مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری (حساسیت های فصلی)

مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری (حساسیت های فصلی)

مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

با وجود اینکه اکثر حساسیت ها بخصوص حساسیت های فصلی وضعیت پزشکی تهدید کننده زندگی محسوب نمی شوند ، ولی وجود حساسیت فصلی در دوران بارداری می تواند برای مادر اذیت کننده باشد . اکثر خانم های باردار در زمان ابتلا به حساسیت ، از بابت مصرف داروهای آنتی هیستامین و عوارض جانبی آن بر روی جنین نگران هستند. در دوران بارداری ، خانم ها باید بیشتر از سایر مواقع مواظب خوراکی ها و داروهایی که مصرف می کنند باشند .

 

اگرچه مصرف اکثر داروهای آنتی هیستامین عوارض جانبی شدیدی بر روی جنین ندارد ، شدیدا توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه دارو و آنتی هیستامین در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید . در ادامه این مطلب ، به عوارض مصرف برخی از رایج ترین آنتی هیستامین ها در دوران بارداری ، اشاره شده است . همچنين توجه داشته باشيد كه برخي از آنتي هيستامين ها مي تواند باعث تاخیر در پریود شود

 

عوارض مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

 

سیتریزین در دوران بارداری ضرر دارد ؟

سیتریزین یکی از رایج ترین و معروف ترین نوع آنتی هیستامین هاست که به گروه آنتی هیستامین نوع ۲ یا نسل جدید تعلق دارد . سیتریزین در گروه B بارداری قرار دارد و یکی از آنتی هیستامین های کم عارضه در دوران بارداری محسوب می شود . با وجود اینکه انتظار نمی رود مصرف سیتریین در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر باشد ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . مصرف این دارو در دوران حاملگی می تواند عوارض مانند : خشکی دهان و گلو ، سرگیجه ، سرفه ، حالت تهوع ، یبوست و … را ایجاد کند . مصرف سیتریزین معمولا به این دلیل ترجیح داده می شود که میزان خواب آور بودن این دارو نسبت به سایر داروهای مشابه و مخصوصا آنتی هیستامین های نوع ۱ کمتر است .

 

کلرفنیرامین در دوران بارداری مجاز است ؟

کلرفنیرامین یکی از رایج ترین آنتی هیستامین های نسل قدیم و یا نوع ۱ است . از این دارو برای کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز استفاده می شود . کلرفنیرامین بیشتر از سیتریزین خواب آور است و معمولا مصرف سیتریزین به کلرفنیرامین ترجیح داده می شود . مگر اینکه به هر دلیلی عوارض مصرف سیتریزین برای شما بیشتر از کلرفنیرامین باشد . کلرفنیرامین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین و مادر مضر باشد .

 

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری

فکسوفنادین در گروه C بارداری قرار دارد و تاثیرات آن بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . این دارو بدون نسخه قابل تهیه نمی باشد و قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید . معمولا توصیه می شود در زمان بارداری ، از سایر آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین بجای فکسوفنادین استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

 

عوارض لوراتادین در بارداری

لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین شناخته شده معمولا به صورت بدون نسخه قابل تهیه می باشد . با این حال توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید . لوراتادین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . لوراتادین و سیتریزین تقریبا اثرات مشابهی دارند . میزان خواب آور بودن لوراتادین بیشتر از سیتریزین است و در شرایط مشابه ، مصرف سیتریزین توصیه می شود مگر اینکه بنا به دلایلی ، پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

 

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری

دیفن هیدرامین نیز بدون نسخه پزشک در دسترس است ولی توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این آنتی هیستامین خودداری کنید . دیفن هیدرامین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . میزان خواب آور بودن دیفن هیدرامین نسبت به سیتریزین بیشتر است و نسبت به لوراتادین تقریبا در یک حد قرار دارد . مصرف دیفن هیدرامین می تواند باعث بروز مشکلات ادرار و سوزش ادرار و همچنین سرگیجه شود