چرا در هنگام سرماخوردگی تب و لرز می کنیم؟

مجموعه : پزشکی و سلامت
چرا در هنگام سرماخوردگی تب و لرز می کنیم؟

دلیل تب و لرز هنگام سرماخوردگی چه می باشد؟

 

بسیاری از ما وقتی سرما میخوریم تب و لرز می کنیم و از این مشکل رنج می بریم. علت این مشکل چیست؟

 

گفتنی است، براساس تحقیقات لرزیدن معمولاً با سرد شدن هوا همراه است اما هدف اصلی آن پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، دمای بدن انسان به طور ثابت در درجه حرارت 37 درجه سانتی‌گراد است که این دما توسط مرکز هیپوتالاموس مغز شروع به پاسخ ایمنی به میکروب تشخیص داده شده می‌کند، دمای بدن انسان بالا می‌رود، اما چون دمای برخی قسمت‌های بدن از حالت قبل کمتر می‌شود فرد شروع به لرزیدن می‌کند.

 

در حقیقت لرزیدن برای جلوگیری از افزایش دمای بدن به وجود می‌آید و به نفع فرد بیمار است، در عین حال براساس تحقیقات علمی نوین، سیستم ایمنی بدن در دماهای بالاتر توانایی بیشتری برای مقابله با عوامل بیماری‌زا دارد.به هنگام لرزیدن سلول‌های بدن شروع به تولید حرارت می‌کنند و به این ترتیب سیستم از نوعی نیروی کمکی برای نابودی بیماری استفاده می‌کند.

چرا در هنگام سرماخوردگی تب و لرز می کنیم؟

سرماخوردگی

 

علت گریه کردن افراد به هنگام درد کشیدن چیست؟

براساس یک تحقیق دانشگاهی توسط متخصصان دانشگاه ناتینگهام کشور انگلستان گریه کردن نوعی پاسخ سیستم عصبی بدن به احساسات منفی و یا درد است. پژوهشگران نوعی ارتباط بین کانال‌های اشکی از چشم و برخی نواحی مغزی به تازگی شناسایی کرده‌اند.

 

به گفته محققان اشک ریختن نوعی راه‌حل بدن برای انتشار هورمون‌های استرس به هنگام ترشح است که به هنگام درد آزاد می‌شوند و به کمک گریه کردن افراد نوعی بازیاب تعادلی به دست می‌آورند.

 

در عین حال در قطرات اشک اندروفین وجود دارد که نوعی مسکن طبیعی برای بدن است و به تثبیت وضعیت جسمی و عصبی بدن کمک می‌کند.

 

بر این اساس پزشکان به افرادی که در معرض غلیانات روحی و احساسی و همینطور وجود درد در بدن دچار شده‌اند توصیه می‌کنند از گریه کردن به اندازه استاندارد و معقول برای کمک به بدن خود بهره بگیرند.