چرا شعله اجاقم به رنگ نارنجی می سوزد؟

مجموعه : مجله خبری
چرا شعله اجاقم به رنگ نارنجی می سوزد؟

قاعده های اشتعال

برای آن که اشتعال به صورت کامل اتفاق بیفتد، ابتدا گاز باید سوخت مورد نیازی که با مقدار مناسب اکسیژن ترکیب می شود و در انتها بازده آن کربن دی اکسید یا CO2 می باشد را تامین کند. اما وقتی میزان سوخت و اکسیژن همسان نباشد، اشتعال ناقص بوده و به جای کربن دی اکسید، بازده آن کربن مونو اکسید یا CO خواهد بود. رنگ شعله با میزان گرما متناسب می شد، شعله گرم تر که میزان مناسب اکسیژن و سوخت دارد اشتعال کامل داشته و رنگ آبی خواهد داشت. زمانی که میزان سوخت و اکسیژن در تعادل نباشد، به دلیل کافی نبودن سوخت بخش هایی از شعله کمتر از بقیه گرما خواهد داشت و اشتعال کامل انجام نمی گیرد. در این حالت شعله نارنجی رنگ خواهد بود.

 

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید همه چیزی که به آن نیاز دارید در این مقاله هست. اما برای استفاده از خدمات تعمیر اجاق گاز در تهران منزل توسط یک متخصص حرفه ای می توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. البته قیمت تعمیر اجاق گاز هم می‌تواند هدف شما برای جستجو در این بازار پر سر و صدا باشد. 

 

شعله نارنجی

نامتعادل بودن سوخت و اکسیژن می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. ممکن است روزنه مشعل گاز به دلیل انباشته شدن دوده مسدود شده باشد، که این موضوع باعث می شود سوخت به مقدار کافی در مشعل پخش نشود. زمانی که شعله سعی می کند دوده را بسوزاند، در نتیجه رنگ شعله نارنجی می شود. ممکن است برای گاز شما روزنه درستی نصب نشده باشد؛ گاز طبیعی و نئوپان مایع، در میزان استفاده از سوخت نیازمندی های یکسانی ندارند. ممکن است اندازه درب وارد کننده هوا مناسب نبوده یا ممکن است آسیب دیده باشد و اجازه ندهد اکسیژن به میزان کافی با سوخت ترکیب شود. با میزان نامناسب اکسیژن، تنها کمی از گاز شعله ور شده و شعله آبی رنگ خواهد داشت، و بقیه آن در یک شعله نارنجی خنک تر به هدر می رود.

 

پرچم قرمز

گاز مونوکسید کربن یک محصول جانبی احتراقی است. معمولا اجاق هایی که شعله آبی تولید می کنند، در هنگام انجام کارهای معمول آشپزخانه مقادیر امنی از گاز کربن مونوکسید منتشر می کنند. اما شعله نارنجی هشداری است که نشان می دهد، ممکن است مقادیر بیشتری از گاز کربن مونو اکسید در حال تولید باشد. مسمومیت با گاز کربن مونوکسید،علائمی مشابه آنفولانزا دارد، علائمی مانند سردرد، گیجی و تهوع در موارد شدیدتر، کربن مونوکسید با نام قاتل خاموش نیز شناسایی می شود، چرا که به دلیل بدون رنگ و بودن آن وجود آن حتی در مقادیر زیاد احساس نمی شود. هشدار: اجاق گاز وسیله ای تخلیه ای نیست و هرگز نباید به منظور گرمایشی استفاده شود. حتی شعله آبی نیز مقداری کربن مونو اکسید در خود دارد، که در صورت نبود تهویه می تواند خطرناک باشد.

چرا شعله اجاقم به رنگ نارنجی می سوزد؟

 

شعله سبز

راه حل این مسئله این است که تشخیص داده شود، شعله نارنجی اجاق گاز یک پرچم قرمز می باشد. در قدم بعد باید برنامه ریزی کنید تا یک تکنسین حرفه ای اجاق گازتان را بررسی نماید. ممکن است تکنسین مشعل گاز را جدا کرده و تمیز کند، مسدود کننده هوا را تنظیم نماید یا مشعل دارای اندازه نامناسب را تعویض کند. اصلاح ترکیب نامتعادل سوخت و اکسیژن، کاری نیست که فرد بتواند به تنهایی انجام دهد. ایمن ترین روش این است که برای با خبر شدن از میزان کربن دی اکسید در هوا، یک مانیتور نصب کنید.