ترافیک زیادی را به وب سایت شما نیاورد، اما این عبارت باعث افزایش مشتریان شما می شود زیرا به شما این امکان را می دهد تا قصد مصرف کنندگان را به درستی درک کنید.

 

به عنوان مثال کلمه کلیدی “روسری ابریشم قواره بزرگ” به نسبت کلمه روسری این مزیت را دارد که متوجه می شویم کاربران دنبال چه چیزی هستند.

 

شما فرصت های زیادی برای استفاده از این کلمات در تگ های Title، meta description و توضیحات محصولات دارید.

 

درباره عبارت های مختلف اسم یک محصول که مردم از آن ها برای پیدا کردن یک محصول خاص استفاده می کنند، فکر کنید و بهترین عبارت کلیدی طولانی را برای محصول خود انتخاب نمایید.

 

فرض کنید فروشگاه اینترنتی شال و روسری دارید و یک گروه محصول شما روسری ابریشم می باشد. برای نام گذاری محصولات دو حالت وجود دارد:

 

در حالت اول می توانید محصولات را با کد نام گذاری کنید:

روسری ابریشم 01، روسری ابریشم 02، روسری ابریشم 03 و ….

 

حالت دوم به این شکل می باشد که از ویژگی های محصول برای نام گذاری آن ها استفاده کنید:

روسری ابریشم قواره بزرگ، روسری ابریشم مشکی طلایی، روسری ابریشم دوردوزی شده

طبیعتا حالت دوم می تواند عبارت کلیدی طولانی را به درستی برای شما پیاده سازی کند و صفحات مربوط به جزییات محصول، صفحه هدف این عبارات می شود.

 

از تگ Title و meta description یکتا استفاده کنید

برای هر صفحه محصول از title و meta description یکتا استفاده کنید و سعی کنید که از کلمه کلیدی هدف آن صفحه در تگ های عنوان و تگ متا توضیحات استفاده کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای نوشتن بهترین META DESCRIPTION برای سئو را مطالعه کنید

 

به عنوان مثال “روسری ابریشم قواره بزرگ با بهترین قیمت و کیفیت عالی را از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا خریداری نمایید و از تخفیفات ما استفاده کنید.” می تواند یک meta description خوب باشد.

 

اگر تعداد محصولات فروشگاه شما زیاد است از طراح وب سایت خود بخواهید تا به صورت اتوماتیک تگ title و meta description برای هر صفحه تولید شود.

 

ساختار سایت را بررسی کنید

ساختار سایت باید به گونه ای باشد که کاربران به راحتی بتوانند به محتوای سایت دسترسی پیدا کنند. کاربران حداکثر با سه کلیک باید بتوانند به صفحات مهم دسترسی پیدا کنند. این مورد یکی از مواردی است که در زمان طراحی سایت باید به آن توجه کنید تا در آینده به مشکل نخورید.

 

استاندارد ساختار صفحات به این شکل می باشد:

صفحه اصلی –> گروه های کالا –> زیر گروه ها –> محصولات –> صفحه جزییات محصول

در سایت های کوچکتر که گروه های کالا محدودتر است، زیر گروه ها ممکن است حذف شوند.

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که هر محصول فقط زیر مجموعه یک گروه یا یک زیر گروه باشد.

 

ساختار url ها نیز باید کاملا شفاف باشد:

Good URL: www.example.com/brand/category/product_name

Bad URL: www.example.com/brand/nsalkjdhsfha

به عنوان مثال اگر شما یک گوشی آیفون مدل x در سایت دارید، url صفحه محصول باید به این شکل باشد:

www.example.com/apple/iphone/iphon-x

یا

www.example.com/iphone/iphone-x

پیشنهاد می شود که سعی کنید تعداد کاراکترهای url کمتر از 160 کاراکتر باشد.

 

از تگ canonical استفاده کنید

گاهی اوقات در برخی از فروشگاه های آنلاین بزرگ، صفحات برخی از محصولات، از چند صفحه گروه قابل دسترسی می باشند. در این مواقع معمولا برای یک صفحه محصول چند url مختلف وجود دارد.

در این مواقع گوگل این صفحات را دو صفحه متفاوت با یک محتوا در نظر می گیرد که منجر به جریمه سایت خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق باید از تگ Canonical استفاده کنید.

این تگ ساده html به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه از صفحه، آدرس اصلی می باشد و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. این تگ را نه تنها در صفحه محصولات بلکه بهتر است در همه صفحات سایت استفاده نمایید. یکی از اتفاقات رایج در فروشگاه های اینترنتی آدرس های متفاوت صفحه اصلی می باشد که با این تگ این مشکل حل خواهد شد.

 

بودجه خزنده را در سایت خود بهبود دهید

تعداد صفحاتی از سایت شما که ربات های گوگل هر روز در آن ها می خزند، بودجه خزیدن سایت شما نام دارد.

بودجه خزیدن کم ممکن است تاثیر منفی در رتبه بندی سایت شما داشته باشد. شما می توانید از طریق search console گوگل بودجه خزیدن سایت خود را بررسی کنید.

به منظور افزایش بودجه خزنده کارهای زیر توصیه می شود:

ساختار لینک دهی سایت را بهینه کنید. (برای اطلاعات بیشتر مقاله تاثیر لینک سازی داخلی برای سئو را مطالعه کنید.)

تعداد بک لینک های سایت خود را افزایش دهید.

محتواهای تکراری را پاک کنید.

Site map را بروز رسانی کنید.

