آشپزخانه ای با طراحی به سبک اسکاندیناوی

آشپزخانه ای با طراحی به سبک اسکاندیناوی

در مقاله ای که جدیدا در خبرگزاری عصر ایران منتشر شد، به تفاوت اصلی سبک اسکاندیناوی و سبک مینیمال پرداخته شد. در اینجا قصد داریم با تاثیر از این مقاله به چهار اصل مهم سبک اسکاندیناوی که بعنوان فرزند سبک مینیمال شناخته می‌شود، بپردازیم.

 

استفاده از حداقل وسایل با بیشترین کاربرد

برای اینکه آشپزخانه اسکاندیناوی از اصول مینیمال پیروی کند؛ برای طراحی آشپزخانه  باید از کمترین وسایل با بیشترین کاربرد استفاده کنیم. به طور مثال استفاده از وسایل کم حجم تر مثل گاز رومیزی و فر با نصب توکار است. سایر وسایل اشپزخانه مثل میز صبحانه نیز باید در کمال سادگی انتخاب شوند.

همچنین استفاده از وسایل تک رنگ باعث می‌شود ذهن اشفته نشود و احساس سادگی و راحتی که یکی از اصول زراحی به سبک مینیمال است بکند.

 

آشپزخانه سفید، با یک کنتراست رنگی عالی

به نقل از برنا نیوز فرق عمده سبک مینیمال و اسکاندیناوی در نمایش شور و احساسات و نمایش احساس گرمای آشپزخانه در سبک اسکاندیناوی است. برای نمایش تقابل علیه سرما، در آشپزخانه های با سبک اسکاندیناوی محیط کلی آشپزخانه یعنی دیوار ها و کابینت‌ های سفید انتخاب می‌کنند و فقط بعضی از اجزا را رنگی مکمل مثل مشکی که کاملا با سفید در تضاد باشد استفاده می‌کنند. در این عکس تقابل رنگ سفید و سرمای دیوارها با استفاده از احساس گرمای یک گاز صفحه‌ای مشکی رنگ، به خوبی به نمایش گذاشته شده است.

آشپزخانه ای با طراحی به سبک اسکاندیناوی

ایجاد کنتراست رنگی در ارتفاع های مختلف

در آشپزخانه های کوچک برای فریب دادن چشم بهتر است در سطوح ارتفاعی مختلف کنتراست های رنگی به وجود بیاوریم. همانطور که در این عکس مشاهده می‌کنید، دو سطح ارتفاعی با کنتراست های رنگی ایجاد شده است. یکی رنگ سطح ارتفاعی بالاتر با کنتراست سفید-مشکی – استیل،(بین کابینت-فر-یخچال) و دیگری کنتراست مشکی- سفید-رنگی (بین گاز-کابینت-فرش)

این کار با چشم بازی می‌کند و باعث می‌شود تصور کنیم آشپزخانه از آن چیزی که هست بزرگتر دیده می‌شود.

 

استفاده از متریال چوب در آشپزخانه

در آشپزخانه های اسکاندیناوی عنصر چوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوریکه تلاش می‌کنند حتما از یک عنصر چوبی در طراحی استفاده کنند. خیلی خوب است اگر برای طراحی آشپزخانه در کنار رنگ غالب سفید، از کفپوش چوبی، یا میز و صندلی چوبی و یا رو کابینتی چوبی استفاده کنیم.

گاهی از کابینت‌های چوبی باز برای طراحی این نوع آشپزخانه ها استفاده می‌شود. با این کار علاوه بر استفاده از عنصر چوب، حس حضور در یک آشپزخانه گرم و ساحلی نیز به بیننده القا می‌شود. در واقع این کار به طور فلسفی در تضاد با مفهوم اصلی طراحی به سبک مینیمال است. چون در طراحی مینیمال اصل بر بی احساسی و سرد بودن فضاست. ولی با اینکار تضاد با این اصل هدف گرفته می‌شود.

 

استفاده از هنر پست مدرن یا ترکیب مدرن و سنتی

استفاده از یک تابلو هنری یا یک پرتره در آشپزخانه هایی که به سبک مینیمال طراحی می‌شوند یک امر طبیعی است. در این نوع طراحی در کنار اجزای مدرن آشپزخانه مثل یخچال و فر دیجیتالی، یک وسیله هنری با قدمت مثل یک ظرف برنجی یا یک پرتره قدیمی در آشپزخانه استفاده می‌شود. این کار نیز فلسفه اصلی طراحی به سبک اسکندیناوی یعنی استفاده از کنتراست و تضاد (در اینجا تضاد مفهومی) به کار گرفته می‌شود. در این مقاله با طراحی مینیمال و اسکاندیناوی برای آشپزخانه آشنا شدید. این مقاله براساس مقاله ای که جدیدا در برنانیوز چاپ شد نوشته شده است. و در آن از ایده اصلی طراحی به سبک اسکاندیناوی، که ایجاد کنتراست ظاهری یا مفهومی در فضای اشپزخانه است، استفاده شده است. برای استفاده از این نوع طراحی با در نظر گرفتن این اصل می‌توانید از خلاقیت خودتان نیز بهره ببرید.

برچسب‌ها: