پر شدن فریزرها در دنیا با پیتزا منجمد در دوران کرونا

پر شدن فریزرها در دنیا با پیتزا منجمد در دوران کرونا

روند روبه ‌رشد خرید و ذخیره‌سازی پیتزا منجمد در کرونا سال‌ها بود که در جهان اتفاق افتاده بود، اما به گزارش یک آژانس تحقیقاتی، کرونا فریزرها در اروپا و آمریکا را بیشتر از قبل با پیتزای آماده‌ی مصرف منجمد و یا خمیر آن پر کرده است.

 

غذاهای منجمد، ترند جدید مصرف سال‌های اخیر

شتاب زندگی در جوامع شهری بالاست و به همین دلیل افراد برای انجام کارهای روزمره زمان کمی در اختیار دارند. به همین دلیل مصرف غذاهای نیمه آماده و منجمد، از جمله پیتزا، در شهرها رو به افزایش است.

 

شرکت تکنومیک (technomic) در گزارشی عنوان کرده که ۴۳٪ از مردم آمریکا حداقل هفته‌ای ۱ بار پیتزا می‌خورند و با وجودبیش از ۹۵ هزار پیتزا فروشی در سراسر کشور، در سال‌های اخیر و به خصوص پس از شیوع کرونا، پیتزاهای نیمه آماده و منجمد از محبوبیت بیشتری در جوامع شهری برخوردار شده‌اند.

 

همچنین امکان اضافه کردن طعم‌های دلخواه به تاپینگ پیتزای منجمد و تهیه‌ی پیتزا بر اساس سلیقه‌ی شخصی، یکی دیگر از عوامل محبوبیت این غذا است.

 

این دو فاکتور مهم در کنار تغییر سبک زندگی افراد، به دلیل شیوع کرونا، در کنار هم باعث ایجاد ترند جدید مصرف پیتزا در جوامع شهری شده است.

 

دلایل رشد مصرف غذاهای منجمد در سال‌های اخیر

رشد مصرف غذاهای نیمه‌آماده و منجمد و به خصوص پیتزای منجمد در کشورهای مختلف به خصوص اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر به صورت حیرت‌انگیزی بالا بوده است که بخش زیادی از آن به دلیل تغییر باورهای مردم نسبت به سلامت غذاهای منجمد است.

 

مردم در گذشته غذاهای منجمد رو متناقض غذای تازه می‌دانستند، اما در سال‌های اخیر با رشد آگاهی نسبت به تازه‌تر بودن در زمان مصرف برخی غذاهای منجمد نسبت به غذای خرید خانگی و تغییرات فناوری‌های انجماد، این باور تغییر کرده است.

 

از طرفی سبک زندگی پرمشغله امروز، فرصت چندانی را برای تهیه و پخت غذا در منزل در اختیار درصد بالایی از افراد جامعه قرار نمی دهد. به عنوان مثال، معمولا کارمندان صبحانه‌ی خود را در مسیر منزل تا شرکت میل می‌کنند و یا در طول هفته غذاهای فوری و حاضری، به عنوان غذای اصلی، در وعده‌ی ناهار و شام قرار می‌گیرند. همچنین بسیاری از افراد با سفارش غذا از رستوران‌های مختلف روی آورده‌اند، اما این روش با تمام مزایایی که دارد بسیار پرهزینه است.

 

با توجه به موارد ذکر شده، در سال‌های گذشته غذاهای منجمد و نیمه آماده طرفداران بیشتری پیدا کرده و تقریبا جای خود را در سبد خرید خانواده‌ها باز کرده است. اگر غذاهای نیمه آماده به روش IQF یا روش انجماد فوق سریع که در ایران هم برندهایی همچون پمینا از آن استفاده می‌کنند، تولید شده باشند، چند مزیت منحصر به فرد را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند:

 

– حفظ ارزش غذایی و عدم آسیب به بافت محصول (که در نتیجه کیفیت غذا را ارتقا می‌دهد)

– استفاده از مواد با ارزش غذایی بالا

– حفظ تازگی مواد غذایی از زمان تولید تا زمان مصرف

– نیاز به صرف زمان کوتاه برای آشپزی

– امکان آشپزی در تمام وعده‌ها

 

تغییر در عادات غذایی با شیوع کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان و عدم حضور افراد در جامعه برای انجام امور روزانه، الگوهای رفتاری مردم نیز تغییر کرد. به دلیل ترس از آلوده بودنِ‌ غذا و همچنین تعطیلی رستوران‌ها، مردم آشپزی را در منزل آغاز کردند.

