شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ: سرمایه گذاری استارتاپ ها

مجموعه : دانش و فناوری
شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ: سرمایه گذاری استارتاپ ها

شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ

 

اسمارت آپ یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر است که مأموریت خود را سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها، در مرحله Early Stage، تعریف کرده است. شرکت اسمارت آپ از سال 1394 کار خود را شروع کرده و تاکنون بر روی استارتاپ های مختلفی سرمایه گذاری کرده است. در ابتدا عمده سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ در استارتاپ حوزه سرویس و خدمات بود اما با گذشت زمان جنبه‌های دیجیتالی پرتفولیو تقویت و سرمایه گذاری در این استارتاپ ها افزایش شد.

 

 

سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital) چیست؟

فرض کنیم شما کارآفرینی هستید که قصد داریدنخستین استارتاپ خود را راه بیاندازید. کارتان را از یک ایده شروع کرده، یک اولیه ساخته و سپس، برای گرفتن بازخورد، با چند مشتری بالقوه مصاحبه کرده‌اید. اکنون آماده هستید که ایده‌ی خود را به یک شرکت واقعی تبدیل کنید. اما یک مشکل باقی است؛ برای راه‌اندازی یک شرکت سرمایهنیاز دارید. اینجا است که سرمایه گذاری خطرپذیر معنا پیدا می‌کند.به‌طورمعمول، سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital) یا سرمایه گذاری جسورانه مهم‌ترین منبع تأمین سرمایه برای استارتاپ ها است. سرمایه گذاری خطرپذیر عبارت است از تأمین سرمایه استارتاپ ها و کسب‌وکارهای نوپایی که مستعد رشد هستند.

 

سرمایه گذاری در استارتاپ ها

عموم مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند سرمایه گذارهای خطرپذیر تنها روی ایده و تیم سرمایه گذاری می‌کنند. اما واقعیت این است که آن‌ها بر روی صنعت‌های خوب، یعنی صنعت‌هایی که در کل نسبت به بازار رقابتی‌تر هستند تمرکز می‌کنند. مثلاً سال ۱۹۸۰ حدود ۲۰% از سرمایه گذاری‌های خطرپذیر به صنعت انرژی اختصاص داشت. اما اخیراً جریان سرمایه‌هابه‌سرعت از مهندسی ژنتیک، فروشگاه‌های تخصصی و سخت‌افزار کامپیوتر به سی‌دی‌رام‌ها، مولتی‌مدیا، مخابرات و شرکت‌هاینرم‌افزاری تغییر جهت پیدا کرده است. این روزها بیش از ۲۵% از پرداخت‌ها به محیط اینترنت اختصاص دارند. در حقیقت، مهم نیست کارآفرین چقدر مستعد یا کاریزماتیک است؛ اگر او در شاخه‌ای از صنعت فعالیت کند که نرخ رشدش پایین باشد، سرمایه گذارهای خطرپذیر حمایتش نمی‌کنند. سرمایه‌هامعمولاً به سمت شرکت‌هایی سرازیر می‌شوند که در آینده نزدیک احتمال رشد داشته باشند.

 

در طول این مقطع پرشتاب رشد، واقعاً دشوار است که برنده‌های نهایی را از بازنده‌ها تشخیص دهیم؛ چون عملکرد مالی و نرخ رشدشان کاملاً نزدیک به هم است. در این مرحله تمام شرکت‌ها سعی می‌کنند محصولاتشان را به بازارهایی که برای محصول عطش دارند عرضه کنند. درنتیجه چالش اساسی سرمایه گذارهای خطرپذیر در این است که تشخیص بدهند کدام مجموعه‌ها صلاحیت دارند که به تقاضای رو به رشد بازار پاسخ بدهند.

 

اسمارت آپ یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر است که مأموریت خود را سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها، در مرحله Early Stage، تعریف کرده است. اسمارت آپ در سال 1394 شروع به کار کرده و تاکنون بر روی استارتاپ های مختلفی سرمایه گذاری کرده است. در ابتدا عمده سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ در استارتاپ حوزه سرویس و خدمات بود اما با گذشت زمان جنبه‌های دیجیتالی پرتفولیو تقویت شد و سرمایه گذاری در این استارتاپ ها افزایش یافت.