نشانه های دندان در آوردن در کودکان

نشانه های دندان در آوردن در کودکان

نوزادان و كودكان با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند.میزان درد دندان درآوردن نیز در آنها متفاوت است.

علائم و نشانه‌های دندان درآوردن

نوزادان و كودكان با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آنها متفاوت است. این علائم چند روز ادامه دارند. برخی كودكان خوش‌شانس هستند كه به هنگام دندان درآوردن رنج و عذاب زیادی متحمل نمی‌شوند. یك‌سوم از كودكان آب دهان‌شان سرازیر می‌شود، یك‌سوم دیگر از كودكان كج‌خلق و تندمزاج می‌شوند و یك‌سوم مابقی نیز دچار مشكلات مربوط به خواب می‌شوند.

برای آنكه كودك‌تان به راحتی دندان درآورد و دچار درد و ناراحتی نشود، بهتر است روش‌های زیر را امتحان كنید:

* بیرون زدن نوك دندان از زیر لثه
* تورم لثه
* تلاش كودك برای جویدن و مكیدن هر چیزی كه در دست دارد
* سرازیر شدن آب دهان
* كج‌خلقی
* مالیدن صورت
* مشكلات مربوط به خواب (بدخوابی)
* امتناع از غذا خوردن
* مالیدن گوش‌ها

اگر متوجه چند نشانه از نشان‌های فوق در كودك‌تان شدید، احتمالاً به زودی متوجه دندان درآوردن او نیز خواهید شد. اگر كودك‌تان طی این روزها دچار اسهال، تب و آبریزش بینی شده است، آن را نشانه خاص دندان درآوردن قلمداد نكنید؛‌ به‌خصوص اگر این موارد بیشتر از 24 ساعت ادامه یابد؛ ‌چرا كه دندان درآوردن باعث اسهال و تب نمی‌شود. با این وجود اغلب والدین می‌گویند كه دندان درآوردن كودك‌شان به صورت مستقیم با این نشانه همراه بوده است؛ ولی هنوز هیچ‌گونه دلیل علمی این ادعا را اثبات نكرده است. در صورت بروز این علائم، كودك خود را نزد پزشك ببرید.

 

نشانه های دندان در آوردن در کودکان

چه زمانی دیر دندان درآوردن باید باعث نگرانی والدین شود؟

معمولاً نخستین دندان سفید و شیری كودك در 10-4 ماهگی بیرون می‌زند، اما اگر كمی هم دیرتر شد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر دندان‌های كودك‌تان بسیار كند و دیر به دیر ظاهر می‌شوند، اما رشد استخوانی، پوستی و موهای او كاملا طبیعی است، باز هم جای نگرانی نیست. اگر كودك‌تان تولد یكسالگی‌اش را پشت سر گذاشته اما هنوز دندانی درنیاورده است، او را نزد پزشك ببرید.

 

حتی گاهی اوقات دندان‌های دائمی كودكان 9-8 ساله نیز می‌افتد. در چنین مواقعی بهترین كار این است كه به یك متخصص دندانپزشك و یا یك اُرتودنتیست مراجعه كنید. دیر دندان درآوردن در كودكانی كه سیر طبیعی رشد خود را سپری می‌كنند، نشانه خطر نیست. در ضمن دندان‌هایی كه دیرتر درمی‌آیند، دیرتر پوسیده و خراب می‌شوند. بهترین كار مراجعه دندانپزشك از زمان رویش اولین دندان شیری یا یكسالگی است.

منبع:madarclub.com