 

این تغییر با خود سختی‌های زیادی، از جمله عدم شباهت طعم و ظاهر غذاها به غذای رستورانی، به همراه داشت. دوری از غذاهای رستورانی نیز کار بسیار سختی بود، ذائقه‌ی افراد به آن‌ها عادت کرده بود و حالا دیگر خبری از آن عطر و طعم نبود.

 

پس برای پر کردن این جای خالی به سراغ غذاهای نیمه آماده‌ی کارخانه‌ای رفتند تا شاید بتوانند تجربه‌ای شبیه به تجربه‌ی حضور در رستوران را برای خود ایجاد کنند.

 

پیتزا، محبوب‌ترین غذای رستورانی

پیتزا محبوب‌ترین غذا در بین تمام غذاهای رستورانی است. فرقی ندارد فرد تنها در منزل باشد، در شرکت جلسه‌ی به همراه ناهار داشته باشد یا در یک مهمانی در کنار دوستانش حضور داشته باشد، پیتزا غذایی است که همیشه حضور دارد. اما بعد از شیوع کرونا میزان استقبال مردم از پخت پیتزا در خانه بسیار بالا رفته است.

 

ولیی چالش‌های زیادی هم در این مسیر وجود دارد. آماده کردن یک خمیر پیتزای خوب بسیار سخت است. همچنین پخت مناسب و در نهایت بیرون آوردن یک پیتزای حرفه‌ای از فر کاری است که نیاز به تجربه دارد. به همین دلیل توجه‌ها به پیتزای نیمه آماده جلب شد و میزان خرید آن افزایش پیدا کرد.

 

پیش‌بینی ترند پیتزاهای منجمد در آینده

روند رشد مصرف پیتزای نیمه‌آماده و منجمد و یا استفاده از خمیرهای منجمد و پخت در منزل، محدود به دوران کرونای فعلی نیست و روندی است که سال‌هاست آغاز شده و کرونا آن را تنها تسریع کرده است.

 

با توجه به تغییر نیاز مصرف کننده در بازار و همچنین تغییر عادات غذایی آن‌ها، پیش‌بینی شده است پیتزاهای نیمه آماده در بین مصرف‌کنندگان محبوب‌تر شود.

 

طبیعی است که وقتی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، که این روزها بسیار مورد توجه است، افراد در منزل پیتزا تهیه می‌کنند می‌توانند مطمئن باشند که اگر یک پیتزا کم بود، خیلی سریع دومی را هم آماده می‌کنند. پس تعداد بیشتری پیتزای نیمه آماده خریده و در فریزر منزل قرار می‌دهند.

 

پیتزا پمینا و همراهی با روند رشد مصرف پیتزا در ایران

بسیاری از روندهای جهانی مصرف در دنیا و به خصوص در اروپا و آمریکا، بعد از چند سال به ایران هم رسیده‌اند.

 

این روند در مورد پیتزای منجمد و نیمه‌آماده و خمیر آماده‌ی پیتزا هم صدق می‌کند. جوامع شهری ایران و به خصوص جوانان و یا افراد شاغل، در سال‌های اخیر، غذای منجمد همچون پیتزا را برای استفاده در هر لحظه، به سایر محصولات دیگر در فریزر خود افزوده‌اند.

 

همین استقبال بازار در سال‌های اخیر است که باعث شده برندی همچون پمینا در بازار ایران هم با استقبال مواجه شود و پیتزا پمینا نیز سرمایه‌گذاری خود را برای فناوری‌هایی همچون انجماد فوق سریع یا IQF، استفاده از فر سنگی برای آماده‌سازی خمیر پیتزا و یا فناوری تولید پیتزا بدون دخالت دست و کاملا خودکار افزایش دهد.

برچسب‌ها: