با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

مجموعه : پزشکی و سلامت
با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

بسیاری از افراد تنها با شنیدن نام این بیماری به وحشت می افتند، زیرا که کیست مویی روی سطح پوست به شکل یک یا چند سوراخ ناخوشایند که از داخل این سوراخ ها خون و عفونت خارج میگردد نمایان میشود.

 

همچنین این بیماری به سبب ایجاد حساسیت بیشتر بر روی عصب های اطراف مقعد، درد بسیاری را ایجاد میکند و در صورتیکه به موقع درمان نشود در نهایت می تواند به سرطان منجر گردد.

 

همانطور که میدانید امروزه اغلب بیماری ها به خصوص بیماری های ناحیه مقعد به سبب پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی به سادگی قابلیت شناسایی و درمان می باشند، پس جای هیچ نگرانی نخواهد بود ولی در عوض لازم است اطلاعات کاملی درباره این بیماری کسب کنید تا از بروز آن پیشگیری نموده و یا در صورت ابتلا، بدون استرس و سریع با استفاده از بهترین روش های درمانی سلامتی خود را به دست آورید.

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی با نام علمی سینوس پیلونیدال شناخته می شود، و بیماری ای است که منجر به ایجاد یه کیست یا کیسه حاوی مو که بیشتر در اطراف ناحیه ی مقعد ایجاد میشود ولی مواردی هم بوده که در قسمت های دیگر بدن ایجاد شود و توسط چند سوراخ ریز به سطح پوست راه دارد و از طریق آنها عفونت را به سطح پوست منتقل می نماید و اگر این مجرای به هر دلیلی بسته شود موجب تجمع عفونت زیر پوست گردیده و آبسه و درد را به همراه خواهد داشت.

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

چه کسانی در خطر ابتلا به کیست مویی قرار دارند؟

کیست مویی به بیماری رانندگان نیز معروف است ولی تنها مختص به آنها نخواهد بود، در واقع می توان گفت افرادی به این بیماری مبتلا می شوند که سطح پوست آنها در ناحیه ی مقعد تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار سایش، اصطکاک و فشار شود زیرا این عوامل موجب برگشت مو به داخل پوست شده و در زیر پوست رشد کرده که با عفونت نیز همراه میشود و به مرور زمان به کیست مویی تبدیل میشود.

 

به طور کلی از گروهای پر خطر این بیماری می توانیم به افرادی با شرایط زیر اشاره کنیم:

 

ورزشکاران یا افرادی که بیشتر از سایرین عرق می کنند.

افرادی که به سبب شغل خود مجبور به ایستادن یا نشستن های طولانی مدت هستند.

مردان به خصوص افرادی که موهایی پر پشت تر و ضخیم تری دارند.

جوانتر ها بیشتر از سایر گروه ها امکان ابتلا به کیست مویی را خواهند داشت.

افرادی که بهداشت فردی را رعایت نکرده و کمتر به حمام می روند.

افرادی که به زدودن موهای زائد خود اهمیت نمی دهند.

افرادی که از لباس های تنگ با الیاف مصنوعی استفاده می کنند.

افرادی که دچار اضافه وزن شده اند.

خارش زیاد پوست اطراف ناحیه مقعد .

وراثت از جمله عوامل تاثیر گذار در ابتلا به این بیماری می باشد.

افرادی که ضربه به ناحیه ی کمر را تجربه نموده اند.

 

علائم، نشانه ها و روش های تشخیص کیست مویی

کیست مویی در اغلب موارد نشانه ها و علائم متعددی دارد اما در برخی افراد بدون هیچ نشانه ی ظاهری رشد می کند و تنها با مراجعه به پزشک و معاینه پوست اطراف مقعد قابل شناسایی میباشد. به طور کلی می توان گفت تا زمانی که کیست مویی دچار عفونت نگردد علائم این بیماری ظاهر نمیشود(مگر ایجاد چند سوراخ ریز در ناحیه ی بالای مقعد ) اما به محض عفونت علائمی زیر ممکن است نمایان شوند:

 

تورم و قرمزی پوست ناحیه اطراف مقعد

درد هنگام نشستن و لمس ناحیه اطراف مقعد

تب و لرز به سبب ایجاد عفونت در بدن

ترشحات چرکی و خونابه ای

حالت تهوع

ایجاد آبسه به همراه درد شدید

ایجاد حفره های زیر پوستی در ناحیه ی بالا کمر و فاصله بین دو باسن

بوی بد ترشحات در کیست مویی

 

به همین سبب اغلب افراد زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کیست مویی دچار عفونت شده یا آبسه همراه با درد شدید بروز نماید.

 

لازم است در صورت بروز هر یک علائم ذکر شده بدون فوت وقت به پزشک مراجعه نموده و برای درمان آن اقدام نمایید زیرا که بیماری های ناحیه ی مقعد به خصوص کیست مویی اگر در مراحل اولیه درمان شوند، زودتر به بهبودی دست یافته و نیاز به عمل جراحی ندارند.

 

شما می توانید بدون اینکه احساس ترس یا خجالت داشته باشید به پزشک مراجعه نموده تا با معاینه چشمی، وجود این بیماری را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نماید.

