وردپرس چیست؟ آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

وردپرس چیست؟ آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

آیا به دنبال ساخت و طراحی یک سایت هستید؟ آیا برای شروع کار نمیدانید که باید از کدام cms برای ساخت سایت خود استفاده نمایید؟ نگران نباشید، ما در این مقاله به صورت مختصر مطالبی درباره ایجاد و آموزش سایت وردپرس، افزایش سرعت سایت وردپرس و تاثیرات الگوریتم رنک برین در محتواها صحبت خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

 

وردپرس چیست؟

WordPress یک سیستم مدیریت محتوای متن باز(open source CMS) است که با هدف ایجاد سایت و وبلاگ ایجاد شده است. از این سیستم  مدیریت محتوا می توان برای آپدیت، شخصی سازی و مدیریت آسان  یک سایت، استفاده نمود. با آموزش وردپرس می توانید، هر سایتی که مد نظرتان است را فقط با خرید یک دامنه و هاست به بهترین شکل ممکن پیاده سازی نمایید.

 

شاید برایتان این سوال پیش آید که CMS چیست و چرا وردپرس از همه بهتر است؟

در جواب سوال بالا باید بگوییم که content management system، یک پلتفرم یا مکانی است که به راحتی می توان محتوا را در آن مکان بارگذاری نمود و سپس آن را در سایت  منتشر کرد. حال برای دیده شدن در نتایج جستجو باید فاکتورهایی که گوگل به آن اهمیت می دهد را رعایت نمایید.

 

یکی از مزایای استفاده از وردپرس، نصب آسان بر روی هاست می باشد که تنها با یک اشاره، قابلیت نصب دارد. در wordpress می توانید عکس، متن، ویدئو و دیگر شاخص هایی که به رشد سایت شما و دیده شدن آن کمک می کند را اضافه نمایید. ناگفته نماند که با نصب قالب های رایگان و پولی که در سایت وردپرس موجود است، می توانید به سایت خود یک رنگ و لعاب دیگری دهید و در صورت داشتن دانش کد نویسی، می توانید آن پوسته وردپرسی را برای خود شخصی سازی نمایید.

 

سوال دیگری که ممکن است، ذهن شما عزیزان را به خود مشغول نماید این است که چه فرقی بین wordpress.com وwordpress.org وجود دارد؟

استفاده از وردپرس دات کام نسبت به وردپرس دات org بسیار راحتتر و آسانتر بوده که. در دات کام، از قالب ها و پلاگین هایی که خود سایت آن ها را معرفی می کند، می توانید استفاده نمایید؛ اما در wordpress.org می توانید قالب ها را هم پولی و هم به صورت رایگان بر روی وردپرس نصب نمایید و حتی از پلاگین های رایگان و پولی برای بهتر کردن سایت خود استفاده نمایید. در صورتی که می خواهید سایت خود را رصد کنید و از تعداد کاربرانی که وارد سایت می شوند و یا صفحه ای از سایت را ترک می کنند اطلاع پیدا کنید، می توانید به راحتی از ابزارهای کمکی که گوگل آنها را معرفی نموده است، مانند گوگل آنالایتیک و سرچ کنسول،  استفاده نمایید.

بعد از دانستن تفاوت های .org و .com، یکی از مهمترین فاکتورهایی که می تواند در سایت وردپرسی و افزایش ترافیک به سایت، کمک نماید، افزایش سرعت سایت در وردپرس می باشد.

 

آیا افزایش سرعت سایت، تاثیری در افزایش ورودی و کاهش نرخ بازگشت دارد؟

 پاسخ این سوال، بله است. هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، امکان خروج کاربران از سایت کمتر می شود و نرخ تبدیل، رضایت کاربر، مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر می شود. فرض کنید کاربری بعد از جستجوی عبارت الگوریتم رنک برین، بر روی سایت مربوطه کلیک نماید، اگر سایت در عرض کمتر از ۳ ثانیه لود شود، کاربر وارد سایت شده و شروع به خواندن محتوای مربوطه می نماید، حال اگر سرعت سایت بیشتر از مقدار ذکر شده باشد، منتظر نمی ماند و با برگشت به نتایج جستجو، یک امتیاز منفی به سایت می دهد؛ اگر تعداد این برگشت ها زیاد شود، امتیاز دریافتی از گوگل کمترو کمتر شده که همین امر در کاهش page rank اثر زیادی می گذارد.