 

وب سایت را جهت شناسایی و اصلاح لینک های خراب بررسی کنید.

با استفاده از پنل جدید search console می توانید خطاهای http صفحات خود را شناسایی و اصلاح کنید.

این ارور از خانواده ارورهای 400، 300 و 500 می باشند.

صفحات وب سایت خود را برای شناسایی صفحاتی که تگ title ندارند یا تکراری می باشد بررسی کنید. متن جایگزین تصاویر (alt)، تگ های H1، تگ های meta description را نیز بررسی کنید.

 

واسط کاربری سایت را برای موبایل بهینه کنید.

واسط کاربری در mobile first index یکی از پارامترهای مهم سئو می باشد.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما کاربر پسند می باشد و به کاربران این اجازه را می دهد تا محصولات را به راحتی پیدا کنند و عملیات خرید را انجام دهند.

شما باید از گرافیک، تصاویر، انیمیشن و دکمه های مناسب استفاده کنید. امروزه دیگر داشتن وب سایت واکنش گرا (responsive) کافی نیست. از طراح سایت خود بخواهید که وب سایت شما را بر اساس اصول mobile first index طراحی کند، زیرا برای ایندکس شدن وب سایت شما در نتایج جسجو موبایل موبایل بسیار مهم است.

سئو تکنیکال برای وب سایت های فروشگاهی

همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که 52.2 % کاربران وب سایت های دنیا در سال 2018 از طریق موبایل بوده اند. این آمار بر اساس حوزه کاری وب سایت متفاوت می باشد اما کلیت این آمار رو به افزایش است.

 

تصاویر را با متن های جایگزین بهینه کنید.

تصاویر یکی از المان های حیاتی در یک وب سایت فروشگاهی می باشند. تمامی تصاویر باید متن جایگزینی (Alt) داشته باشند که توضیحی شفاف درباره محصول می دهد.

 

به عنوان مثال، تصویر محصول روسری ابریشم قواره بزرگ باید متن جایگزینی به این شکل داشته باشد: “روسری ابریشم قواره بزرگ زمینه مشکی برند میس اسمارت”

همیشه از متن جایگزین توصیفی استفاده نمایید. نه تنها ربات های گوگل بلکه مشتریان نیز زمانی که تصویر محصول کامل باز نمی شود این متن ها را می خوانند.

 

صفحات محصولات تمام شده را ریدایرکت کنید.

بسیاری از فروشگاه های آنلاین تعدادی صفحه محصول ناموجود دارند.

هرچند از بین بردن صفحات این محصولات کاری عادی به نظر می رسد، اما انجام این کار و نمایش صفحه 404 به کاربران تاثیر منفی بر روی نتایج جستجو دارد.

به جای این کار می توانید صفحه محصول ناموجود را به مربوط ترین محصول موجود دیرایرکت کنید.

اگر محصول ناموجود اعتبار خوبی دارد از ریدایرکت 301 استفاده نماید. در غیر این صورت می توانید از ریدایرکت 302 استفاده ککنید.

به گوگل اجازه دهید تا url جدید را نیز ایندکس کند.

 

محتوای یکتا برای هریک از صفحات محصولات تولید کنید

جدا از بحث محتوای تکراری در صفحات، اگر محتوای صفحات شما شبیه به هم و کپی شده از یکدیگر باشد، تاثیر منفی در تجربه کاربر دارد.

علاوه بر اینکه محتوای محصولات را به صورت یکتا تولید می کنید، سعی کنید از لحن جذاب تری در محتوای خود استفاده کنید.

اگر شما صفحات محصول زیادی دارید و نمی توانید محتوای همه آن صفحات را بررسی کنید، سعی کنید محتوای یکتا برای آن دسته از محصولاتی که ترافیک بیشتری دارند ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید استفاده از تگ noindex نیز می تواند راهکاری برای صفحاتی که محتوای تکراری دارند، باشد.

 

صفحات محصولات جدید را بهینه کنید

شما احتیاج دارید که مدام صفحه محصول جدید به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید. در این بین مراقب باشید که به روش های بهینه سازی خود پای بند باشید.

از کلمات کلیدی طولانی در Title و description و h1 صفحه استفاده نمایید و مواردی که در مورد متن جایگزین تصاویر ذکر شد را حتما اعمال کنید.

سعی کنید که حتما محتوای صفحات جدید، تکراری نباشد. برای اینکه محتوای جدید برای محصولات تولید کنید، بهتر است چند نفر کار تولید محتوا برای صفحات محصولات را انجام دهند.

مطمئن شوید که صفحات جدید نیز به اندازه سایر صفحات بهینه شده باشند.

 

از آخرین تکنولوژی ها استفاده کنید.

همیشه از آخرین تکنولوژی ها در فرایند طراحی وب سایت خود استفاده کنید تا فروشگاه اینترنتی شما در مقابل نفوذ هکر ها و پایین آمدن مقاوم باشد.

 

همچنین این موضوع به رشد رتبه های شما در نتایج جستجو نیز کمک می کند. اگر از سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس استفاده می کنید مطمئن شوید که همه پلاگین ها به روز باشند. به روز کردن پلاگین ها ممکن است باعث ایجاد تداخل با سایر پلاگین ها شود، از این حتما با طراح سایت خود در این باره مشورت کنید.

 

این مقاله برگرفته از مقاله سئو تکنیکال برای وب سایت های فروشگاهی از وب سایت زاوش بود.

 

منبع: https://zavoshsoftware.com/page/technical-seo-for-ecommerce