مقایسه پکیج و موتورخانه

مجموعه : مجله خبری
مقایسه پکیج و موتورخانه

استفاده از هر وسیله ای دارای مزایا و معایب بی شماری است. موتورخانه و پکیج دو سیستم که از لحاظ کارآیی مشابه همدیگر عمل می کنند و تأمین آبگرم مصرفی و آبگرم سیستم های گرمایش مانند راددیاتور ها و همچنین سیستم سرمایش مانند چیلر را بر عهده دارند.

 

استفاده از این دو سیستم در ساختمان ها با توجه به موقعیت ساختمان کاربرد دارد و با توجه به شرایط محیط مورد نظر یکی از این دو سیستم یعنی پکیج یا موتورخانه جهت ایجاد آب گرم مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به کاهش متراژ سازه های ساختمانی، و مجزا شده هر واحد از دیگری یکی از متداول ترین این سری از تجهیزات که از کارایی موثرتری برخودارند می توان به پکیج دیواری اشاره نمود. در متن زیر سعی بر آن داشتیم که ساختار و عملکرد موتورخانه و پکیج را به طور اختصار شرح دهیم.

 

موتورخانه به محل قرارگیری تجهیزات تأسیساتی کنترل کننده سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان های بزرگ، بیمارستان، امکان تجاری گفته می شود. به طور معمول موتورخانه ها در زیر زمین ساختمان های مسکونی و در ساختمان های بزرگ به دلیل صدای زیاد و سنگین بودن تجهیزات، خارج از ساختمان در محلی مناسب قرار می گیرند. تجهیزات موتورخانه ها اصولا وظیفه ی تهویه مطبوع و گرمایش ساختمان را به عهده دارند.

 

در این سیستم روش ها و تجهیزات مختلفی به کار می رود ، برخی تجهیزات تولید گرما و مهم در موتورخانه عبارتند از دیگ، مشعل، پمپ، منبع و لوله های انتقال گرما، منبع انبساط، سختی گیر می باشند که هریک از اینها به طور جداگانه عملکرد خاص خود را داشته و هماهنگی این اجزا با یکدیگر سیستم پیچیده ی موتورخانه را بوجود می آورد و آبگرم مورد نیاز طبقات را تأمین می نماید.

 

در سال های گذشته عموما بیشتر ساختمان ها مجهز به موتورخانه مرکزی بودند اما با افزایش آپارتمان نشینی و مستقل شدن هر واحد جهت ایجاد سرمایش و گرمایش محیط و آبگرم مصرفی و همچنین گران شدن نسبی سوخت، استفاده از موتورخانه ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

 

 با افزایش علم و پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن تجهیزات همچنین بهره گیری از فناوری های نوین موتورخانه های امروزی هوشمند سازی شده به طوری که تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز ساختمان کار می کند. کارکرد این موتورخانه ها به این صورت است که در داخل ساختمان سنسورهایی تعبیه شده که با توجه به شرایط محیط تجهیزات موتورخانه میزان گرمایش و سرمایش مناسب را تأمین می نماید.

 

استفاده از سیستم هوشمند در موتورخانه ها باعث کاهش میزان سوخت و استهلاک تجهیزات می شود. برای راه اندازی موتورخانه رعایت نکاتی همچون نصب سیستم کنترل محیط هوشمند، تنظیم موتورخانه، انتخاب دیگ و مشعل مناسب، استفاده از دمپر بارومتریک، شستشوی دیگ و رسوب زدایی در جلوگیری از اتلاف انرژی موتورخانه موثر است. در این سیستم گرمایش به طور یکنواخت در واحد ها تأمین می شود و نمی توان تنظیمات خاص برای واحد داشت. در ادامه تصویر موتورخانه هوشمند را مشاهده می فرمایید.

 

مقایسه پکیج و موتورخانه

پکيج گرمایشی از زیر مجموعه سیستم گرمایشی می باشد که وظیفه تأمین آبگرم مصرفی بهداشتی و آبگرم سیستم گرمایشی را دارد. این دستگاه ها از لحاظ موقعیت نصب و استفاده در انواع مختلف پکیج دیواری، زمینی و پکیج مرکزی تولید و ارائه می گردد. امروزه به دلیل مستقل شدن واحد ها استفاده از انواع پکیج جهت تأمین آبگرم مصرفی و همچنین آبگرم مورد نیاز سیستم های گرمایشی مانند رادیاتورها با استقبال فراوانی روبه شده و اکثر ساختمان ها و ادارت مجهز به این سیستم می باشند. پکیج دیواری به دلیل نصب راحت، عدم اشغال فضای محيط، بالا بودن ايمنی، بازدهی بالا و مصرف بهينه سوخت از پرکاربرد ترین پکیج ها در منازل مسکونی همچنین واحدهای اداری می باشد.

 

از دیگر پکیج های تولید شده پکیج با موقعیت نصب زمینی می باشد که در دو مدل مشعل دار و بدون مشعل ارائه می گردد. از مزایای این نوع پکیج ها می توان ظرفیت بیشتر آب مصرفی (بدلیل داشتن مخزن کوئل دار)، نداشتن نوسانات دمای آب، صدای بسيار کم اشاره نمود.

 

با توجه به استقبال فراوان از پکیج سازنده های بسیاری اقدام به تولید انواع پکیج نموده اند که هریک از لحاظ ساختاری و کیفیت با دیگری دارای تفاوت هایی می باشد از برندهای با سطح کیفیت در ایران می توان به پکیج ایران رادیاتور، بوتان، لورچ، فرولی و انواع دیگر این محصولات می توان نام برد. یکی دیگر از انواع این سیستم ها پکیج مرکزی می باشد که دارای ویژگی های خاصی نظیر پایین بودن اتلاف انرژی، فضای اشغال کم، يکپارچه بودن سيستم همراه با راندمان بالا، بازدهی بالاتر نسبت به موتورخانه های قديمی، مصرف بهینه سوخت، نصب راحت و آسان، عايق کاری استاندارد می باشد.

 

در سیستم موتورخانه مرکزی برای نصب تجهیزات آن به فضای جداگانه زیر زمین یا خارج از ساختمان نیاز دارد، به صورت دوره ای سرویس شده و هزینه تعمیر و نگهداری و مصرف گاز بالایی دارد در صورتیکه سیستم های پکیج فضای کمتری را اشغال می کند و اغلب درون واحد و به صورت مستقل برای واحد های مسکونی و تجاری نصب شده که نسبت به موتورخانه ها کنترل دمای آب مصرفی و آبگرم گرمایش به صورت جداگانه می باشد. از لحاظ تعمیر و نگهداری و سرویس های دوره ای بسیار راحت تر بوده و هزینه آن نسبت به موتورخانه کمتر است.

 

شما بازدید کننده عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دما پویا نسبت به مشاهده و خرید سایر تجهیزات آبرسانی اقدام نمایید.