وردپرس چیست؟ آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

خیلی از دارندگان سایت، تصور می کنند که سایت آن ها دارای سرعت بسیار بالایی است، چرا که به محض باز کردن در مرورگر خود، مشکلی در لود و بارگذاری آن نمی بینند. بسیاری از مرورگرها، توانایی کش کردن و نگهداری آدرس سایت را در حافظه نهان خود دارند، برای همین است که به محض وارد کردن آدرس سایت یا جستجوی آن در مرورگرها، سایت شما به سرعت باز می شود.

برای بررسی و آنالیز سرعت سایت وردپرسی، بهتر است که از ابزارهای رایج که هم سرعت سایت و هم علت کند بودن آن را به شما اعلام می کند، استفاده نمایید؛ از رایج ترین و بهترین ابزارها می توان به  GTmetrics یا pagespeed insight اشاره کرد. حتما به هنگام بارگذاری عکس ها به بهینه بودن آن دقت نمایید که این علت، یکی از مهمترین دلایل کند بودن سایت بعد از مشکلات فنی و زیرساختی یک سایت می باشد.

 

بعد از ایجاد یک سایت وردپرسی و بررسی سرعت سایت، حالا باید با بهینه کردن آن، به گوگل بفهمانیم که سایت ما در چه حوزه ای فعالیت می کند و قادر است که به کدام یک از نیازهای کاربران پاسخ دهد.  همیشه برای بهینه کردن سایت، باید رفتار کاربران را در نظر بگیرید و تمامی محتوا ها را برای کاربران بنویسید نه برای گوگل به قصد گرفتن رتبه.

گوگل برای ارزیابی محتوا  و دادن امتیاز به سایت ها، از الگوریتم های خاصی استفاده می کند که هر شخصی باید به هنگام بهینه کردن سایت، در باره آن ها اطلاعاتی داشته باشد؛ یکی از مهمترین الگوریتم هایی که هم  به رفتار کاربران و تجربه کاربری اهمیت می دهد و هم یک هوش مصنوعی بوده و به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار آمده است، الگوریتم رنک برین (rankbrain algorithm) می باشد.  اگر عبارتی که کاربر جستجو می کند در متای توضیحات یک سایت دیده نشود اما در محتوا به خوبی استفاده شده باشد، طبق الگوریتم مرغ مگس خوار، قسمتی از محتوای متن را جایگزین متای توضیحات می کند، مانند تصویر زیر:

وردپرس چیست؟ آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

حال، اگر سایت وردپرسی شما دارای نرخ بانس ریت و نرخ بازگشت (ROI) بالایی باشد یا دارای dwell time  و click through rate پایینی، مطمئنا توسط رنک برین امتیاز کمی می گیرد. این الگوریتم مانند مرغ مگس خوار تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا نتایج جستجو کاملا مرتبط با عباراتی  باشد که کاربران در حال جستجوی آن هستند و حتی به LSI های عبارات مورد جستجو نیز اهمیت خاصی می دهد.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله ذکر شد، وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا بوده که به آسانی قابلیت نصب و پیاده سازی دارد و تنها هزینه آن خرید یک هاست و دامنه می باشد که با آموزش وردپرس به صورت رایگان، می توان این پلتفرم ساده را بر روی هاست بارگذاری نمود؛ نکته حائز اهمیتی که باید در ایجاد یک سایت رعایت شود،  افزایش و بالا بردن سرعت سایت وردپرسی می باشد تا کاربران برای ورود به سایت دچار مشکل نشوند و به راحتی سایت مد نظر را باز نمایند. البته به جز سرعت سایت، رعایت اصول سئو و بهینه سازی هم از دیگر مواردی است که باید رعایت شود، چرا که الگوریتم رنک برین تمامی تلاش خود را برای بهتر کردن نتایج جستجو بر اساس رفتارهای کاربران و تجربه کاربری به کار  می گیرد.