صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه می‌باشد.

اما اصلا چرا این صندوق‌ها را انتخاب کنیم؟ چه مزیتی دارند؟ بازدهی آن‌ها به چه صورت است؟

 

سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا صندوق

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها ریسک پایین‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار بورس داشته چرا که سرمایه‌گذار در سبد‌های متنوعی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و از همین جهت مطمئن‌تر است.

به دلیل ویژگی و مزیت‌هایی که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک دارد بعضا افراد تمایل و رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها دارند.

این نکته را هم باید در نظر گرفت که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضامن نقد‌‌شوندگی دارند اما سود تضمین‌شده‌ای ندارند.

 

کدام صندوق مناسبت‌تر و بازدهی بیشتری دارد؟

صندوق‌ها بر اساس نوع فعالیت، میزان ریسک و همچنین ترکیب دارایی‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای انتخاب کردن مناسب‌ترین و بهترین صندوق سرمایه‌گذاری باید در قدم اول با هر کدام از آن‌ها آشنا باشید:

سرمایه‌گذاری پرریسک چیست؟ بازدهی 300 درصدی آن‌ها شایعه است یا واقعیت؟

 

انواع صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متنوعی دارند اما افراد با توجه به ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظاری خود اقدام به انتخاب یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت:

کم ریسک‌ترین نوع صندوق سرمایه‌گذاری است و دارای سودی معقول می‌باشد و روش خوبی برای ورود افراد تازه‌ وارد به بازار سرمایه می‌باشد.

 

صندوق با سود ماهانه چیست؟ چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟

 

صندوق‌های سهامی:

ریسک بالاتری نسبت به صندوق با درآمد ثابت و مختلط دارد. به دلیل اینکه ذات بازار سهام نوسانی می‌باشد. همچنین اگر شرایط بازار سرمایه خوب باشد بازدهی قابل توجهی نسبت به صندوق‌های دیگر خواهد داشت چرا که ترکیب دارایی این صندوق‌ سهام شرکت‌های در بورس می‌باشد.

در صندوق‌های سهامی سود حاصل از سرمایه‌گذاری، تنها ناشی از افزایش قیمت واحد‌های صندوق بوده و تقسیم سود دوره‌ای ندارد.

 

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط:

این صندوق سرمایه‌گذاری ترکیبی از قسمتی از سهام شرکت‌های بورسی و قسمت دیگر سپرده گذاری در بانک می‌باشد با‌ توجه به ترکیب دارایی صندوق سرمایه‌گذاری مختلط این‌طور به نظر می‌رسد که بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد‌ دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چون ترکیبی از صندوق‌های سهامی و صندوق‌هایی با درآمد ثابت می‌باشد زیان کمتری را در دوران رکود احتمالی وارده بر کشور خواهد داشت.

صندوق مختلط معمولا دارایی خود را با نسبتی تقریبا برابر در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و همچنین اوراق بهادار کم‌ریسک مانند اوراق خزانه و اوراق بدهی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند. به همین دلیل ریسک و بازدهی این صندوق از صندوق‌های سهامی کمتر و از صندوق‌های با درآمد ثابت بیش‌تر است.

 

سرمایه گذاری در صندوق سهامی برای چه افرادی مناسب تر است؟

این بازار در بلندمدت بازدهی خوب و معقولی دارد پس برای افرادی که افق چشم‌انداز مالی بلندمدت و در عین حال ریسک‌پذیر و آستانه‌ی تحمل آن‌ها کشش کاهش بازدهی موقت را دارد، مناسب است.

 

سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم از طریق سرمایه‌گذاری صندوق مشترک

صندوق‌های مذکور با نقش واسطه مالی سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را به حالت غیر مستقیم تبدیل می‌کنند و به همین منظور رشد کمی، کیفی، توسعه پایدار بازار سرمایه و تشویق ورود افراد غیر‌حرفه ای بالا می‌رود و همچنین با توجه به سبد‌های متنوعی که در صندوق‌ها وجود دارد و هر کدام اهداف مربوط به خود را دارند موجب کسب بازدهی مناسب و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهد شد.

