مزه بد دهان به چه دلیل است؟

مجموعه : پزشکی و سلامت
مزه بد دهان به چه دلیل است؟

آیا می دانید دلیل مزه و بوی بد دهان چه عواملی می تواند باشد؟

 

مزه و بوی بد دهان یکی از مشکلات متعدد بسیاری از آدم ها است که دلایل پزشکی زیادی دارد.

 

سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران: مزه و بوی بد دهان در بسیاری از مواقع علل متفاوتی دارد که باید ریشه‌یابی شود.

 

1. اولین و اصلی‌ترین علت بروز بو و مزه بد دهان بیماری های دهان و دندان است که غالباً از عفونت های دهان و لثه نشأت می‌گیرد.

مزه بد دهان به چه دلیل است؟

مزه و بوی بد دهان

 

2. عفونت های سینوس صورت یا سینوزیت از دیگر علل ایجاد مزه بد در دهان است. برگشت ترشحات سینوس ها به حفره دهان و بینی هنگام خواب دلیل دیگری برای بروز این عارضه محسوب می‌شود.

 

3. رفلاکس یا برگشت اسید معده باعث ایجاد بو و مزه بد دهان در هنگام صبح می‌شود که کمتر مورد توجه است.افراد باید بوی بد دهان در هنگام صبح را جدی بگیرند و به دنبال علل آن باشند. درمان نشدن رفلاکس معده در دراز مدت موجب ایجاد زخم های مری و تغییر در ساختار بافت سلول های آن می شود که این مسئله در طولانی‌مدت ممکن است به سرطان مری منجر شود.

مزه بد دهان به چه دلیل است؟

مزه بد دهان

 

درمان مزه و بوی بد دهان

نحوه درمان عارضه مزه بد دهان با علت‌یابی دقیق مشخص می شود.عفونت دندان و دهان با مراجعه به دندانپزشک و درمان های آنتی بیوتیکی معمولا برطرف می شود و در صورت رفلاکس و برگشت اسید معده، استفاده از داروهای ضد اسید هنگام شب قبل از خواب و انجام تست های تکمیلی مربوط به معده تحت نظر پزشک موثر خواهد بود.

 

اصلاح روش تغذیه ای افراد تا حدود زیادی می تواند در درمان این عارضه مفید باشد.افراد بهتر است وعده های غذایی خود را به طور منظم مصرف کنند و به جای وعده های غذایی سنگین از میان وعده های متعدد استفاده کنند. همچنین تا 20 الی 30 دقیقه پس از صرف غذا باید از دراز کشیدن خودداری شود.