طرز درست کردن ترشی بندری

طرز درست کردن ترشی بندری

ترشی یکی از مواد غذایی پرطرفدار و خوشمزه مخصوصا در بین ایرانیان است که با انواع مختلفی که دارد طعم متفاوتی به غذا می دهد.

 

مواد لازم برای تهیه ترشي بندري: 

 تمرهندییک بسته
 موسیرپنجاه گرم
هویجسه عدد
 خیارسه عدد
رب انار ترش یک لیوان
بادمجان متوسط  سه عدد
سیریک بوته
کرفس 3-2 شاخه
گل کلمیک کیلو
  فلفل سبز ریزپنجاه گرم
سیب زمینی ترشینیم کیلو
ادویه ترشییک تا دو قاشق سوپ خوری
گوجه فرنگی کالپنج عدد
آب گوجه فرنگی غلیظیک لیوان
سبزی معطر خرد شده (نعنا، گشنیز، مرزه، ترخون)یک لیوان

 

طرز تهیه ترشي بندري:
1)  فلفل های سبز قلمی را با کمی سرکه و نمک بجوشانید تا نرم شود.

 

2) تمرهندی  را درون ظرفی ریخته و مقداری سرکه روی آن بریزید و به طور کامل هم بزنید، سپس آن را درون یک صافی بریزید و هسته های آن را جدا کنید.

 

3) گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد کنید.

 

4)  هویج ها  و سیب زمینی ها  و سیرها  را پوست بـِکـَنید و ریز خرد کنید.

 

5) برگ های کرفس  را جدا کنید و آن ها را هم به اندازه هویج خرد کنید.

 

6) خیارها را (بدون پوست گرفتن) خرد کنید و در صافی بریزید؛ مقداری نمک روی آن بپاشید و 3-2 ساعت صبر کنید تا آب اضافی آن برود.

 

7) موسیرهای خشک را به مدت 6- 5 ساعت در آب خیس کنید، 3-2 بار بشویید، ریشه ها و قسمت های زاید آن را بگیرید و به صورت درسته یا ریز شده استفاده کنید.

 

8)  بوته های گل کلم  را از هم جدا کنید و به طور کامل ریز کنید.

 

9)  سبزی های معطر خرد شده ی ترشی را با تمامی مواد بالا مخلوط کنید.

 

10)  بادمجان ها را با پوست یا بدون پوست به صورت دلخواه به شکل حبه قند خرد کنید و با کمی سرکه بجوشانید تا نرم شود؛ سپس به همان صورت که داغ است به بقیه مواد اضافه کنید  و به طور کامل مخلوط کنید.

 

11)  ادویه ترشی ، رب انار، آب گوجه فرنگی غلیظ شده و تمرهندی رقیق شده با سرکه را به مخلوط اضافه کنید.

 

12)  مخلوط آماده شده را درون ظرف مخصوص ترشی بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید تا روی آن را بپوشاند.

 

13) نمک را هم به میزان دلخواه به ترشی بیفزایید. استفاده از مقدار بیشتری نمک در صورتی که شور نشود، مدت و کیفیت نگهداری ترشی را بیشتر خواهد کرد.

 

آیا میدانستید که:
ترشی یکی از چاشنی‌های بسیار معروف است کە بسیار از خانواده‌های ایرانی آن را در کنار بعضی غذاهای سنتی نظیر آبگوشت و لوبیاپلو قرار داده و از طعم دلچسب آن لذت می‌برند.

 

برخی معتقدند کە سابقه ترشی انداختن بە ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و حتی از ۲ هزار سال پیش در هند ترشی شور و خیار شور مصرف‌ می‌شده است.

 

اغلب ترشی‌ها از سبزیجات مختلفی نظیر گل‌کلم، هویج، کلم‌پیچ، خیار و… تشکیل شده‌اند کە البته بعضی از ویتامین‌های آن بر اثر محیط اسیدی ترشی، بە مرور زمان تخریب می‌شود.

 

با این حال مصرف ترشی در بین خانواده‌های ایرانی بسیار فراگیر است و بسیار از خانواده‌ها در منزل اقدام بە تهیه آن می‌کنند. حتی در فصل ترشی انداختن بسیار‌ها از این طریق کسب در آمد می کنند و سطل‌های ترشی را پشت خودرو گذاشته و در خیابان‌ها بە فروش می‌رسانند. همچنین بعضی هم کە در ترشی انداختن تبحر خاصی دارند از دوستان و آشنایان سفارش قبول می‌کنند.

 

بازار خوب فروش ترشی در صندوق عقب خودرو ها در طی چند سال اخیر سبب شد کە بعضی بە این فکر بیفتند کە مغازه‌‌هایی مختص فروش انواع ترشی تاسیس کنند کە اتفاقا فکر خوبی بوده و عده بسیاری از شهروندان مشتری پر و پا قرص این مغازه‌ها می باشند. البته انواع کارخانه‌ای ترشی هم مشتریان بسیاری دارد. امروزه  ترشی‌های شیشه‌‌ای حتی انواعی کە فکر تهیه آنها بە ذهن هم خطور نمی‌کند، مانند ترشی قارچ یا خرما در فروشگاه‌ها بە فروش می‌رسد.

 

درعین حال باید هنگام خرید بە تاریخ مصرف و رنگ ترشی توجه کرد.  با وجود اینکه ترشی‌های خوشمزه و اشتها‌ آور طرفداران بسیاری دارند اما متخصصان خاطرنشان می‌کنند کە اگر سبزیجات بە‌صورت خام و تازه مصرف شوند، مواد مغذی بیشتری در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

 

منبع : ایرانین شف