 

کیست مویی چه عوارض ناخوشایندی را در پی خواهد داشت؟

کیست مویی می تواند از یک تا چند سانتی متر عمق داشته باشد و گاهی اوقات تنها چند گودال عمیق حاوی مو است که به سطح پوست راه دارد. همانطور که ذکر کردیم این بیماری در اغلب موارد تا بروز عفونت پنهان می ماند ولی پس از عفونت می تواند زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلات زیادی را با خود به همراه آورد به گونه ای که در کنار بروز علائم ناخوشایند، توان راه رفتن و فعالیت های روزانه را از فرد بگیرد. برخی از مهمترین عوارض ناخوشایند این بیماری بدین شرح است:

 

درد بسیار

خروج ترشحات بد بو و خون آلود

از بین رفتن قدرت تحرک

بجای ماندن زخمی ناخوشایند و نازیبا روی پوست

عدم رسیدگی به فعالیت های روزمره

خونریزی

تخریب بافت های بدن

سرطان پوست ( در موارد نادر )

گسترش عفونت

درد هنگام نشستن

 

روش های درمان کیست مویی

خبر خوب این است که این بیماری قابل درمان بوده و روش های گوناگونی جهت درمان آن تجویز می گردد.از مهمترین راهکار های درمان کیست مویی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

مصرف آنتی بیوتیک

کیست مویی را در مراحل اولیه بروز و قبل از عفونت شدید می توان تنها با مصرف برخی آنتی بیوتیک ها کنترل نمود تا از بروز علائم شدیدتر کیست مویی جلوگیری شود زیرا مصرف آن به عنوان راهکار درمان موثر نیست. آنتی بیوتیک را باید تا قبل از بین رفتن علائمی نظیر درد مصرف نمایید، همچنین می توان با مشورت پزشک کرم یا پماد های آن را جایگزین دارو نمود و یا همزمان مورد استفاده قرار داد.

 

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

جراحی کیست مویی

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیستاز روش های قدیمی درمان این بیماری می توانیم به جراحی به دو شکل باز و بسته یاد کنیم که همراه با عوارض مختلفی می باشد، در روش جراحی زخم را با استفاده از چاقو برش عمیق داده و عفونت را خارج میکنند و یا در برخی موارد که عفونت گسترش یافته کل ناحیه عفونی را برداشته که در این صورت نیاز به مدت زمان بیشتری برای دوره نقاهت خواهد بود.

 

همانطور که در شکل مشاهده میکنید از معایب جراحی کیست مویی به برش و شکاف عمیق بافت های کنار کیست می باشد که در بیشتر مواقع به اندازه دهنه یک فنجان در پشت کمر برش خورده و تمامی بافت های سالم نیز برداشته میشود و چون بازسازی این بافت ها زمان بر است دوره نقاهت طولانی مدت و بهمراه درد زیاد می باشد.

 

به طور کلی می توان گفت درمان کیست مویی به روش جراحی، همراه با عوارضی از جمله تحمل داروی بیهوشی، دوره نقاهت طولانی مدت، درد، خونریزی،عفونت و به جا ماندن محل جراحی روی پوست می باشد، به همین خاطر با پیشرفت تکنولوژی این روش منسوخ شده و پزشکان درمان کیست مویی با لیزر را پیشنهاد میدهند.

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیست

درمان کیست مویی با لیزر، سریع ترین، بروزترین و قطعی ترین روش درمان

با استفاده از لیزر درمان کیست مویی دیگر هولناک نیستدرمان کیست مویی با لیزر بهترین و قطعی ترین روش درمانی محسوب می شود که عوارض و مشکلات جراحی را نداشته و بدون درد و خونریزی انجام می پذیرد. طی انجام عمل با استفاده از لیزر محل کیست و عفونت های آن برداشته می شود به همین ترتیب از ایجاد زخم بر روی سطح پوست  و همینطور برداشتن بافت های سالم جلوگیری به عمل می آید و نیازی به پانسمان نخواهد بود. با استفاده از لیزر مویرگ های آسیب دیده مسدود می شوند و احتمال خونریزی به شدت کاهش پیدا می نماید از طرفی لیزر با بستن عروق لنفاوی که با ایجاد برش سر باز کرده اند، از تورم زخم جلوگیری می نماید. این روش تاثیر قطعی و فوری در درمان داشته و نیازی به بیهوشی، بستری شدن و تحمل درد و خونریزی نخواهد داشت.

 

راهکار های پیشگیری کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی از دسته بیماری هایی است که می توان آن را با رعایت چند نکته ساده درمان و یا از عود مجدد آن جلوگیری نمود، همچنین این بیماری اغلب در مراحل اولیه بروز حاد است و به شرط رعایت برخی نکات پس از طی چند روز بهبود می یابد و در صورتی که بیماری درمان نشود و یا روش زندگی اصلاح نگردد، کیست مویی وارد مراحل مزمن می شود. برخی از نکات پیشگیری از این بیماری بدین شرح است:

 

عدم استفاده از لباس های تنگ و چسبان

عدم استفاده از لباس هایی با الیاف مصنوعی

تحرک و ورزش

رعایت نکات بهداشتی و زدودن موهای زائد

عدم استفاده از لوازم بهداشتی معطر مثل صابون ها و دستمال توالت

خودداری از خارش زیاد پوست

رعایت بهداشت

کاهش وزن

پرهیز از ایستادن و نشستن های طولانی مدت

 

بهترین مرکز درمان کیست مویی در تهران

کلینیک نوین در قلب تهران میدان ونک با هدف درمان سریع و قطعی بیماری های نشیمنگاه (کیست مویی، بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول) بیش از 4 سال سابقه فعالیت داشته و در این مدت بیشترین رضایتمندی را نزد بیماران و مراجعه کنندگان خود داشته و با استفاده از بروزترین تجهیزات پزشکی و دستگاه های لیزر و کادری حرفه ای و مجرب جهت درمان سریع و کسب رضایتمندی مراجعین در تلاش بوده است.

 

اطلاعات تماس کلینیک نوین :

۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ | ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ حتی روزهای تعطیل