میثم شکری ساز: چه بخواهید چه نخواهید شما هم توهم باهوشی دارید

میثم شکری ساز: چه بخواهید چه نخواهید شما هم توهم باهوشی دارید

توهمات در ذهن همه وجود دارند و به طور کلی بخشی از زندگی ما را تشکیل می دهند. هیچکس نمی تواند ادعا کند که تا به حال دچار توهم نشده است. اما موضوعی که وجود دارد این است که ما انسان ها همیشه سعی در کتمان توهماتمان داریم.

 

یکی از مسائلی که ذاتا برای همه افراد وجود دارد و آن ها از بدو تولد با آن روبرو هستند توهم باهوشی است. هر فردی احساس می کند که باهوش است و کارهایش را کاملا صحیح و بدون خطا انجام می دهد.

 

در صورتی که خطاهای انسانی در شرایط گوناگون و در موارد متعددی ثابت شده اند. انسان با کمک گرفتن از تکنولوژی و ساخت تجهیزاتی سعی بر اثبات هوش سرشار خود دارد.

 

اما واقعیت این است که با هر میزان از هوش و استعداد، باز هم در مواردی امکان اشتباه برای انسان ها وجود دارد. مثلا لحظه ای را تصور کنید که فراموش می کنید در مدرسه فلان کتاب را با خودتان بیاورید، یادتان می رود که با دوستتان قرار داشته اید و بسیاری موارد اینچنینی دیگر.

 

این ها همه شواهدی بر اثبات این نکته هستند که ما فقط توهم باهوشی داریم ولی صرفا باهوش مطلق نیستیم و اشکالاتی نیز در هر یک از ما وجود دارد.

 

توهم باهوشی ریشه در ذات هر فردی دارد

کتاب توهم باهوشی از دکتر میثم شکری ساز کارآفرین برتر کشور به بررسی موضوع متوهم بودن ما در زمینه هوش و تاثیرپذیری مان از الگوهای کلیشه ای ذهنی می پردازد. برای این که بهتر با این قضیه آشنا شوید زمانی را تصور کنید که برای رانندگی به خیابان می آیید.

 

خواهید دید که همه خود را برترین راننده شهرمی دانند و دائما به سایر رانندگان ایراد می گیرند. حتی ممکن است حرف های ناشایستی بزنند و بعد ها از گفتنشان پشیمان شوند.

 

این افراد تصور می کنند که باهوش هستند و هیچگونه خطا و ایرادی ندارند. در صورتی که انسان به طور کلی دارای خطا و اشتباه نیز هست. ممکن است گاهی ناراحت شویم که چرا چنین رفتارهایی را انجام داده ایم و خود را سرزنش کرده و به فکر فرو برویم.

 

پس می بینیم که با وجود تمامی نبوغ و تعقلی که داریم باز هم ممکن است کارهایی را بدون فکر انجام دهیم. ما به طور غریزی کارهای خودمان را قبول داریم. تصور می کنیم که منطقی هستیم و جهان را کاملا معقولانه می نگریم، اما در حقیقت همه ما افکاری داریم که ما را از مسیر درست منحرف می کنند.

 

به خاطر همین افکار درونی است که ما در عین باهوشی با تجارب ناخوشایندی همچون ورشکستگی، چاقی و سایر موارد از این دست روبرو می شویم.

 

نمی خواهید باورهایتان خراب شوند

همه افراد به طور ذاتی دوست دارند که خوب و باهوش باشند و رفتار درستی را از خودشان بروز بدهند. آن ها زمانی که چیزی بر خلاف باورهایشان مطرح می شود، آن را غیر منطقی تلقی می کنند و نمی پذیرند.

 

اما باید بپذیرید که همه چیزهایی که از نظر شما منطقی هستند، درست نمی باشند و ممکن است بسیاری از آن ها غلط باشند. در حقیقت شما در ذهن خود الگوهایی دارید که مطابق با آن ها عمل می کنید. پیروی از همین الگوهای ذهنیست که شما را به اشتباه می اندازد و باعث می شود که تصمیم های درستی نگیرید.

 

ممکن است اگر فرد باهوشی را ببینید، او را الگوی ذهنی خودتان قرار دهید و با پیروی از او فکر کنید که می توانید مثل او باهوش باشید. تصور شما در این صورت غلط است و شما فقط دچار توهم باهوشی می شوید.

 

شما موجودیتی تاثیر پذیر و تقلید کننده دارید که باعث می شود از ضمیرناخودآگاهتان مطابعت کنید و بسیاری از رفتارهایی که از خود بروز می دهید ناشی از تاثیرگرفتن تان می باشد.

میثم شکری ساز: چه بخواهید چه نخواهید شما هم توهم باهوشی دارید

ذهن شما دائما در حال پرواز است

شما در طول روز مثل این است که در یک هیپنوتیزم فرو رفته اید. مثلا ممکن است برای صحبت در مورد موضوعی با کسی قرار داشته باشید. زمانی که فرد مورد نظر را می بینید، ناخودآگاه با دیدن رنگ پیراهن او به یاد خرید یک مبلمان راحتی که هفته پیش در مغازه دیده اید بیفتید.

 

بعد از آن بخاطر بیاورید که طبق روال باید امروز به خانه عمویتان بروید؛ در این صورت به صحبت با آن فرد می پردازید و زمانی که تمرکز کافی را بدست می آورید، متوجه می شوید که درباره همه چیز با او صحبت کرده اید، به جز موضوعی که مد نظرتان بوده.

 

معمولا ذهن شما در همه مواقع متمرکز نیست و از ضمیر خودآگاه و ناخودآگاهتان تبعیت می کند. دائما از موضوعی به موضوع دیگر می پردازد و اطلاعات بسیاری را پردازش می کند. یک تمرین عالی برای اینکه بفهمید ذهنتان چقدر به مسائل گوناگون می پردازد این است که تایمر موبایل خود را روی هر یک ساعت یکبار تنظیم کنید و زمانی که آلارم آن به صدا درآمد، در همان لحظه روی کاغذ بنویسید که به چه چیزی فکر می کرده اید.

 

خواهید دید که لیستی شگفت انگیز از تفکرات شما بر روی کاغذ نقش می بندد. اگر علاقه مند به موضوعات اینچنینی و پیگیری هر چه بهتر و دقیق تر آن هستید ما به شما خواندن کتاب توهم باهوشی نوشته دکتر میثم شکری ساز را پیشنهاد می کنیم.

 

در این کتاب فصل های جالبی وجود دارد که هر یک بیشتر وبیشتر ما را به این حقیقت آگاه می کنند که ما به اشتباه توهم باهوشی داریم اما در حقیقت بسیاری از رفتارهایمان ناشی از عدم بکارگیری هوش و دقت است.

 

دکتر میثم شکری ساز در جایگاه یک مدیر و کارآفرین فرهیخته که دارای مدرک MBA از دانشگاه اشتنبایس برلین می باشد، با نوشتن آثار ادبی ارزشمند، سعی بر اشاعه فرهنگ موفقیت و پیشرفت در جامعه دارد.

 

علاقه مندان به کتاب های آموزنده جناب دکتر، می توانند سایر کتاب های ایشان را از سایت https://shekarisaz.com/ دنبال نموده و نسبت به خرید و مطالعه آن ها اقدام نمایند. نکات مهم و جالبی که در این مجموعه کتاب ها وجود دارند، مسلما بار دانشی بسیاری را به شما خواهند افزود که در روشنگری مسیر زندگی و رسیدن به اهدافتان موثر خواهند بود.