نحوه‌ی خرید و فروش صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک به چه صورت است؟

 

مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری

برای مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری علاوه بر بررسی کردن بازدهی آن‌ها باید به پارامترهای زیر هم توجه داشته باشیم:

 

-دارایی تحت مدیریت:

که به آن (AUM) مخفف کلمه  Asset Under Management هم می‌گویند کل بازار، مقدار سرمایه‌گذاری است که یک فرد یا یک نهادی به نمایندگی از مشتریان مدیریت می‌کند.

 

-ضریب آلفا:

 یکی از فاکتور های عملکرد سرمایه‌گذاری است و تعیین کننده ی مقدار بازدهی مازاد یک صندوق نسبت به شاخص بازار را نشان می‌دهد.

 

-ضریب بتا:

یکی از مقیاس و شناخت ریسک سرمایه‌گذار با ضریب بتا معلوم می‌شود و به منظور اندازه‌گیری نوسانات است.

در واقع ضریب بتا مشخص کننده‌ی این موضوع است که ریسک سرمایه‌ای که می‌کنید نسبت به بازار چه وضعیتی دارد و طبق آن بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

هم‌بستگی با رشد خالص

-هم‌بستگی با افت شاخص

در این بررسی‌ها مقایسه‌ی ضریب بتا بین بازارهای مختلف نقش موثر‌تری دارد همچنین برای سرمایه‌گذاری با پول اندک باید فاکتورهای دیگر از جمله NAVهم در مقایسه خود وارد کنید.

 

سود صندوق از کجا تامین میشود؟

سود تقسیمی :Dividendبه مقدار از سودی گفته می‌شود که به هر سهم تعلق می‌گیرد و بین سهامداران تقسیم میشود.

افزونی قیمت سهام صندوق: زمانی که ارزش پرتفوی صندوق افزایش پیدا می‌کند، متقابلا خالص ارزش دارایی‌های صندوق هم بالا می‌رود که به آن NAV گفته می‌شود.

 

مزیت ها و معایب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

یکی از مزیت های مهم این صندوق این است که توسط تحلیل‌گران و افراد حرفه‌ای نظارت می‌شود و همین امر باعث سرمایه‌گذاری افراد غیر‌حرفه‌ای و همچنین سرمایه‌گذاری با وجه اندک می‌شود.

با توجه به اعتبار و ارزش این شرکت‌ها و نظارت دقیق بر آن امنیت بالایی را دارا است و باعث می‌شود ریسک آن به حداقل برسد.

تنوع و وجود صندوق‌های متفاوت از دیگر مزیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که خطر ریسک را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد و همچنین سبب میشود اهداف مالی شما با احساس آسودگیتان هم‌راستا و هم‌سو باشد.

همان‌طور که مدیریت و نظارت یکی از مزیت‌های صندوق به شمار می‌آید یکی از معایب آن هم است چرا که ممکن است مدیران حرفه‌ای به فکر منافع خود باشند به خصوص اگر درآمد آن‌ها ارتباطی با سود صندوق نداشته باشد.

تنوع زیاد و تضاد منافع باعث کاهش بازده سرمایه‌گذار می‌شود.

 

افق زمانی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

هر سرمایه‌گذار با توجه به هدف و راهبردی معاملاتی خود، به صورت کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کند. اما در خصوص به‌کارگیری از صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است دید بلندمدت داشت تا اگر بازار در کوتاه مدت در شرایط اصلاحی قرار گرفت ضرر صورت نگیرد.

 

تفاوت صندوق ETF با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

ساختار صندوق ETF همانند صندوق مشارکت است اما بر خلاف صندوق مشترک مزیت نقدشوندگی سریع‌تری دارند چرا که می‌توان واحد‌های ETF را مانند سهام در طول روز معامله کرد.

 

نتیجه

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک متقاضیان زیادی دارد اما باید توجه داشت که تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با یک هدف و مقصود طراحی نشده‌اند و به همین جهت مناسب با این اهداف ریسک‌های متفاوتی هم با خود به همراه می‌آورند پس با توجه به این موضوع و پیچیدگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک لازم است که میزان ریسک هر صندوق را یررسی و استراتژی مربوطه خود را انتخاب کرده و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.