لنت ترمز و فیلتر های خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

لنت ترمز و فیلتر های خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

مقدمه

خودروهای شخصی ما، یکی از ابزارهایی هستند که در این روزهای شلوغ، برای جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر به دادمان می‌رسند. بی‌راه نیست اگر بگوییم که بدون این خودروها تمام برنامه‌ریزی‌‌هایمان بهم می‌ریزد و رفت‌آمدمان با مشکل و سختی مواجه می‌شود.

 

لنت ترمز یکی از قطعات خودرو است که هر چند وقت یک بار ما را به تعمیرگاه‌های سطح شهر می‌کشانند.  به همین خاطر است که باید به‌‌خوبی از این وسیله‌ی کاربردی نگهداری و آن را به‌طور مداوم سرویس کنیم. فیلتر هوا و فیلتر روغن از اجزای بسیار مهم خودرو هستند که نیاز به رسیدگی مداوم دارند. در این مطلب با ما همراه شوید تا روش صحیح رسیدگی به این دو قطعه‌ی مهم را به شما آموزش دهیم.

 

لنت ترمز

قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه ‌است که با به‌وجودآوردن اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز ، شتاب منفی را در خودرو ایجادمی‌کند.

 

لنت با تولید نیروی اصطکاکی مناسب، انرژی جنبشی چرخ متحرکی که تحت تاثیر نیروی موتور است را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کرده و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش می‌کند. با این کار اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون در آمده و یا از سرعت آن کاسته می‌شود. لنت‌ها به دو دسته کفشکی و دیسکی تقسیم‌می‌شوند.

 

زمان تعویض لنت ترمز

 اگر هنگام ترمز گرفتن صدای ناخوش‌آیندی از ماشین می‌شنوید. (گرچه که گاهی کیفیت پایین لنت موجب ایجاد این صدای سوت‌مانند می‌شود.)

اگر برای توقف خودرو مجبورید پای خود را تا آخر بر روی پدال ترمز فشار دهید و یا مسافت زیادی را پس از ترمز طی‌کنید.

در اکثر خودرو‌های جدید، سیستم هشداری مبنی بر اعلام فرسایش لنت تعبیه‌شده‌است که به موقع شما را از زمان تعویض آن آگاه می‌کند.

 

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن نوعی صافی یا دستگاه تصفیه است که تمامی ذرات ناخالص روغن ماشین را به خود جذب می‌کند. به این ترتیب ناخالصی‌های موجود در روغن ماشین، به موتور راه پیدا نمی‌کنند و از عمر موتور ماشین کاسته نمی‌شود. فیلتر روغن، نحوه‌ی عملکر جالبی دارد.

 

هنگامی که روغن ماشین از بالا وارد دهانه‌ی این فیلتر می‌شود، با دریچه‌های مخصوصی که در آن تعبیه شده است مسیر حرکت هر آلودگی خارجی به داخل فیلتر بسته می‌شود، پس از آن روغن ماشین به سمت بخش سلولوزی فیلتر روغن حرکت می‌کند و در آنجا به‌طور کامل از وجود ناخالصی پاک می‌شود. در این مرحله روغن ماشین بدون هرگونه ناخالصی به سمت موتور روانه می‌شود تا عملکرد آن را بهبود بخشد.

لنت ترمز و فیلتر های خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هوا نیز همچون فیلتر روغن، نوعی دستگاه تصفیه است که هوای موردنیاز موتور را پاکسازی می‌کند. بله! موتور ماشین برای انجام هرچه بهتر فرآیند سوخت‌وساز به هوا نیاز دارد.

 

هوای مکیده شده به محفظه‌ی احتراق، می‌تواند دارای ناخالصی‌های بسیاری از قبیل آلاینده‌های موجود در هوا، شن و ماسه باشد. وجود فیلتر هوا کمک می‌کند تا عمر موتور افزایش پیدا کند و خودروی شما به بنزین کمتری نیاز داشته باشد. 

 

چرا فیلترها نیاز به تعویض دارند؟

در جواب این سوال باید بگوییم: “چون تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا، خودروی شما را نجات خواهد داد.” این فیلترها با تصفیه‌ی ناخالصی‌های موجود در هوا و روغن ماشین، حیاتی‌ترین بخش‌های خودروی شما را در امان نگه می‌دارند.

 

از طرفی باعث می‌شوند که خودروی شما عملکرد بهتری داشته باشد. هرچه فیلتر هوا و فیلتر روغن تمیزتری داشته باشید، هوا و روغن ماشین به‌شکل روان‌تری در موتور خودروی شما جریان پیدا می‌‌کنند.

 

فیلترهای کثیف و کهنه، موتور ماشین شما را خفه خواهند کرد. تعویض فیلتر هوای کهنه می‌تواند عملکرد سیستم هوایی موتور را تا ۱۱ درصد ارتقا دهد. همچنین تعویض فیلتر روغن باعث سوخت‌وساز بهتر موتور و صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود.

 

بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا چی زمانی است؟

زمان تعویض فیلترها به دو عامل اصلی، یعنی کیفیت آب‌وهوای منطقه و نوع روغن ماشین بستگی دارد. این دو عامل، عمر فیلتر هوا و فیلتر روغن را تعیین می‌کنند. اگر شما در مناطقی زندگی می‌کنید که آلاینده‌های موجد در هوا زیاد است، باید تقریبا بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد ماشین، فیلتر هوای آن را تعویض کنید. این زمان برای مناطقی با هوای پاک‌تر، حداکثر هر ۱۲ ماه یا هر ۲۰‌هزار کیلومتر کارکرد است.

 

چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع، موتور دچار خفگی می‌شود و مجبور است با قدرت بیشتری کار کند. کارکرد بیش از حد موتور ماشین نه‌تنها خودروی شما را فرسوده می‌کند، بلکه به آلودگی هرچه بیشتر هوا منجر خواهد شد.

 

استفاده از روغن‌‌ ماشین بی‌کیفیت و با ناخالصی زیاد نیز می‌تواند عمر فیلتر روغن خودروی شما را کوتاه کند. فیلتر روغن قدیمی به‌دلیل تجمع آلاینده‌‌ها، قابلیت تصفیه‌ی روغن ماشین را از دست می‌دهد و می‌تواند باعث درست نرسیدن روغن ماشین به موتور یا حتی رسیدن روغن ناخالص یه آن شود.

 

حتی گاهی عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن، می‌تواند موجب پارگی و از کار افتادن کامل آن شود. از نظر متخصصین، بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن، بعد از هر بار تعویض روغن ماشین است که تقریبا هر سه ماه یک‌بار یا بعد از هر ۳ تا ۵‌هزار کیلومتر کارکرد اتفاق می‌‌افتد.

 

علائمی که نشان می‌دهند فیلتر روغن و فیلتر هوا نیاز به تعویض دارند

با اینکه زمان مشخصی برای تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوای خودروها وجود دارد، اما می‌توان با توجه به برخی علائم متوجه شد که فیلترهای خودرو نیاز به تعویض سریع دارند:

 

علائم فرسودگی  فیلتر روغن

داغ کردن موتور؛

عملکرد ضعیف موتور؛

دود بسیار کثیف اگزوز؛

پایین آمدن فشار روغن؛

بلند شدن صدای قژقژ آهن.

 

علائم فرسودگی فیلتر هوا

کاهش قدرت موتور؛

کاهش پاسخ دریچه‌ی گاز؛

پایین آمدن شتاب ماشین؛

ساییدگی موتور.